تعاونی قطعه‌سازان خودرویی

شرکت تعاونی تامین نیاز قطعه سازان خودروی کشور با همراهی و حضور همه ی قطعه سازان می تواند به فعالیت این واحدهای تولیدی سامان بخشیده و مشکلات این صنعت را برطرف نماید.

به گزارش «اخبار خودرو»،صنعت خودروسازی یکی از صنایع پیشرو در کشور محسوب می‌شود و صنعت قطعه‌سازی نیز پشتوانه اصلی این صنعت شناخته می‌شود. در سال‌های اخیر مشکلات متعددی برای قطعه‌سازان اعم از انباشت بدهی خودروسازان به آنها و مشکلات ناشی از واردات و افزایش قیمت مواد اولیه و معطل ماندن ملزومات خط تولید سبب شد از ۲۰۰۰ قطعه‌ساز کشور، تقریبا ۵۰۰ واحد مشغول به فعالیت باشند.

در همین راستا تشکیل شرکت تعاونی تامین نیاز قطعه سازان خودروی کشور با همراهی و حضور همه ی قطعه سازان می تواند به فعالیت این واحدهای تولیدی سامان بخشیده و مشکلات این صنعت را برطرف نماید.

حسن جمالی کاظمینی یکی از اعضای هیات موسس تعاونی قطعه سازان و مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور صنایع اتومبیل در خصوص ایجاد این تشکل اظهار داشت: این تعاونی یک تشکل فنی، حرفه‌ای، همکاری و اقتصادی بوده که در قالب یک شرکت تعاونی متشکل از قطعه‌سازان شکل می‌گیرد که قطعه‌سازان با سهامداری در این شرکت اتحادی را با یکدیگر به وجود آورده و یکدیگر را در زمینه فنی، مالی و مدیریتی پوشش می دهند.

مهندس کاظمینی خاطر نشان کرد : اولین جلسه هیئت موسسان تعاونی قطعه سازان خودروی کشور برگزار شد تا اعضای هیات موسس این شرکت با تشکیل یک ابرشرکت موجبات رشد صنعت قطعه‌سازی ایران شوند . وی ابراز امیدواری کرد که با اتحاد قطعه‌سازان بتوان این تشکل را رشد داد تا خدمتی موثر به صنعت خودروسازی ارائه شود

کاظمینی بیان داشت که: این شرکت تعاونی در جذب عضو از قطعه‌سازان کشور هیچ محدودیتی ندارد و زمینه فعالیت قطعه‌سازان مانعی برای عضویت آنها در این تعاونی نخواهد بود. وی در خصوص مزیت عضویت قطعه‌سازان در این تعاونی ابراز داشت که در امور مالی، فنی و مهندسی، مدیریتی، بازاریابی و غیره به قطعه‌سازان توسط عضویت در این تعاونی کمک می‌شود.

عضو هیات موسس تعاونی قطعه‌سازان خودرویی ایران اشاره کرد که این تشکل تازه تاسیس هیچ منافاتی با شرح فعالیت انجمن‌های قطعه‌ساز و سایر انجمن‌های وابسته به قطعه نداشته و حتی در حمایت از آنها نیز فعالیت خواهد داشت، چراکه اعتقاد بر این است که اینگونه انجمن‌ها سنگرهای مناسبی برای حمایت از قطعه‌سازان محسوب می‌شوند.

علی یکه فلاح یکی دیگر از اعضای هیات موسس تعاونی قطعه‌سازان ایران و رئیس هیئت مدیره گروه صنعتی چکاد نیز اظهار داشت: یکی از محاسن تعاونی‌ها اینست که طبق قانون تمامی اعضا این تعاونی‌ها تنها یک رای دارند و و با خرد جمعی حاصل از این همسانی و در کنار هم می‌توانند مشکلات بزرگ صنعت قطعه‌سازی را برطرف نمایند. از سوی دیگر وجود چنین سیاستی در تعاونی‌ها به نفع قطعه‌سازان کوچکتر بوده که اتحاد آنها در قالب یک تعاونی با سایر قطعه‌سازان، بستر رشد آنها را فراهم می‌کند.

رئیس هیات مدیره چکاد در ادامه بیان داشت که هدف تعاونی این بوده که از تمامی ظرفیت‌های کوچک و بزرگ موجود در صنعت قطعه‌سازی، یک مجموعه بزرگی را خلق کرده تا سهم بازار قطعه‌سازان رشد پیدا کند.

یکه فلاح عضو هیات موسس تعاونی قطعه‌سازان با اشاره به مگاپروژه و مگاپلتفرم خودرو ملی تعاون که نسخه پروتوتایپ یک به یک آن ساخته شده اظهار داشتند که : می‌توان با ظرفیت ایجاد شده توسط تعاونی قطعه‌سازان ایران، این پروژه را پیش برد. وی تاکید که این تعاونی با هیچ تشکلی تقابل و منافات نداشته و حامی تمام انجمن‌ها و تشکل‌های قطعه‌سازی خواهد بود.

نادر وهاب آقایی مشاور صنعت خودرو و عضو هیات موسس تعاونی قطعه‌سازان خودرویی ایران و مدیرعامل شرکت دانیال نواندیشان صنعت گستر ایران در خصوص هدف ایجاد این تشکل اظهار داشت: در حال حاضر ۲۰۰۰ قطعه ساز در ایران ثبت شده که به دلیل مشکلات موجود ناشی از تحریم‌ها و محدودیت‌های تولید، تنها ۵۰۰ واحد آن مشغول فعالیت هستند و باقی یا به مجموعههای کوچکتری بدیل شده‌اند یا اینکه دست از فعالیت کشیده‌اند. این تعاونی قصد دارد با جذب این قطعه‌سازان کوچک، یک سازمانی را ایجاد نماید که این قطعه‌سازان در یک پیکره بزرگتر فعالیت منسجم‌تری داشته باشند و این فضای انجام کارهای حرفه‌ای‌تر برایشان فراهم گردد. در غیر این صورت و با ادامه وضعیت موجود به زودی شاهد از بین رفتن صنعت قطعه‌سازی کشور خواهیم بود، صنعتی که در روزگار نه چندان دور به عنوان ارزش افزوده صنعت خودروسازی محسوب می‌شود و قرار بود هاب قطعه‌ای در منقطه شناخته شود.

وهاب آقایی اظهار داشت که عضویت قطعه سازان در این تعاونی موجب افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های سربار شده چرا که بسیاری از فعالیت‌های مشترک مانند بازاریابی، توسعه شبکه توزیع و فروش، صادرات که می‌تواند هزینه‌های سربار سازمان‌ها را افزایش دهد از طریق این شرکت تعاونی مدیریت و اجرا گردد با این روش هزینه‌های سازمان‌ها کاهش پیدا کرده و در یک سازمان به نیابت از این شرکت‌ها به سرانجام می‌رسد. این الگویی که در تمامی کشورها و در تمامی خودروسازان پیاده شده است و می‌تواند با مدیریت هوشمند آن را نیز در کشور و صنعت خودروسازی پیاده کرد. در کنار این موضوع شرکت تعاونی می‌تواند به عنوان نماینده اعضای خود طرف گفتگو با مشتریان این شرکت‌ها قرار گیرد و مطالبات ایشان را از پیگیری نماید. ترخیص مواد اولیه از گمرک و پیگیری‌های لازم از وزارت صمت نیز یک نماینده از تعاونی به نیابت از تمامی قطعه‌سازان عضو فعالیت می‌کند.

از سوی دیگر این شرکت‌ تعاونی می‌تواند با ایجاد یک برند مشترک در میان اعضای خود در بازار پس از فروش ورود قوی‌تری داشته باشد و با کاهش هزینه‌های بازاریابی و بسته‌بندی بتواند سهم بیشتری از این بازار را برای خود به دست آورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =