نیسان جوک

گزینه‌های صفرکیلومتر بسیاری در بازار وجود دارند، اما دست‌دوم‌های باکیفیت را نیز نمی‌توان از اولویت خرید حذف کرد. بر این اساس در این مطلب دو کراس‌اوور اسپرت را به‌شما معرفی می‌کنیم. این دو خودرو نیسان جوک اسپرت مدل 2016 و دانگ‌فنگ دیگنیتی صفرکیلومتر است.

به گزارش «اخبار خودرو»، این روزها باتوجه به‌شرایط حاکم بر بازار هرچه بودجه برای خرید خودرو افزایش یابد، به‌همان میزان تنوع برای خرید نیز بیش‌تر می‌شود. البته گزینه‌های صفرکیلومتر بسیاری در بازار وجود دارند، اما دست‌دوم‌های باکیفیت را نیز نمی‌توان از اولویت خرید حذف کرد. بر این اساس در این مطلب دو کراس‌اوور اسپرت را به‌شما معرفی می‌کنیم. این دو خودرو نیسان جوک اسپرت مدل 2016 و دانگ‌فنگ دیگنیتی صفرکیلومتر است. اگرچه یکی از گزینه‌ها صفرکیلومتر است، اما رقیب سرسختی در مقابل آن قرار گرفته تا در هر بخش چالش جدی را به‌وجود آورد. با ما همراه باشید تا با بررسی فنی، بهترین گزینه را برای خرید به‌شما معرفی کنیم.

با 950 میلیون نیسان جوک اسپرت بخریم یا دانگ‌فنگ دیگنیتی؟!

با 950 میلیون نیسان جوک اسپرت بخریم یا دانگ‌فنگ دیگنیتی؟!

نقدی بر نمای بیرونی
ژوئن سال 2010 بود که کمپانی خودروسازی نیسان، کراس‌اوور اس‌یووی ساب‌کامپکت خود را با نام جوک به‌جهان معرفی کرد. این نسل از جوک 9 سال در خط تولید کمپانی نیسان حضور داشت و پس از آن در سال 2019 نسل دوم این خودرو رونمایی شد. اگرچه نسل دوم جوک در بازار کشورمان حضور ندارد، اما نسل اول آن با ورود به‌بازار خودرویی کشورمان با استقبال بسیار خوبی مواجه شد.
نیسان جوک در سه‌نسخه اسکای‌پک، اسپرت و پلاتینیوم در بازار کشورمان حضور دارد و نسخه اسپرت این کراس‌اوور ساب‌کامپکت ژاپنی در این بررسی مورد نظر ماست. هر سه‌نسخه از نظر ظاهری تفاوت چندان زیادی با یکدیگر ندارند؛ اما در جزئیات کمی متفاوت هستند. طراحان کمپانی نیسان با استفاده از خطوط تیز شخصیت اسپرتی به‌این کراس‌اوور ساب‌کامپکت ژاپنی بخشیده‌اند. پروفیل خودرو با خط شخصیتی تیز منقطع و ظاهر عضلانی تنومند به‌نظر می‌رسد که با وجود رینگ‌های 18 اینچی وقار این خودرو دوچندان می‌شود. اگر بخواهیم چهره جوک را به‌صورت کوتاه تفسیر کنیم، جذاب و دوست‌داشتنی است.
چراغ‌های برآمده به‌شکل حرف V (که چراغ LED درون آن طراحی شده) و جلوپنجره باریک به‌شکل V-motion در برجسته‌ترین بخش دماغه این خودرو طراحی شده که ظاهری جذاب را به‌نمایش می‌گذارد. طراحان کمپانی نیسان حدود یک دهه قبل بسیار فراتر از زمان خود عمل کرده‌اند. زیرا چراغ‌های کروی‌شکل زیر جلوپنجره، امروزه ترند طراحی به‌حساب می‌آید. اما در نمای عقب ویژگی اسپرت این خودرو به‌طور کامل نمایان می‌شود. طراحی چراغ‌های V شکل برجسته و فرم کروی‌شکل عقب، نمایی زیبا و البته اسپرت را به‌نمایش می‌گذارد و طراحان کمپانی نیسان برای بهبود پرفورمنس خودرو از دستگیره‌های پنهان روی ستون C استفاده کرده‌اند که به‌آیرودینامیک بهتر خودرو منتهی می‌شود.
اما درمقابل رقیب نیسان جوک اسپرت، یعنی دانگ‌فنگ دیگنیتی قرار دارد. دیگنیتی برای نخستین‌بار سال 2018 در نمایشگاه خودرویی پکن رونمایی شد. این محصول جدید کمپانی دانگ‌فنگ از اواخر سال 1399 به‌بازار کشورمان آمد. این خودرو که با اسم‌های فنگون Fengon ix5 یا Fengguang ix5 معرفی می‌شود، در بازار خودرویی کشورمان با نام دیگنیتی عرضه شده است.
طراحان کمپانی دانگ‌فنگ با استفاده از خطوط نرم و سطوح تخت روی بدنه، شخصیت اسپرتی به‌این اس‌یووی کراس‌اوور کوپه بخشیده‌اند.
پروفیل خودرو با خط شکسته شانه و فرم کمانی سقف و زاویه بیش‌تر ستون C شخصیتی نافذ به این کراس‌اوور می‌دهد. زیرا شکل کوپه بودن این خودرو کاملا در آن مشهود است. همچنین طراحی رینگ‌های 18 اینچی به‌اسپرت بودن بیشتر خودرو کمک می‌کند. فرم چراغ‌های جلو با LED افقی در کاسه چراغ و جلوپنجره عریض با نشانه‌های کوچک مشبک و خطوط روی کاپوت، چهره خودرو را تهاجمی نمایش می‌دهند. در نمای عقب دیگنیتی چراغ‌های کشیده با حالت پیوسته، ظاهری زیبا را به‌نمایش می‌گذارد.
دیفیوزر و اگزوزهای ذوزنقه‌ای در طرفین به‌منظور افزایش هیجان در این نما طراحی شده است و از نظر فراهم کردن فضای مناسب برای سرنشینان، دیگنیتی امتیاز بالاتری را دریافت می‌کند. فاصله محوری، طول، عرض و ارتفاع این کراس کوپه به‌ترتیب2790 میلی‌متر (260میلی‌متر بیش‌تر از نیسان جوک)، 4685 میلی‌متر (550 میلی‌متر بیش‌تر از نیسان جوک)، 1865 میلی‌متر (100 میلی‌متر بیش‌تر از نیسان جوک) و 1645میلی‌متر (80 میلی‌متر بلندقامت‌تر از نیسان جوک) است.

کابین قدیمی یا به‌روز؟!
در زمان ورود به‌کابین نیسان جوک باتوجه به‌سال طراحی این خودرو، با طراحی مینیمال و ساده‌ای مواجهیم. اگرچه استفاده از پلاستیک در این بخش از خودرو جالب به‌نظر نمی‌آید، اما استفاده از نمایشگر لمسی چندمنظوره کنسول میانی با نمایش مرکز ثقل لحظه‌ای و سیستم کنترل الکترونیکی تهویه‌مطبوع فضایی نسبتا خلوت و مدرن را در کابین این خودرو ایجاد کرده است. طراحی دریچه‌های گرد طرفین داشبورد، دریچه‌های عمودی کنسول میانی، برآمدگی کنسول، طراحی غربیلک‌فرمان اسپرت و دسته‌دنده کروی‌شکل، رانندگی با نیسان جوک را هیجان‌انگیز می‌کند. عایق‌بندی صدا و کیفیت بالای قطعات داخلی از جمله ویژگی‌های کابین نیسان جوک است.
از مهم‌ترین آپشن‌های نیسان جوک اسپرت می‌توان به‌سیستم‌های ترمز ABS، EBD، ESP، شش ایربگ، هشدار فشار باد تایرها TPMS، سیستم ضدسرقت ایموبلایزر، کنترل دینامیکی نیسان، سیستم هوشمند ورود بدون کلید و دکمه استارت، هشدار خروج از مسیر، هشدار نقاط کور، رادار شناسایی اشیای متحرک، دوربین 360 درجه‌، تهویه‌مطبوع اتوماتیک، کروزکنترل و محدودکننده سرعت، سانروف پانوراما، صندلی‌های چرمی و گرم‌کن صندلی‌های جلو اشاره کرد. در مقابل دانگ‌فنگ دیگنیتی کابین به‌روز و جدیدی دارد. طراحی نمایشگر 10.25 اینچی لمسی کنسول میانی و تنظیمات لمسی سیستم تهویه‌مطبوع اتوماتیک، فضای کاملا مدرنی را در کابین خودرو ایجاد کرده است. داشبورد این خودرو روکش چرمی دارد و غربیلک‌فرمان D و دسته‌دنده کوچک اسپرت، رانندگی با این کراس‌کوپه چینی را لذت‌بخش می‌کند.
درعین حال استفاده از سانروف پانوراما و دکوراتیو کروم داخلی فضای کابین را دلنشین جلوه می‌دهد. مهم‌ترین آپشن‌های این کراس کوپه چینی سیستم‌های ترمز ABS، EBD، ATC، TRC، ASR، EBA، EVA و ESC، شش ایربگ، سیستم مولتی‌مدیا با نمایشگر 10.25 اینچی کنسول میانی، کنترل حرکت در سراشیبی، کنترل حرکت خودرو در سربالایی، دوربین ثبت‌کننده رانندگی، حالت رانندگی نرمال، اسپرت و زمستانی، سیستم ضدسرقت ایموبلایزر، ترمز پارک برقی، سیستم نمایش فشار بادتایرها TPMS، فرمان با روکش چرمی، سقف سانروف پانوراما، درِ صندوق‌عقب برقی، دوربین دنده‌عقب، سیستم تشخیص موانع، استارت دکمه‌ای و ورود بدون کلید، تهویه‌مطبوع اتوماتیک و کروزکنترل است.

دو پیشرانه توربوشارژ

قلب تپنده نیسان جوک اسپرت را یک موتور چهارسیلندر 1618 سی‌سی توربوشارژ تشکیل می‌دهد و این پیشرانه با قوای محرکه رنو تالیسمان یکسان است. موتور 1.6 لیتری نیسان جوک مجهز به‌سیستم پرخوران توربوشارژ و سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌هاست. بر این اساس می‌تواند حداکثر 188 اسب‌بخار قدرت را در 5600 آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر 240نیوتون‌متر گشتاور را در 5600 آرپی‌ام تولید ‌کند.
بیش از چهار سال است که این کراس‌اوور ساب‌کامپکت ژاپنی در کشورمان حضور دارد و تا به‌حال درباره خرابی موتور این خودرو گزارشی ارائه نشده است. زیرا کیفیت ساخت قطعات این موتور در سطح بالایی قرار دارد و می‌توان گفت باتوجه به‌پرخوران بودن پیشرانه و عدم‌سازگاری با سوخت اکتان پایین و شرایط جوی کشور، جزو باکیفیت‌ترین پیشرانه‌های حاضر در ایران است. نکته‌ بسیار مهم در زمینه موتور 1.6 لیتری پرتوان نیسان جوک، استفاده از روغن‌موتور مناسب و پیشنهادی کمپانی سازنده است.
زیرا اگر از روغن‌موتور با ویسکوزیته پایین یا بالاتر استفاده شود، شیر هیدرولیکی سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها به‌سرعت معیوب می‌شود و این مساله منجر به‌افزایش هزینه‌های نگهداری از خودرو می‌شود. همچنین این مقوله می‌تواند درخرابی یاتاقان توربوشارژ نیز موثر باشد. دمای کاری پایین موتور و عدم‌ضعف خنک‌کاری (در خودروهای چینی این مشکل دیده می‌شود) از مهم‌ترین مزیت‌های پیشرانه نیسان جوک است.
در این خودرو گیربکس CVT ایکس‌ترونیک وظیفه انتقال قدرت به‌چرخ‌های جلو و عقب را برعهده دارد. اگرچه کیفیت بالای گیربکس بسیار مشهود است، اما این نوع گیربکس منجر به‌ایجاد شتاب چندان جالبی برای خودرو نمی‌شود.
با توجه به‌این مساله، دنده‌ها در نیسان جوک به‌موقع تعویض می‌شود و فاقد ضربه و کوبش است که رانندگی با این کراس‌اوور اسپرت را لذت‌بخش می‌کند. تنها نکته منفی در این زمینه بیش از حد فشار آوردن بر گیربکس است و در زمان استفاده از بالاترین گشتاور، تسمه‌ طراحی‌شده در گیربکس CVT نیسان جوک به‌دلیل لغزش با فولی‌ها، صدای زیادی را تولید می‌کند و مانع انتقال قدرت و گشتاور مناسب می‌شود.
نیسان جوک تا 180 هزار کیلومتر خودرو مناسب و کم‌استهلاکی شناخته می‌شود (البته باید در نظر داشته باشید که سیالات مهم مانند روغن‌گیربکس به‌موقع تعویض شود و کارکرد سالانه 20 هزار کیلومتر را نیز به‌یاد داشته باشید).
درمقابل دانگ‌فنگ دیگنیتی از موتور چهارسیلندر 1.5 لیتری توربوشارژ برخوردار است و این موتور چهارسیلندر 1498 سی‌سی مزین به‌توربوشارژ می‌توانــــــد حداکثر 148 اسب‌بخار قدرت را در 5600 آرپی‌ام (دور در دقیقه) و 220 نیوتون‌متر گشــــــتاور را در 1800 آرپی‌ام تولید کند.
باتوجه به‌مصرف سوخت و سازگاری نسبی با شرایط جوی ایران، این موتور نسبتا کم‌استهلاک است. گیربکس CVT همانند نیسان جوک کار انتقال قدرت و گشتاور به‌چرخ‌های جلو دیگنیتی را به‌عهده دارد. تعویض دنده به‌موقع و بدون تاخیر است. دانگ‌فـــنگ دیگنیتی با احتساب تعویض به‌موقع روغن‌موتور و نگهداری صحیح از خودرو، گزینه مناسبی برای خرید است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پوریا مظفری IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    0 0
    سلام به روزنامه دنیای خودرو و عواملش عالی بود مطلب واقعا لذت بردم مرسی که انقدر خوب مقایسه کردین خدا قوت
  • سارا برهانی IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    1 0
    سلام من میخواستم دیگینتی بخرم ولی با خوندن این مطلب متوجه شدم که نیسان کیفیتش بهتر فوق العاده هستین
  • جلال IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    0 0
    صد در صد نیسان بهتر اون چینی دنگ و فنگ فقط دردسر فقط خوشگلی داره هیچی نداره ولی عالی هستید خسته نباشید ویژه بهتون میگم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =