تصادف‌

از اجرای آزمایشی طرح کروکی آنلاین در شهر قم می‌گذرد و به‌نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک شاهد فراگیرشدن آن در کل کشور خواهیم بود.

به گزارش «اخبار خودرو»،یک سال از اجرای آزمایشی طرح کروکی آنلاین در شهر قم می‌گذرد و به‌نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک شاهد فراگیرشدن آن در کل کشور خواهیم بود. با اجرای این پروژه، بسیاری از چالش‌هایی که درحال‌حاضر مردم با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، رفع می‌شود. همچنین بسیاری از هزینه‌ها از جمله هزینه کاغذ، رفت‌وآمدهای شهری و مراجعه و ازدحام در مراکز به شکل قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. کروکی آنلاین، به‌عنوان یک پروژه مشترک با همکاری پلیس راهور و بیمه‌مرکزی اگرچه نیازمند صرف هزینه‌های اولیه ازجمله فراهم‌کردن زیرساخت الکترونیکی و خرید برخی تجهیزات است، اما آنگونه که رئیس پلیس راهور اعلام کرده، می‌تواند مانع شکل‌گیری بخشی از تصادفات ساختگی شود. دیجیتالی‌شدن فرآیندهای اداری و مالی اکنون می‌تواند در حوزه تصادفات هم نقش‌آفرینی کند و برای مردم، پلیس راهور و بیمه‌ها نیز منتج‌به تسهیل و تسریع امور شود.

رهایی مردم از گرفتاری‌های بعد از تصادف‌
چندی قبل رئیس‌کل بیمه‌مرکزی گفت: «تکلیف ما، تکمیل نسخه الکترونیک پروژه کروکی آنلاین است. این طرح به صورت پایلوت در یکی از استان ها اجرا می‌شود. این سامانه همچنین دستیابی به آمارها را به راحتی میسر می‌کند.» مجید بهزادپور در ادامه افزود: «نظارت هوشمند از اهداف مهم ما در این طرح است. در مورد پلت‌فرم هم به جمع‌بندی رسیده ایم و تا پایان سال تکمیل می‌شود.»
بهزادپور گفت: «با امضای یک سند با قوه قضاییه هم به تفاهم رسیده‌ایم. این موضوع برای کاهش خسارت جانی و مالی و موارد این چنینی، قدم بسیار مهمی است. خروجی این پروژه ممکن است به اصلاح برخی مقررات نیز منجر شود.» رئیس‌کل بیمه‌مرکزی اضافه کرد: «بخش اصلی اجرایی کار با پلیس است، اما در بحث تامین تجهیزات و طراحی نرم‌افزاری بیمه‌مرکزی کمک کرده است. همچنین اقدام بزرگی در چند ماه گذشته انجام شده تا مشکل تامین وسایل و تجهیزات الکترونیکی که برای این طرح نیاز بود، حل شود. اکنون تجهیزات خریداری و در یکی از گمرک‌ها در حال طی شدن تشریفات قانونی است و به دست پلیس خواهد رسید.» او ادامه داد: «به محض رسیدن تجهیزات به پلیس قرار بر این است طرح در سطح کشور اجرایی شود. قبلا یک پایلوت کوچک از طرح انجام و بسیاری از مسایل و مشکلات طرح، برطرف شده است.»
کار کروکی آنلاین نیز به این معناست که وقتی در محلی تصادفی رخ می‌دهد، پلیس راهنمایی‌ورانندگی مجهز به ابزاری است که می‌تواند روی آن کروکی را ترسیم و مشخصات را تدوین کند. همزمان این اطلاعات برای مرجع پلیس و سایر مراجع مربوطه مانند قوه قضاییه و بیمه ارسال می‌شود.کروکی آنلاین سرعت کار، صحت و دقت را افزایش می‌دهد و گام بزرگی است که مردم را از گرفتاری‌های بعد از تصادف‌ نجات می دهد.

خسارت‌های زیر ۱۶میلیون‌تومان نیازی به کروکی ندارند
در این خصوص محمد باقر سلیمی، رئیس پلیس ترافیک شهری راهور فراجا با اشاره به تصادفاتی که نیازمندِ کروکی نیستند، تاکید کرد: «خسارت‌های زیر ۱۶میلیون تومان نیازی به کشیدن کروکی ندارند. در چنین تصادف‌هایی نیازی به حضور پلیس نیست و در صورتِ توافق طرفین، باید با مدارک رانندگی اعم‌از گواهینامه مجاز و بیمه‌نامه معتبر به شعب بیمه مراجعه کرد تا بدون کروکی خسارت دریافت شود.» سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور کشور نیز با اشاره به اینکه سالانه دو هزار میلیارد خسارت تصادفات ساختگی است، افزود: «طرح کروکی آنلاین تا حدودی مانع از ثبت تصادفات ساختگی می‌شود. با این حال، برخی کارشناسان معتقدند این موضوع تاثیر چندانی بر کاهش تصادف‌های ساختگی ندارد. یک کارشناس نیز ادامه داد: «این نرم‌افزار کار خاصی در این مورد نمی‌تواند انجام دهد و تشخیص ساختگی ‌بودن تصادف برعهده کارشناس حاضر در محل است. در واقع زمانی که کارشناس تشخیص می‌دهد که تصادف، نوعی صحنه‌سازی‌ است، اصلا کروکی ترسیم نمی‌کند و موضوع را به نیروی انتظامی اطلاع می‌دهد تا رسیدگی شود.»
به عبارت دیگر، یک کارشناس برای تشخیص صحنه‌سازی‌ با یک استعلام می‌تواند پی به ساختگی‌بودن آن تصادف ببرد. یعنی اگر در استعلام مشخص شود خودرو و مالک تصادفات متعددی داشته‌اند، این موضوع به‌عنوان مورد مشکوک به نیروی انتظامی ارجاع داده می‌شود.
یکی از کارشناسان پلیس راهور در این باره توصیح داد: «این طرح در قم از یک سال پیش به‌صورت پایلوت اجرا و نقاط ضعف و قوت آن شناسایی شده و نواقص آن در حال رفع‌شدن است.» او با اشاره به اینکه کارشناسان پلیس راهور نیاز به بعضی ابزارهای الکترونیکی دارند که هنوز در اختیار آنها قرار نگرفته است، گفت: «تعداد کارشناسان در تهران بسیار زیاد است و تهیه این ابزارها نیاز به بودجه کلانی دارد.»
این کارشناس پلیس راهور به مزایای این طرح اشاره کرد و ادامه داد: «تسریع در ترسیم کروکی، صرفه‌جویی در مصرف کاغذ و جلوگیری از مفقود شدن کروکی، بخشی از مزایای اجرای سراسری طرح کروکی آنلاین است.»
به‌گفته وی همچنین همه اطلاعات در سیستم حفظ می‌شوند و نهادها و رده‌هایی که نیاز به بهره‌برداری از آن دارند به‌راحتی می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. کارشناس پلیس راهور به ضرورت نوشتن گزارش ازسوی کارشناس حاضر در صحنه اشاره کرد و گفت: «کارشناس باید گزارشی از ماوقع و علت تصادف را بنویسد. این گزارش در بسیاری از مواقع خوانا نیست و مراجع مربوطه با مشکل مواجه می‌شوند اما با آنلاین‌شدن کروکی تصادف این مشکل برطرف می‌شود.» او همچنین تاکید کرد که این پروژه می‌تواند مانع از اعمال سلیقه کارشناس در ترسیم کروکی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =