آزادراه خرم‌آباد- اراک

مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی از اتمام ساخت آزادراه خرم‌آباد-اراک خبر داد و گفت: عریض‌ترین تونل آزادراهی کشور در این پروژه طراحی و اجرا شده است.

به گزارش «اخبار خودرو» به نقل از تسنیم،محمود جلالی مجری طرح آزاد راه خرم آباد- اراک اظهار کرد: آزادراه اراک خرم آباد از ناحیه اراک به سمت خرم آباد و به طول 134 کیلومتر در 4 قطعه اجرا شده است.

وی با بیان این‌که این قطعات اجرایی به صورت مجزا قابلیت عبور ترافیک را دارند، ادامه داد: عمده قسمت موثر در مسیر که کاهش‌ زمان سیر و طول مسیر را دارد مربوط به قطعا 2، 3 و 4 است.

وی با اشاره به این‌که طول قطعات مذکور 67 کیلومتر است، افزود: این 67 کیلومتر در مقایسه با راه موجود 32 طول مسیر را کاهش می‌دهد، ضمن این که زمان سفر را نیز 43 دقیقه کاهش خواهد داد.

مجری طرح آزاد راه خرم آباد- اراک با اشاره به این‌که ازادراه در قطعات 2، 3 و 4 6 لاینه است، اضافه کرد: در سه قطعه اجرایی که حدود 65 درصد کل پروژه است، 7.5 کیلومتر تونل دوقلو اجرا شده که بلندترین آن 3300 متر است. این تونل‌های طولانی و عریض‌ترین تونل‌های آزادراهی کشور هستند. بالاترین عرض مسیرهای 3 رفت و سه برگشت در این آزادراه ساخت شده است.

جلالی با یادآوری این‌که با ساخت آزادراه خرم آباد-اراک دو گردنه‌ برفگیر و حادثه‌خیز مسیر حذف می شود، گفت: گردنه رازان در سمت درود و گردنه زاغه در محدوده خرم آباد گردنه‌هایی هستند که با بهره‌برداری از آزادراه خرم‌آباد-اراک حذف خواهند شد.

وی با اشاره به نقش مهم این آزادراه در کریدور شمال-جنوب، اظهار کرد: این آزادراه یکی از قسمت‌های مغفول مانده بود که باعث سکته در ترافیک تزانریتی شمال-جنوب می‌شد. خوشبختانه با بهره‌برداری از این آزادراه گره مذکور به نوعی از بین می‌رود و ترافیک روان می شود.

وی همچنین تاکید کرد: با بهره‌برداری از آزادراه مذکور 3.5 میلیون تن آلایندگی هوا کاهش می یابد چون مسیر بهینه و شیب حداکثر در طول مسیر 5 درصد است. ضمن این‌که شعاع قوس‌ها حداکثر 500 متر است و خودرو می‌تواند به صورت ایمن با سرعت 100 کیلومتر حرکت کرده و حادثه روی ندهد.

وی با یادآوری این‌که طی 7 سال اخیر در آزادراه خرم‌آباد-اراک به طور متوسط 1500 تا 2000 نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی داشته‌ایم، تصریح کرد:‌ عدد هزینه شده برای بهره‌برداری از 67 کیلومتر حدود 2300 میلیارد تومان بوده که برای انجام کارهای تکمیلی به حدود 3000 میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

مجری طرح آزاد راه خرم آباد- اراک با اشاره به عوارض حدود 15 هزار تومانی عبور وسایل نقلیه سواری از آزادراه خرم‌آباد-اراک، گفت: این عدد به نسبت به ابنیه و تونل عدد و صرفه‌جویی مناسب در زمان و هزینه، معقول است.

جلالی بیان کرد:‌برای تملک اراضی در این پروژه حدود 60 میلیارد تومان به قیمت سال 95 هزینه شده که به قیمت روز حدود 300 میلیارد تومان برآورد می شود.

وی تاکید کرد:‌ ارزش روز آزادراه خرم‌آباد-اراک حدود 6000 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =