کیا EV6

کمپانی کیاموتورز برای ورود به‌بازار الکتریکی‌ها سال 2016 بود که کراس‌اوور کامپکت خود را با نام نیرو به‌صورت الکتریکی و پلاگین-هیبرید به‌بازار عرضه کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،کمپانی کیاموتورز برای ورود به‌بازار الکتریکی‌ها سال 2016 بود که کراس‌اوور کامپکت خود را با نام نیرو به‌صورت الکتریکی و پلاگین-هیبرید به‌بازار عرضه کرد. اما اواخر سال 2021 میلادی بود که این خودروساز کره‌ای از محصول جدیدش که برپایه و اساس خودرو اس‌یووی شکل گرفته بود، رونمایی کرد و هدف از ساخت این مدل تمام‌الکتریکی کره‌ای که در 15 ماه مارس سال 2021 به‌جهان معرفی شد، رقابت با بزرگان الکتریکی چون تسلا، پولستار، مرسدس‌بنز، پورشه و آئودی است. EV6 برقی با استفاده از یک پک باتری 800 ولتی، شتاب صفر تا 100 کیلومتر برساعت 3.5 ثانیه‌ای دارد و این خودرو تمام‌برقی از نظر ابعادی با طول، عرض و ارتفاع به‌ترتیب 4680، 1880 و 1550 میلی‌متری از نظر طولی، تنها 119 میلی‌متر نسبت به‌کیا سورنتو 2020 کوتاه‌تر است.

کیا EV6؛ عبوس یا خوش‌فرم؟


این محصول جدید برقی کیا بر اساس سبک و فلسفه جدید طراحی این خودروساز کره‌ای شکل گرفته که تاثیر آن را علاوه‌بر جزئیات و تناسبات کلی بدنه در طراحی کابین و داشبورد خودرو نیز می‌توان مشاهده کرد. هرچند در طراحی EV6 دیگر اثری از هویت آشنای کیا معروف به‌پوزه (دماغ) ببر یا TIGER NOSE که حدود 13 سال پیش توسط سرطراح معروف و خلاق این خودروساز، پیترشرایر برای محصولات کیا خلق شد مشاهده نمی‌شود.
همچنین نشان (لوگو) جدید کیا نیز روی این مدل نقش بسته است. کیا EV6 در کلاس BEV قرار داده شده که مخفف Battery-Electric-Vehicle است و همان‌طور که ذکر شد جلوپنجره معروف کیا را احتمالا از این پس در قالب یک اِلِمان دیجیتالی روی محصولات برقی این کمپانی شاهد خواهیم بود. حجم‌پردازی‌ها صریح، ساده و به‌دور از شلوغی همچنان در زبان جدید طراحی و استایل محصولات جدید کیا به‌چشم می‌خورد و این زبان جدیدی است که کیاموتورز آن را ترکیبی از تضادها و تقابل طبیعت و انسان تعریف کرده است. همچنین کیا EV6 برپایه پلت‌فرم مشترک با هیوندای آیونیک 5 معروف به E-GMP طراحی و مهندسی شده است. علاوه‌بر فضای جادار کابین، حجم استاندارد 520 لیتری صندوق‌عقب خودرو تا 1300 لیتر (درصورت خواباندن صندلی‌ها) قابل افزایش است. کیا EV6 در کنار طراحی، امکانات رفاهی و ایمنی قابل توجه از نظر قوای محرکه نیز در مدل‌های مختلف (چهارچرخ یا دوچرخ‌محرک) ارائه می‌شود. این خودرو در نسخه پایه با باتری 58 کیلووات-ساعتی و 168 اسب‌بخاری عرضه می‌شود. همچنین نسخه‌های 232 و 321 اسب‌بخاری و در کامل‌ترین و قوی‌ترین مدل این خودرو یعنی EV6 GT با پک باتری ویژه مسافت‌های طولانی به‌قدرت 577 اسب‌بخار نیز عرضه می‌شود که با شتاب صفر تا 100 کیلومتر برساعت 3.5 ثانیه‌ای، رقیب جدی پورشه تایکان 4S محسوب می‌شود.

کیا EV6؛ عبوس یا خوش‌فرم؟


حداکثر سرعت اعلام‌شده برای نسخه GT این خودرو 260 کیلومتر برساعت است که برای یک مدل برقی در این ابعاد و کلاس قابل توجه است. کیا EV6 بسته به‌نوع سیستم شارژ 400 یا 600 ولتی خود می‌تواند ظرف 18 دقیقه از 10 تا 80 درصد باتری خود را شارژ ‌کند. همچنین کمپانی کیاموتورز برای نخستین‌بار در EV6 از سیستم کمکی رانندگی پیشرفته مجهز به‌خودران سطح 2 استفاده کرده است.
درحقیقت این حالت، کنترل و هدایت خودرو را به‌صورت کاملا هوشمند برعهده نمی‌گیرد؛ زیرا از منطق پردازش تصویر استفاده نمی‌کند. اما نکته مهم این‌که سامانه پیشگیری از برخورد با عابرپیاده EV6 طوری طراحی شده که این خودرو در تست‌های انجام‌شده IIHS و یوروانکپ توانست موفق ظاهر شود. زیرا این سیستم فوق‌العاده عمل کرده و خودرو پیش از برخورد با عابرپیاده متوقف شده است. این سیستم با توسعه سیستم ترمز اضطراری خودکار و محدودکننده سرعت عملکرد سامانه پیشگیری از برخورد را بهبود بخشیده است.

کیا EV6؛ عبوس یا خوش‌فرم؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =