سرویس مدارس

همه‌گیری کرونا از زمستان 1398 به این سو، موجب شده است رانندگان سرویس مدارس دستکم یک‌سال کامل و یک نیم‌سال تحصیلی را به بیکاری بگذرانند. البته باتوجه به نامشخص بودن روند واکسیناسیون کرونا در ایران، همچنان معلوم نیست سال جدید تحصیلی در مهرماه 1400، چگونه آغاز می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،همه‌گیری کرونا از زمستان 1398 به این سو، موجب شده است رانندگان سرویس مدارس دستکم یک‌سال کامل و یک نیم‌سال تحصیلی را به بیکاری بگذرانند. البته باتوجه به نامشخص بودن روند واکسیناسیون کرونا در ایران، همچنان معلوم نیست سال جدید تحصیلی در مهرماه 1400، چگونه آغاز می‌شود. در این میان، ظاهرا قرار است واکسیناسیون رانندگان سرویس مدارس، در قالب واکسیناسیون رانندگان حوزه حمل‌ونقل عمومی به‌زودی آغاز شود و این افراد در اولویت سوم دریافت واکسن قرار گرفته‌اند. با این همه، هرچند بعید است واکسیناسیون دانش‌آموزان کمتر از 18 سال تا پایان شهریورماه امسال نهایی شود اما هنوز مشخص نیست آیا رانندگان سرویس مدارس می‌توانند از نیمه‌دوم سال 1400 فعالیت سابق خود را ادامه بدهند یا نه.

مسئولان آموزش‌وپرورش می‌گویند سال تحصیلی جدید حتما حضوری خواهد بود، اما حتی خوشبینانه‌ترین وعده‌های وزارت بهداشت برای واکسیناسیون کرونا هم شامل واکسیناسیون دانش‌آموزان و شهروندان زیر18 سال تا پایان شهریورماه سال جاری نمی‌شود. به این ترتیب، به نظر می‌رسد با ابهام‌آمیز بودن آغاز سال تحصیلی جدید به‌صورت حضوری، شروع دوباره فعالیت رانندگان سرویس مدارس نیز همچنان در هاله‌ای از ابهام باشد.

واکسیناسیون رانندگان سرویس کلید می‌خورد
در این میان اما اقدام عجیب‌تر آنکه ظاهرا قرار است واکسیناسیون رانندگان سرویس مدارس پیش از واکسیناسیون دانش‌آموزان کلید بخورد. مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور، به‌تازگی در رابطه با بازگشایی مدارس و لزوم واکسیناسیون رانندگان سرویس مدارس گفت: «طبق اعلام وزارت بهداشت، رانندگان سرویس مدارس از اوایل شهریورماه در اولویت تزریق واکسن قرار خواهند گرفت.»
مرتضی ضامنی افزود: «به‌دنبال پیگیری‌های صورت گرفته، رانندگان فعال در ناوگان حمل‌ونقل عمومی براساس اعلام وزارت بهداشت در اولویت سوم دریافت واکسن کرونا قرار گرفته‌اند.»
ضامنی افزود: «باتوجه به روند صعودی ابتلای رانندگان در موج پنجم کرونا و همچنین موافقت رئیس‌جمهور با آغاز واکسیناسیون رانندگان این حوزه و نظر به اتمام اولویت دوم در برخی استان‌ها، واکسیناسیون رانندگان در بعضی استان‌ها به مرحله اجرا در آمده است.»
وی در رابطه با اعلام اسامی رانندگان به وزارت بهداشت هم گفت: «فهرست رانندگان دارای پروانه فعالیت معتبر و کارکنان این حوزه در هر شهر توسط سازمان‌های تاکسیرانی یا شهرداری‌ها به مدیریت بهداشت هر شهر یا استان تحویل می‌شود. همچنین مجموعه وزارت کشور آمادگی خود را به وزارت بهداشت اعلام کرده است تا در صورت نیاز اسامی رانندگان فعال را به صورت سیستمی و از طریق سامانه‌های مرجع وزارت کشور در اختیار وزارت بهداشت یا ستاد کرونا قرار دهد.»
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور درباره تعداد رانندگان تاکسی مشمول واکسیناسیون تصریح کرد: «هر راننده تاکسی که دارای پروانه فعالیت باشد، مشمول دریافت واکسن کرونا خواهد بود و با احتساب راننده‌های کمکی، حدود 400هزار راننده تاکسی مشمول دریافت واکسن کرونا خواهند بود.»

آینده نامشخص رانندگان سرویس مدارس
اما ظاهرا وقتی حضوری بودن یا نبودن فعالیت مدارس از مهرماه آینده مشخص نباشد، رانندگان سرویس مدارس هم حساب چندانی روی این موضوع باز نمی‌کنند. حسین ف، که در سال های گذشته کار روزانه‌اش را با رساندن دانش‌آموزان یک مدرسه ابتدایی در شرق تهران شروع می‌کرد، به خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» می گوید: «از وقتی که کرونا شروع شده، دیگر با مدرسه‌ها کار نمی کنم و با یک شرکت خصوصی در میدان ونک قرارداد بسته‌ام. درآمدم هم تقریبا همان اندازه‌ای است که از سرویس مدرسه درمی‌آمد، اما مسیرهای مدرسه سرراست‌تر بودند و وقت کمتری از من می‌گرفتند.»
او ادامه می‌دهد: «اما حالا صبح‌ها کاملا در دل ترافیک هستیم و مجبوریم زمان بیشتری برای همان درآمد صرف کنیم. البته ترافیک تهران نسبت به سال های قبل کمتر شده اما به هر حال این درآمد با این حجم کار جور در نمی‌آید.»البته مشکل رانندگان سرویس مدارس ابعاد دیگری هم دارد. مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» با اشاره به مشکلات رانندگان سرویس مدارس و البته رانندگان تاکسی در دوران همه‌گیری کرونا گفت: «تابه‌حال حدود 10هزار راننده تاکسی در کشور مبتلا به کرونا شده‌اند و حدود 700 نفر از همکاران ما هم متاسفانه فوت کرده‌اند. مسائل معیشتی هم در این میان وجود داشته و در برخی حوزه‌ها نگران‌کننده‌تر هم بوده است. به‌عنوان‌مثال همان‌طور که اشاره کردید، رانندگان سرویس مدارس جزو کسانی بودند که در این مدت بسیار متضرر شدند.» ضامنی گفت: «زنان سرپرست خانواری که راننده سرویس هستند هم بخش بزرگی از رانندگان سرویس را تشکیل می‌دهند و نگرانی در مورد آنها بیشتر است.» مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور ادامه داد: «حدود 100 هزار نفر راننده سرویس مدارس در ایران فعالیت می‌کنند که تقریبا نیمی از آنها را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند. طبیعتا مشکلات معیشتی برای این قشر بیشتر بوده، البته تلاش‌ها بر این است با دریافت وام و تسهیلات کمکی در دوران کرونا که بسیاری از رانندگان تاکسی هم آنها را دریافت کرده‌اند، به این همکاران کمک شود اما این موضوع به‌طور طبیعی همه افراد را در بر نمی گیرد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =