شاهین

گروه خودروسازی سایپا در پاسخ به تعداد قابل‌توجه متقاضیان برای خرید خودرو اقتصادی شاهین، فروش فوق‌العاده این محصول را از 30 فروردین‌ماه و بدون انجام قرعه‌کشی آغاز کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،گروه خودروسازی سایپا در پاسخ به تعداد قابل‌توجه متقاضیان برای خرید خودرو اقتصادی شاهین، فروش فوق‌العاده این محصول را از 30 فروردین‌ماه و بدون انجام قرعه‌کشی آغاز کرد. این خودروساز در راستای آرامش‌بخشی به بازار خودرو و کاهش التهابات موجود، عرضه خودرو شاهین را بدون قید قرعه انجام داد. براین اساس، زمان تحویل این خودرو حداکثر90 روز در نظر گرفته شده است و در صورت تاخیر احتمالی در تحویل خودرو براساس قرارداد معادل 36درصد سود سالانه (3درصدماهانه) خسارت تاخیر به‌صورت روزشمار محاسبه و پرداخت می‌شود.

طراحی متفاوت با یک زبان زنده جهانی
شاهین را می توان نخستین قدم مثبت و مهم سایپا برای تغییر وجهه سایپا پس از سال‌های تولید پراید تلقی کرد و یک نقطه عطف در تاریخ این خودروساز داخلی به حساب آورد. شاهین در شرایطی طراحی شد که صنعت خودرو ایران تحت فشار سخت‌ترین تحریم‌ها در تاریخ این صنعت قرار داشت و مشکلات زیادی برای خودروسازان و زنجیره تامین آن‌ها ایجاد شده بود. همین موضوع نشان‌دهنده عزم سایپا برای تولید خودرویی مدرن و شایسته مردم ایران بود. سایپا شاهین دارای زبان طراحی کاملا متفاوت از محصولات قبلی سایپا بوده و به عقیده بسیاری از کارشناسان، زیباترین خودرویی است که تا امروز در کشور طراحی و تولید شده است. طراحی این خودرو در قسمت جلو و عقب هماهنگی بسیار خوبی دارد و خطوط بدنه، دیزاین چراغ‌ها و استایل اتاق همگی پویاتر، مدرن‌تر و جذاب‌تر از محصولات پیشین ملی طراحی شده‌اند. سایپا قصد دارد سبک طراحی شاهین و زبان طراحی این خودرو را با کمی تغییرات و به‌روزرسانی در محصولات آینده خود ازجمله کراس‌اوور آریا نیز استفاده کند.

ایمنی و استانداردهای شاهین
مزایای شاهین محدود به طراحی زیبای آن نیست؛ تلاش اصلی سایپا روی بخش ایمنی و پاس‌کردن استانداردهای ایمنی ازجمله ایربگ، تست تصادف و استاندارد برخورد با عابر پیاده بوده که سایپا موفق شده است این استانداردها را از یک موسسه معتبر اروپایی کسب کند. سایپا اولین خودروسازی است که در ایران، مراحل توسعه و ایمن‌سازی شاهین را کاملا شفاف‌سازی و ویدئوها و نتایج تست‌های تصادف و ایربگ شاهین را منتشر کرده است. شاهین ابتدا در زمینه عملکرد کیسه‌های هوا در دو مرحله مورد تست و بررسی قرار گرفت؛ مرحله اول مربوط به تست یونیت و ماژول کیسه‌های ایمنی هوا بود که لازمه دریافت استاندارد ECE بوده و یکی از شروط عرضه یک خودرو به بازار اروپا است. پس از این‌که شاهین از این تست با موفقیت عبور کرد، نوبت به تست باز شدن ایربگ‌ها در شرایط واقعی و تصادف صد درصدی از روبه‌رو شد. در این تست شاهین با سرعت 56 کیلومتر بر ساعت و به‌صورت صد درصدی از مقابل با مانع برخورد کرد تا میزان باز شدن کیسه‌های ایمنی هوا، سمت‌وسوی باز شدن کیسه‌های ایمنی هوا، سرعت عمل ایربگ‌ها و محل برخورد بدن سرنشین با کیسه‌های ایمنی هوا مورد بررسی قرار گیرد. در این تست‌ها انحراف از مسیر ضربه نیز بررسی شد که شاهین همه این موارد را نیز با موفقیت پشت سر گذاشت. ازسوی‌دیگر، برای احراز ایمنی بالای شاهین، تست تصادف جانبی یا Side Impact هم روی آن آزمایش شد. در این تست یک جسم 950کیلوگرمی با سرعت 50کیلومتر بر ساعت به قسمت جانبی شاهین برخورد کرد تا از مقاومت و عدم واژگونی خودرو، باز شدن درها پس از ضربه، سالم ماندن ستون‌های A و C، عدم وارد شدن آسیب به راننده و سرنشین و همچنین باز نشدن نقاط جوش اطمینان حاصل شود. نتیجه این تست دقیقا نشان‌دهنده مقاومت درها، ستون‌های خودرو و ساختار سقف بود و شاهین این تست را نیز با موفقیت پشت سر گذاشت و استاندارد ECE اروپا را کسب کرد.

قوای محرکه کنونی و آتی شاهین
شاهین از موتور M15GSI توربوشارژ بهره گرفته است. نسخه پایه این موتور پیش از این روی محصولات پلت‌فرم ایکس200 سایپا (تیبا، ساینا و کوییک) استفاده شده بود، اما برای متناسب‌سازی وزن 1250 کیلوگرمی شاهین با این موتور، کوئل‌ها و سیستم جرقه‌زنی، یاتاقان‌ها، مجموعه بلوک، مجموعه سرسیلندر و پاشش سوخت، مجموعه پیستون و رینگ‌های پیستون، مجموعه میل‌لنگ، میل‌بادامک، سیت سوپاپ، منیفولد ورودی و خروجی هوا، خروجی دود، پمپ آب، پمپ‌روغن، کاتالیست، بالانسر شفت و برخی دیگر از قسمت‌های آن تغییر، اصلاح و ارتقا داشته‌اند.
این پیشرانه همچنین مجهز به دریچه گاز برقی، سامانه VVT و استاندارد آلایندگی یورو۵ با مصرف سوخت و لرزش کمتر و شتاب و توان بیشتر است. موتور هشت سوپاپ شاهین قادر به تولید 110اسب‌بخار قدرت و 178نیوتون‌متر گشتاور است و نیروی تولیدی آن توسط یک گیربکس دنده‌ای به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. اما سایپا در سال 1401 قصد عرضه شاهین با موتور تنفس طبیعی TU5 پلاس، گیربکس اتوماتیک و امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی بالاتری را نیز دارد. شاید قدرت تولیدی شاهین با رقبا در ایران برابری کند، اما گشتاور تولیدی آن نسبت به خودروهای تنفس طبیعی رقیب بالاتر است و این گشتاور را در دور پایین تولید می کند که هم مصرف سوخت به موجب آن کاهش می‌یابد و هم شتاب اولیه را بالا می‌برد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =