رنو کویید

درحقیقت باید گفت فقط و فقط لوگو آن شرکت‌های بزرگ را یدک می‌کشند و به‌هیچ‌عنوان شهرت جهانی ندارند! در اصل این خودروها با حداقل هزینه ساخته شده‌اند تا در بازار برخی کشورهای کم‌توان همچون هند که قشر ضعیف قابل توجهی دارد، مردم با پول موتورسیکلت بتوانند خودرو خریداری کنند. با ما همراه باشید تا در ادامه نوشتار بیشتر با این شش گزینه روی میز آشنا شویم.

به گزارش «اخبار خودرو»،چندروزی است خبر داغ آزاد شدن دوباره واردات خودرو نقل محافل خودرویی و حتی غیرخودرویی شده است. در آخرین اخبار منتشرشده ظاهرا سقفی برای تعداد خودروهای وارداتی تعیین نشده؛ اما صحبت از دو سقف بسیار کوتاه برای قیمت و همچنین حجم‌موتور به‌میان آمده که با این وجود، بسته ماندن واردات خودرو بهتر از باز شدن آن به‌نظر می‌رسد! چراکه در هیچ بازار بزرگ و سطح یک جهانی همچون بازار اروپا یا آمریکا، خودرو صفرکیلومتری با این مشخصات پیدا نمی‌شود. همچنین تنوع و تعداد خودروهای کارکرده‌ای هم که از این دو فیلتر سفت و سخت عبور می‌کنند، بسیار کم و محدود است. مطرح شدن این حرف و حدیث‌ها سبب شد بیشتر در بازار خودرویی کشورهای مختلف درسراسر جهان جست‌وجو کنیم تا شاید خودرویی با این محدودیت‌ها برای واردات پیدا کنیم. در این جست‌وجو خودروهای چینی مد نظر نبوده؛ چراکه به‌هرحال همین الان هم این خودروها در بازار کشورمان به‌فروش می‌رسند. هدف ما از این تحقیقات، یافتن خودروهای صفرکیلومتر از برندهای مطرح جهانی بوده و درنهایت پاسخ خود را در بازار هند یافتیم. این پنج مدل خودرو که تصویرشان را مشاهده می‌کنید شاید در نگاه نخست متعلق به‌برندهای معروف باشند که این خبر خوشحال‌کننده‌ای است؛ اما درحقیقت باید گفت فقط و فقط لوگو آن شرکت‌های بزرگ را یدک می‌کشند و به‌هیچ‌عنوان شهرت جهانی ندارند! در اصل این خودروها با حداقل هزینه ساخته شده‌اند تا در بازار برخی کشورهای کم‌توان همچون هند که قشر ضعیف قابل توجهی دارد، مردم با پول موتورسیکلت بتوانند خودرو خریداری کنند. با ما همراه باشید تا در ادامه نوشتار بیشتر با این شش گزینه روی میز آشنا شویم.

با محدودیت قیمت 7 هزار دلاری و حجم موتور هزار لیتری چه‌خودرویی می‌توان وارد کرد؟

ماروتی‌سوزوکی آلتو

درنگاه نخست لوگوی سوزوکی روی این خودرو حس خوبی به‌مخاطب می‌دهد. نوعی حس اطمینان به‌محصول یک برند ژاپنی صاحب‌نام و معروف که خیال هرکسی را از بابت کیفیت ساخت و دوام راحت می‌کند. اما صبر کنید! این یک سوزوکی نیست؛ در اصل خودرو مورد نظر ماروتی‌سوزوکی است. شرکت هندی ماروتی‌سوزوکی درسال 1981 با همکاری دولت هند و شرکت سوزوکی ژاپن در هند تاسیس شد تا خودروهای اقتصادی را روانه بازار این کشور کند. درحال حاضر ماروتی‌سوزوکی آلتو در دو نسخه 800 و 800 تور به‌بازار عرضه می‌شود که نسخه اول با دو نوع قوای محرکه بنزینی و CNG قابل سفارش بوده و دارای قیمت 134 تا 198 میلیون‌تومان است. آلتو 800 یک هاچ‌بک کوچک اقتصادی بوده و از گیربکس پنج‌سرعته دستی و موتور سه‌سیلندر 796 سی‌سی بهره می‌برد که در مدل بنزینی و CNG به‌ترتیب 47 و 40 اسب‌بخار قدرت و 69 و 60 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. نسخه آلتو 800 تور هم با مشخصاتی مشابه آلتو 800 بنزینی دارای برچسب قیمت 154 تا 157 میلیون‌تومانی است. خودرو مورد نظر ما در این نوشتار، نسل دوم از ماروتی‌سوزوکی آلتو بوده که از سال 2012 تاکنون تولید می‌شود. البته آلتو مورد نظر که در تصویر مشاهده می‌کنید آخرین بار در سال 2021 دست‌خوش فیس‌لیفت قرار گرفته است.

با محدودیت قیمت 7 هزار دلاری و حجم موتور هزار لیتری چه‌خودرویی می‌توان وارد کرد؟

داتسون ردی‌گو
شاید این روزها کسی داتسون را نشناسد؛ اما قدیمی‌ترها می‌دانند این نام ریشه در برند نیسان دارد. نیسان در سال 2013 بعد از 27 سال برند داتسون را دوباره احیا کرد تا به‌عنوان تولیدکننده خودروهای اقتصادی در برخی کشورها همچون هند فعالیت کند. خودرو مورد نظر داتسون ردی‌گو نام داشته و از سال 2016 تنها درکشور هند تولید می‌شود. ردی‌گو تنها با دو نوع پیشرانه بنزین‌سوز قابل سفارش بوده که مدل اول مجهز به‌موتور سه‌سیلندر 799 سی‌سی با 53 اسب‌بخار قدرت و 72 نیوتون‌متر گشتاور به‌همراه گیربکس پنج‌سرعته دستی است و مدل دوم دارای موتور بزرگتر بوده و می‌توانید آن را با دو نوع گیربکس پنج‌سرعته دستی و اتوماتیک سفارش دهید. این مدل از موتور سه‌سیلندر 999 سی‌سی بهره می‌برد که توانایی تولید 67 اسب‌بخار قدرت و 91 نیوتون‌متر گشتاور را دارد. نسخه قوی‌تر و 999 سی‌سی ردی‌گو تنها یک سی‌سی با سقف کوتاه محدودیت احتمالی حجم موتور اختلاف دارد. قیمت داتسون ردی‌گو از 151 میلیون‌تومان شروع شده و بسته به‌مشخصات فنی مختلف آن تا 195 میلیون‌تومان ادامه دارد. اگر قصد خرید این خودرو را دارید بهتر است عجله کنید؛ چراکه نیسان در سال جاری میلادی ورشکستی دوباره برند داتسون را اعلام و تولیداتش را متوقف کرد.

با محدودیت قیمت 7 هزار دلاری و حجم موتور هزار لیتری چه‌خودرویی می‌توان وارد کرد؟

ماروتی سوزوکی اسپرسو

در ادامه معرفی ماروتی سوزوکی باید گفت این خودروساز درحال حاضر یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان خودروهای اقتصادی بسیار ارزان در هند بوده و سوزوکی ژاپن با در اختیار داشتن بیش از 56 درصد سهامش، بزرگ‌ترین سهامدار ماروتی سوزوکی به‌حساب می‌آید. از آنجا که ماروتی سوزوکی یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان خودرو اقصادی در کشور هند به‌شمار می‌رود، بنابراین بعید نیست که بیش از نیمی از گزینه‌های ما در این نوشتار هم متعلق به‌آن باشد. اسپرسو دومین گزینه این شرکت برای ما بوده که قیمت آن از 157 میلیون‌تومان آغاز می‌شود. سقف قیمتی این هاچ‌بک کوچک اقتصادی که مربوط به‌فول‌آپشن‌ترین نسخه آن بوده از سقف کوتاه هفت‌هزار دلاری کشور ما بالاتر بوده و در اصل ما تنها می‌توانیم نسخه‌های ارزان‌تر آن را خریداری کنیم. اسپرسو از یک موتور بنزین‌سوز سه‌سیلندر 998 سی‌سی بهره می‌برد که در بهترین حالت 67 اسب‌بخار قدرت و 90 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس‌های قابل سفارش برای آن پنج‌سرعته دستی و اتوماتیک است. البته اسپرسو نسخه CNG نیز دارد که از همان موتور بهره می‌برد. با این تفاوت که قدرت و گشتاورش به‌ترتیب تا 58 اسب‌بخار و 78 نیوتون‌متر کاهش یافته و تنها با گیربکس پنج‌سرعته دستی قابل سفارش است. اسپرسو از سال 2019 تنها در کشور هند تولید می‌شود.

با محدودیت قیمت 7 هزار دلاری و حجم موتور هزار لیتری چه‌خودرویی می‌توان وارد کرد؟

این شما و این تنها خودرو اروپایی فهرست ما! معرفی می‌کنم رنو کویید؛ خودرویی که خود فرانسوی‌ها آن را نمی‌شناسند. چون اصلا در بازار خودرو فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی عرضه نمی‌شود. کویید در ارزان‌ترین حالت ممکن و در کشورهایی همچون هند و برزیل ساخته شده تا در بازارهایی با مشتریان کم‌توان از نظر مالی برای برند رنو سودآوری کند. دراصل کویید تنها لوگوی رنو را با خود حمل می‌کند و هیچ شباهتی به‌محصولات اصلی مدل 2022 این خودروساز فرانسوی ندارد. قیمت پایه رنو کویید از 177 میلیون‌تومان آغاز می‌شود؛ اما طبق سقف هفت‌هزار دلاری قادر به‌خرید نسخه‌های بالاتر و بهتر آن نخواهیم بود. کویید از نظر فنی با دو نوع پیشرانه بنزین‌سوز قابل سفارش بوده که مدل اول مجهز به‌موتور سه‌سیلندر 799 سی‌سی با 53 اسب‌بخار قدرت و 72 نیوتون‌متر گشتاور به‌همراه گیربکس پنج‌سرعته دستی است. مدل دوم دارای موتور بزرگ‌تر از نوع سه‌سیلندر 999 سی‌سی بوده که توانایی تولید 67 اسب‌بخار قدرت و 91 نیوتون‌متر گشتاور را دارد و می‌توانید آن را با دو نوع گیربکس پنج‌سرعته دستی و اتوماتیک سفارش دهید. به‌ظاهر شبیه به‌کراس‌اوور این رنو در عکس توجه نکنید؛ چراکه کویید همچون دیگر خودروهای موجود در این فهرست در رده هاچ‌بک‌های سایز کوچک اقتصادی قرار می‌گیرد که طول آن کمی بیشتر از سه‌متر است.

با محدودیت قیمت 7 هزار دلاری و حجم موتور هزار لیتری چه‌خودرویی می‌توان وارد کرد؟

ماروتی سوزوکی سلریو

درنهایت می‌رسیم به‌جدیدترین و همچنین گران‌قیمت‌ترین خودرو این فهرست. گزینه آخر ما هم خودرویی نیست جز یک ماروتی سوزوکی دیگر. این ماروتی سوزوکی که در تصویر مشاهده می‌کنید سلریو نام داشته و همچون دیگر خودروهای این نوشتار یک هاچ‌بک کوچک پنج درِ اقتصادی است. این نسل سوم از سلریو بوده و از سال 2021 به‌تولید رسیده است. به‌عبارت دیگر این مدرن‌ترین خودرویی است که می‌توان زیر هفت هزار دلار خریداری کرد. البته زیاد خوشحال نباشید؛ چراکه تنها می‌توانید مدل‌های پایه از این هاچ‌بک ارزان‌قیمت و اقتصادی را خریداری کنید. قیمت ماروتی سوزوکی سلریو در ارزان‌ترین حالت از 207 میلیون‌تومان آغاز می‌شود. سلریو از یک موتور بنزین‌سوز سه‌سیلندر 998 سی‌سی بهره می‌برد که توانایی تولید 65 اسب‌بخار قدرت و 89 نیوتون‌متر گشتاور را دارد. گیربکس‌های قابل سفارش برای آن پنج‌سرعته دستی و اتوماتیک است. البته سلریو نسخه CNG نیز دارد که از همان موتور بهره می‌برد. با این تفاوت که قدرت و گشتاور آن به‌ترتیب تا 55 اسب‌بخار و 82 نیوتون‌متر کاهش یافته و تنها با گیربکس پنج‌سرعته دستی قابل سفارش است. درنهایت این سوال پیش می‌آید که با در نظر گرفتن هزینه‌های جانبی واردات خودرو همچون تعرفه گمرکی و ... آیا قیمت خودروهای مورد نظر همین مقدار باقی می‌ماند؟

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Hm IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    7 19
    سلام به نظرم محصولات ایران خودرو و سایپا از اینا خیلی بهترند
    • مریم IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      1 3
      باشه تو خوب.....
  • SK IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    4 6
    اگه قراره اینارو وارد کنن اصلا وارد نکنن.
    • بهزاد IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      0 1
      انگاری وضعیت خوب مااینارو نمی تونیم سوار شیم اینارو وارد میکنن تا ما همون پرایدو بتونیم سوار شیم
  • محمد IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    8 2
    سلام به نظر من هر ماشینی وارد کنن هم از نظر قیمت و هم کیفیت بهتر از محصولات ایران خودرو و سایپا هست. حداقل یه سری استانداردها رو پاس کردن که تونستن توی بازار رقابتی اجازه تولید گرفته و بازارشون رو حفظ کنن.
  • محمود IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    9 0
    سلام ،اینقدر خودرو شیک وبا کلاس هست که وارد کنن حتی ۳ مدل پایینتر مسولین باید بخان
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    1 0
    همش کار مافیاست این تبلیغات که بگن ارابه مرگ پراید خوبه اینا هر چی باشن هندی آفریقایی خیلی سر ترن آقا با زاویه مناسب تصادف کن ایربگ وا شه خخخ #ایرانباهول رو
  • امیر IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    0 2
    اینم ی کلاه شهری قشنگ واسه مشتری عزیزخودرو،یکم تفکر
  • فرزاد IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    0 2
    میشه لطفاً همون پراید را بسازید
  • M IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    1 0
    به نظر من شما ........... که نگی ماشین های ایران خودرو و سایپا بهتره
  • alisharifi1354 IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    2 0
    اینا خیلی بهتر از پراید 200میلیونی هستن
  • الناز IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    3 0
    من که باورم نمیشه اینها ۷۰۰۰ دلار ینی حدود ۲۰۰تومن پول ما باشه اینا که ی آینه ش ب پراید می ارزه
    • هومان IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      0 0
      تازه تو کشورهای اروپایی این رقم حقوق یکی دو ماهه!!!
  • مهران IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    0 0
    واقعیت اینه که اگر قیمت کارخانه ای خودروهای ایران خودرو و سایپا با خودرو های هم قیمتشون از نظر دلاری مقایسه شوند، وضع خودرو های ایرانی خوب است و با قیمت پائینتر وضعیت فنی بهتری دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =