رانندگان حادثه‌ساز

این روزها موضوع ایمنی خودرو و کاهش تلفات جانی، در کشورها و شرکت‌های مختلف خودروسازی جهان از اهمیت بالایی برخوردار است، به همین دلیل علاوه‌بر آزمون‌های کیفی، صاحبان صنایع بزرگ با سرمایه‌گذاری عظیم در بخش آزمون ایمنی، در تلاشند خودروهای ایمن‌تری تولید کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»،این روزها موضوع ایمنی خودرو و کاهش تلفات جانی، در کشورها و شرکت‌های مختلف خودروسازی جهان از اهمیت بالایی برخوردار است، به همین دلیل علاوه‌بر آزمون‌های کیفی، صاحبان صنایع بزرگ با سرمایه‌گذاری عظیم در بخش آزمون ایمنی، در تلاشند خودروهای ایمن‌تری تولید کنند. این امر نه‌تنها از شروط مهم عرضه خودرو در بازارهای جهانی است، بلکه از بایدهای مهم در امر فروش خودرو و جلب مشتری، در فضای رقابتی جهانی نیر به‌شمار می‌رود.

تصادفات جاده‌ای؛ پنجمین عامل مرگ‌ومیر در سال 2030 میلادی
براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO) سالانه حدود 35/1 میلیون نفر در تصادفات رانندگی در سراسر جهان کشته می‌شوند. براساس گزارش این سازمان بیشترین شدت تلفات منتهی به مرگ جاده‌ای (حدود 90درصد) در کشورهای متوسط و کم‌درآمد اتفاق می‌افتد درحالی‌که تنها 54درصد خودروهای جهان در این کشورها وجود دارد. تصادفات جاده‌ای درحال‌حاضر به‌عنوان نهمین عامل مرگ‌سهمی معادل 2/2 درصد را به خود اختصاص داده، ازسوی‌دیگر نیز به‌عنوان اولین عامل مرگ‌ومیر بین سنین 15 تا 29 سال شناخته می‌شود. اما برخی کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند درصورتی‌که اهتمام جدی و عملی برای بهبود قوانین و استفاده از تکنولوژی‌های نوین در زمینه ایمنی خودرو صورت نگیرد، تصادفات جاده‌ای در سال 2030 میلادی، پنجمین عامل مرگ‌ومیر انسان‌ها در جهان خواهد بود. در این زمینه چندی قبل رئیس هیات‌مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها با تاکید بر اینکه در مقیاس جهانی، میزان کشته‌های سوانح رانندگی و تلفات تصادفات در کشور ما 20درصد از استاندارد جهانی بیشتر است، گفت: «در بحث سوانح و تصادفات رانندگی به شرایط بحرانی رسیده‌ایم و باید جامعه به این موضوع حساسیت نشان دهد.» محمد بخارایی در سوانح جاده‌ای؛ سهم عامل انسانی را ۷۰درصد، سهم خودرو غیرایمن ۱۰ تا ۱۵درصد و سهم جاده‌ها را ۱۰ تا ۱۵درصد دانست و افزود: «کم‌هزینه‌ترین و زودبازده‌ترین عاملی که باعث کاهش تصادفات جاده‌ای می‌شود، فرهنگ‌سازی است.»
بخارایی در ادامه گفت: «ارتقای فرهنگ رانندگی، خودروسازی، راهسازی، کنترل و نظارت ترددهای جاده‌ای و امدادرسانی باید در کنار هم انجام شوند تا فرهنگ ایمنی حمل‌ونقل در جامعه جابیفتد» وی افزود: «سه سند بالادستی در بخش ایمنی حمل‌ونقل داریم که متاسفانه به دلایل مختلف ازجمله کم‌کاری برخی دستگاه‌ها معطل مانده و اجرا نشده‌اند.» به‌گفته رئیس هیات‌مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها، این سندها شامل «آیین‌نامه ارتقای فرهنگ ایمنی و انضباط اجتماعی مصوب خرداد ۱۳۹۹ هیات دولت، آیین‌نامه مدیریت ایمنی حمل‌ونقل و سوانح رانندگی مصوب هیات‌دولت و دهه ملی اقدام برای ایمنی راه‌ها، مصوب کمیسیون ایمنی راه‌ها» هستند. رئیس هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های راهسازی نیز چندی قبل درباره نقش جاده در سوانح رانندگی اظهار کرد: «معتقدیم مشکلی در بخش راه نداریم و راهسازی به صورت ایمن انجام می‌شود، بلکه مشکل از عامل انسانی و رانندگان است.» علی آزاد افزود: «۱۰سال پیش در جاده‌های کشور سالانه ۲۸میلیون تن آسفالت‌ریزی انجام می‌شد اما درحال‌حاضر بر اساس اعلام سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سالانه ۹میلیون تن آسفالت‌ریزی می‌شود که نشان‌دهنده بالا بودن ایمنی راه‌هاست.» رئیس هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های راهسازی تصریح کرد: «معتقدم عامل انسانی در تصادفات نقش اصلی را دارد و مردم تحت فشارهای روحی به هر دلیلی از سرعت مطمئنه تجاوز می‌کنند که سبب بروز حادثه می‌شود.» وی تصریح کرد: «به جای نقاط حادثه‌خیز باید از عبارت رانندگان حادثه‌ساز، استفاده کرد.» آزاد با اشاره به کشته شدن سالانه ۱۷هزارنفر در جاده‌ها ادامه داد: «۵هزارنفر از این افراد موتورسوار هستند. این آمار به آن معنا ست که باید فرهنگ ایمنی حمل‌ونقل در خانواده‌ها ارتقا یابد.»

پلیس از مواضع خود در مورد ایمنی خودروهای تولید داخل عقب‌نشینی نخواهد کرد
چندی قبل سیدکمال هادیانفر با بیان اینکه پلیس از مواضع خود در مورد ایمنی خودروهای تولید داخل عقب‌نشینی نخواهد کرد، گفت: «نه‌تنها در مورد خودروهای تولید داخل، بلکه در مورد خودروهای وارداتی نیز ما با حساسیت بر ایمنی آنها نظارت خواهیم کرد و اگر خودرویی ایمنی لازم را نداشته باشد، قطعا از شماره‌گذاری آن جلوگیری خواهد شد.» وی درباره برخی موضع‌گیری‌ها در دفاع از خودروسازان گفت:‌ «برخی گزارش‌هایی را می‌خوانیم که بعضی افراد موضع‌گیری‌های عجیبی در این زمینه داشتند. گاه بحث منفعت و سود این افراد مطرح است یا کارخانه‌دار هستند یا به نوعی نفعی از این وضعیت دارند. در مواردی دیده می‌شود که افراد، چون از این محل درآمد دارند، اظهارات عجیبی را بیان می‌کنند. به هر حال تاکید بر ارتقا ایمنی ممکن است منجر به وارد شدن ضرر به این گروه شود.»
رئیس پلیس راهور ادامه داد:‌ «من بارها گفته‌ام و از نمایندگان محترم مجلس، مسئولان، مدیران و تمام افرادی که در این حوزه صحبت می‌کنند؛ خواسته‌ام منافع ملی، ایمنی و امنیت مردم را در نظر بگیرند. ما به‌عنوان پلیس هر روز شاهد تصادفات هولناکی هستیم، تقریبا هر دو یا سه روز، یک آتش‌سوزی یا انفجار خودرو داریم. چرا باید چنین حادثه‌ای رخ دهد؟ واقعاً نمی‌پذیریم که این تصاویر را هر روز در رسانه و تلویزیون پخش کنیم و مردم را نگران کنیم، مسئولان خودروساز که در جریان امور هستند و می‌دانند این اتفاقات و تصادفات هر روزه رخ می‌دهند، باید فکری هم برای آن بکنند.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • واقع بین IR ۰۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    2 0
    رئیس هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های راهسازی درباره عامل اصلی: به جای «نقاط حادثه‌خیز» باید از عبارت «رانندگان حادثه‌ساز» استفاده کرد!.............البته خودروهای حادثه افرین داخلی نباید فراموش گردد!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =