ابتدا باید سیستم جرقه‌زنی و متعلقات آن بررسی شود. در این صورت احتمال دارد روی شمع دوده جمع شده باشد یا این‌که بخش سرامیکی آن که همان چینی شمع است، شکسته باشد.

موتورسیکلت سی‌اف‌موتو 150 مدل 97 دارم که تا به‌امروز 10 هزار کیلومتر کار کرده و بیش از یک هفته است موقع استارت، موتورسیکلتم به‌سختی استارت می‌خورد و بسیار با تاخیر روشن می‌شود و در زمان شتاب‌گیری تنبل شده و به‌سختی پیش می‌رود. این درحالی است که هنگام استارت نیز چراغ‌چک به‌صورت متناوب پنج‌ بار خاموش و روشن می‌شود. علت چیست؟

به گزارش «اخبار خودرو»،عیب‌یابی موتورسیکلت‌های دارای سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری از راه دور دقیق نیست و نیاز به‌بررسی‌های بیشتری وجود دارد. اما درحالت کلی چنین مشکلی پنج علت عمده دارد.
ابتدا باید سیستم جرقه‌زنی و متعلقات آن بررسی شود. در این صورت احتمال دارد روی شمع دوده جمع شده باشد یا این‌که بخش سرامیکی آن که همان چینی شمع است، شکسته باشد. بنابراین ابتدا شمع را بررسی کنید و اگر سالم باشد آن را تمیز کرده و در غیر این صورت آن را تعویض کنید.
اگر با تعویض شمع مشکل برطرف نشد، درچنین حالتی باید کوئل یا اتصالات آن کنترل شود. چراکه ممکن است کوئل با اشکال مواجه شده باشد و برای برطرف کردن مشکل باید این قطعه تعویض شود. اما گاهی نیز پس از تعویض کوئل همچنان این مشکل وجود دارد و بر این اساس توصیه می‌شود وایر شمع نیز تعویض شود.
این نکته را نباید فراموش کرد که سیستم سوخت‌رسانی در هر نوع پیشرانه‌ای از مهم‌ترین بخش‌های آن شناخته می‌شود و اگر هر نوع اشکالی در آن به‌وجود آید، منجر به‌کاهش قدرت و همچنین اختلال در روند کاری موتور می‌شود. با در نظر گرفتن این موضوع، احتمال این‌که مسیر بنزین مسدود یا انژکتور دچار مشکل شده باشد، بسیار است. بنابراین مسیر سوخت را بررسی کرده و از باز بودن مسیر بنزین و صافی آن اطمینان حاصل کنید که در صورت باز بودن این مسیر باید صافی را تعویض کنید. دربرخی موارد حتی پس از زمان تعویض صافی، همچنان مشکل وجود دارد که توصیه می‌شود انژکتور موتور باز و شست‌وشو داده یا تعویض شود تا مشکل رفع شود.
اغلب این مشکل به‌دلیل عدم آب‌بندی صحیح سیلندر نیز به‌وجود می‌آید. به‌عبارت دیگر رینگ‌های کمپرسی پیستون آب‌بندی لازم را انجام نمی‌دهد و چنین اشکالی را ایجاد می‌کنند. در این صورت باید کمپرس موتور اندازه‌گیری شود که اگر از حد استاندارد خود پایین‌تر باشد، باید قطعات داخلی موتور تعویض شود. منظور از قطعات داخلی، رینگ‌های پیستون است که باید تعویض شوند.
در ادامه لازم است قطعه‌ای الکترونیکی در سیستم جرقه‌زنی بررسی شود. درواقع احتمال دارد فاصله‌ پیکاپ نسبت به‌فلایویل زیاد شده باشد یا این‌که پیکاپ به‌درستی وظیفه خود را انجام ندهد که درصورت نیاز باید این قطعه الکترونیکی تعویض شود.
در پاسخ به‌بخش آخر سوال شما نیز باید گفت روشن شدن چراغ‌چک آن هم به‌صورت پنج مرتبه و متناوب بودن آن، تنها به‌دلیل اشکال در سنسور دریچه‌گاز است. همچنین در برخی از مواقع امکان دارد سوکت این سنسور با اشکال مواجه شده باشد که باید بررسی شود. اما درصورت سالم بودن سوکت باید سنسور دریچه‌گاز تعویض شود. این نکته را نیز فراموش نکنید که بسیاری از راکبان، پیشرانه موتورسیکلت خود را شست‌وشو می‌دهند و این مساله بر روند کاری موتور تاثیر قابل ملاحظه‌ای دارد. زیرا شست‌وشوی قطعات موتور به‌ویژه قطعات الکترونیکی سبب می‌شود کارکرد موتور ضعیف و از طرفی خرابی قطعات نیز بیشتر شود. بر این اساس توصیه می‌شود هرگز پیشرانه موتورسیکلت خود را در معرض مستقیم آب قرار ندهید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =