بازار خودرو اروپا

تا پایان سال ۲۰۲۰ کمتر از یک ماه باقی مانده و تا اینجا فروش بازار خودرو اروپا به رقم قابل توجه ۳.۸ میلیون دستگاه رسیده است. پیش‌بینی موسسه بلومبرگ برای امسال کاهش ۲۵ درصدی تولید در بازار خودرو است

به گزارش «اخبار خودرو»، براساس گزارشی که «اتونیوز» در روزهای اخیر منتشر کرده، بعد از آنکه کشورهای اروپایی محدودیت‌های سختگیرانه‌تری را برای کاهش آثار منفی موج جدیدی از شیوع ویروس کرونا در پیش گرفتند، میزان ثبت خودروهای جدید در ماه نوامبر با کاهشی قابل ملاحظه‌ روبه‌رو شده است. 

انجمن خودروسازان اروپایی (ACEA) در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه منتشر شد، اعلام کرد که به‌صورت کلی فروش خودرو در اتحادیه اروپا، بریتانیا و کشورهای عوض انجمن تجـــارت آزاد اروپا (نروژ، سوئیس، ایسلند و لیختن‌اشتاین)  در این ماه نسبت به‌سال قبل با ۱۴ درصد کاهش به ۱.۰۵ میلیون دستگاه رسیده است. 

فولکس‌ واگن 

در این ماه فروش گروه خودروسازی آلمانی فولکس‌واگن با ۱۴ درصد کاهش روبه‌رو شد. درمیان برندهای وابسته به‌این گروه سئات با ثبت افت ۲۵ درصدی بدترین نتیجه را به‌ثبت رساند. 

برند فولکس‌واگن نیز با ۱۹ درصد افت در رده بعد قرار گرفت. اشکودا و پورشه نیز به‌ترتیب با ۱۱ و ۹.۴ درصد افت در فروش ماه نوامبر خود نسبت به‌دوره مشابه سال ۲۰۱۹ مواجه بودند. آئودی تنها برند فولکس‌واگن بود که با ۱.۱ درصد افزایش در فروش خود در این دوره رشد را تجربه کرد. 

خودروسازان فرانسوی

گروه PSA در ماه گذشته میلادی افتی ۱۲ درصدی را تجربه کرد که درمیان برندهایش سیتروئن با سقوط ۱۶ درصدی فروش نسبت به‌دوره مشابه سال قبل بدترین عملکرد را از خود نشان داد. برندهای پژو، اوپل و دی‌اس نیز به‌ترتیب ۱۱، ۱۰ و ۶.۳ درصد افت را در فروش محصولات خود در این ماه به‌ثبت رسانده‌اند. 

رقیب اصلی PSA یعنی گروه خودروسازی رنو نیز در این ماه افتی ۱۴ درصدی را در فروش خود تجربه کرد که این میزان از مجموع افت ۱۵ درصدی برند داچیا و کاهش ۱۴درصدی برند رنو حاصل شد. 

از سوی دیگر فیات-کرایسلر به‌عنوان شریک تجاری جدید PSA در این مدت کاهش ۴ درصدی را نسبت به سال قبل تجربه کرد. در این ماه جیپ با رشد ۱۶درصدی فروشش در جایگاهی ممتاز قرار گرفت که به‌باور کارشناسان می‌تواند به‌خاطر معرفی نسخه هیبرید جدیدش در اروپا باشد. برندهای ایتالیایی فیات و آلفارومئو نیز به‌ترتیب با کاهش ۱۱ و ۸.۳ درصدی در فروش خود روبه‌رو شدند. 

سایر برندها

برند آمریکایی فورد نیز در یازدهمین ماه سال ۲۰۲۰ با کاهش ۲۴ درصدی در فروش خود نسبت به‌سال قبل مواجه شد. 

در میان برندهای آسیایی فروش تویوتا نسبت به‌سال قبل تغییری نداشت؛ درحالی ‌که هیوندای، کیا و نیسان به‌ترتیب ۲۶، ۱۳ و ۱۲ درصد افت فروش داشتند. برندهای لوکس ب‌ام‌و و مرسدس‌بنز نیز نوامبر خود را با کاهش ۷.۹ و ۶.۹ درصدی به‌پایان رساندند. 

زمستان سرد

درمجموع پنج بازار بزرگ و اصلی اروپایی در این ماه نتایجی منفی را به‌ثبت رساندند. فرانسه و بریتانیا یعنی دو بازاری که از اواخر اکتبر و اوایل نوامبر وارد قرنطینه شدند، هرکدام شاهد ۲۷ درصد کاهــــش در فروش خودرو بودند. 

اسپانیا و ایتالیا نیز به‌ترتیب افت ۱۹ و ۸.۳ درصدی را در بازار خودرو خود ثبت کردند. این درحالی است که آلمان به‌خاطر صدور مجوز برای ‌فعالیت نمایشگاه‌های خودرو تا چهارشنبه هفته گذشته، افت ۳ درصدی را در این بخش تجربه کرد. 

تا پایان سال ۲۰۲۰ کمتر از یک ماه باقی مانده و تا اینجا فروش بازار خودرو اروپا به‌رقم قابل توجه ۳.۸میلیون‌دستگاه رسیده است. پیش‌بینــــی موسسه بلومبرگ برای امسال کاهش ۲۵ درصدی تولید در بازار خودرو است. 

ارقام و آمارهای صنعت‌خودرو حاکی از آن است که حتی با عرضه واکسن و افزایش امیدواری‌ها در بازار، خودروسازان همچنان با زمستانی سخت و دشوار مواجه خواهند بود. یک تحقیق ماهانه توسط موسسه آیفو در ماه گذشته نشان داد که خودروسازان و تامین‌کنندگان آلمانی مصمم هستند به‌خاطر کاهش میزان صادرات تولید خود را کاهش دهند. 

این درحالی است که موقعیت خودروهای برقی همواره قابل توجه بوده و موسسه بلومبرگ پیش‌بینی کرده است که تا پایان سه ماهه جاری، فروش مدل‌های هیبرید، پلاگین-هیبرید و تمام‌الکتریکی برای نخستین‌بار از فروش خودروهای دیزلی فراتر برود. 
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =