سهند

«سهند» نام سدان جدید شرکت سایپا در کلاس B است که در نمایشگاه تحول صنعت خودرو معرفی شد. سایپا سهند از موتور ام15 پلاش سایپا استفاده می‌کند و علاوه بر نسخه دنده دستی، نسخه اتوماتیک نیز خواهد داشت.

به گزارش «اخبار خودرو»،«سهند» نام سدان جدید شرکت سایپا در کلاس B است که در نمایشگاه تحول صنعت خودرو معرفی شد. سایپا سهند از موتور ام15 پلاش سایپا استفاده می‌کند و علاوه بر نسخه دنده دستی، نسخه اتوماتیک نیز خواهد داشت. این خودرو اقتصادی که درعین‌حال زیبا و باکیفیت است، سال 1402 وارد بازار خواهند شد. سایپا همواره خودروهایی جمع‌وجور در کلاس B عرضه کرده که نسبت به دیگر محصولات این کلاس در بازار ایران ازجمله خانواده 206 و رانا جادارتر و ارزان‌تر بوده‌اند.

سهند؛ زیباترین سدان داخلی کلاس B

یک فیس‌لیفت دلچسب
فصل جدیدی که سایپا با طراحی شاهین گشود، در سهند ادامه پیدا کرده است؛ به‌طوری که اکنون با زیباترین سدان داخلی کلاس B روبه‌رو هستیم. سهند سایپا درواقع فیس‌لیفت خودرو ساینا اس محسوب می‌شود که نمای جلو و پشت آن به‌طرز کاملا زیبا و دلچسبی تغییر کرده است. انصافا این تغییرات ظاهری به‌ویژه در نمای جلو و عقب کاملا هماهنگ، زیبا و متناسب با یک خودرو اقتصادی امروزی از آب در آمده و برخلاف دوران گذشته که معمولا خودروهای فیس‌لیفت داخلی طراحی چندان جذابی نداشتند، نمی‌توان انتقادی منصفانه را به آن وارد دانست. همچنین درپوش موتور نیز با حجم‌پردازی‌ها و چین‌خوردگی‌های جذاب‌تری همراه شده که جلوه اسپرت و عضلانی‌تری برای این سدان کوچک پدید آورده است. در نمای جلوی سهند با سپر، کاپوت، چراغ‌ها، مه‌شکن‌ها و آیینه‌هایی متفاوت با ساینا مواجهیم؛ چراغ‌های کشیده تا روی گلگیر و جلوپنجره زنبوری کشیده به‌این خودرو کمک می‌کند همانند نمای عقب بتواند کمی عریض‌تر به‌نظر برسد. کاپوت سهند خطوط متعددی دارد که حس خشن بودن را تا حدودی ارائه می‌کند و ادامه آن تا بالای جلوپنجره کمی به‌بزرگتر دیده شدن ابعاد خودرو کمک می‌کند. بیایید با نمای پشتی شروع کنیم. در نمای عقب سهند علاوه‌بر جانمایی پلاک در سپر خودرو (و نه روی درِ صندوق‌عقب)، شاهد چراغ عقب‌های جدید و کشیده و درعین حال کشیدگی در طراحی کلی درِ صندوق‌عقب و نمای پشتی نیز هستیم. دو مه‌شکن نیز در این سپر تعبیه شده است. سنسور و دوربین دنده‌عقب هم در نمونه نمایشگاهی سهند دیده می‌شود. همچنین سقف سایپا سهند در نمونه نمایشگاهی به‌صورت دورنگ و مجهز به‌سانروف طراحی شده است. این طراحی زیبا در نمای جلو و عقب، با رینگ‌های اسپرت و جذاب و دستگیره‌های کرومی در نمای جانبی همراه شده است.

کابین و داشبورد جذاب و اسپرت
تحول اساسی دیگر سهند در بخش کابین رخ داده است؛ استفاده از داشبورد جدید با طراحی زیباتر از گذشته می‌تواند یکی از نقاط قوت نمای داخل سهند سایپا درمقایسه با محصولاتی همچون ساینا و کوییک باشد. در کنار غربیلک‌فرمان دی‌کات که در ساینا اس هم شاهد آن بودیم، سایر قسمت‌ها تغییر کرده و طراحی جذاب‌تری در معرض دید می‌گذارد.
نمایشگر ۷ اینچی در بخش بالایی داشبورد قرار دارد و به‌صورت برجسته می‌تواند خود را بیشتر خاص کند. صفحه‌کیلومتر سهند مشابه برخی محصولات جدید با جهت گردش قرینه دور موتور و میزان سرعت است و یک نمایشگر برای کامپیوتر سفری در وسط آن قرار گرفته است.
خروجی هوا نیز دایره‌ای بوده و شیک‌تر از انتخاب‌های فعلی است. صندلی‌های چرمی در تیپ بالاتر با دوخت دورنگ مشابه رنگ بدنه خودرو هم قابل توجه است.
ویژگی‌های فنی
سهند نیز مانند اطلس (هاچ‌بک جدید سایپا) از پیشرانه ام 15 پلاس نیرو می‌گیرد. این موتور با تکنولوژی زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها به‌میزان 8 درصد گشتاور بهتری ارائه می‌کند و در کنار کاهش 5 درصدی مصرف سوخت، توان آن نیز حدود 9 درصد افزایش خواهد یافت. از جمله موارد بهبود و ارتقا در این موتور، می‌توان به‌تغییر سرسیلندر، منیفولد، میل‌سوپاپ، بلوک سیلندر، درپوش سوپاپ و حوزه یکپارچه ترموستات حرارتی اشاره کرد. نکته مهم درمورد سهند سایپا ارتقای وزن قابل توجه آن است که درمقایسه با ساینا حدود ۱۷۰ کیلوگرم سنگین‌تر شده و به 1220 کیلوگرم رسیده است. این رقم که حتی از وزن خودرویی مثل سورن پلاس نیز بیشتر است، به‌پایداری هرچه بیشتر خودرو و عملکرد بهتر سیستم تعلیق کمک می‌کند.

عرضه سهند در دو تیپ
بر اساس بنرهای سایپا در نمایشگاه تحول صنعت‌خودرو، سهند در دو تیپ یک و دو ارائه می‌شوند. طبیعتا تیپ دو از تجهیزات بیشتری برخوردار است که شامل دکمه‌های کنترلی روی غربیلک‌فرمان، روکش چرمی صندلی‌ها، تریم داخلی دورنگ، نمایشگر ۷ اینچی، دوربین دید عقب و سانروف می‌شود. آپشن‌های مشترک در تیپ ۱ و ۲ سهند نیز شامل سیستم پایش باد تایرها، شارژر USB موبایل، تنظیم شش‌جهته صندلی‌ راننده و تنظیم چهارجهته صندلی شاگرد است. درمجموع باید گفت سهند سایپا یک سدان زیبای اقتصادی با طراحی کاملا قابل قبول به‌ویژه در نمای جلو و عقب محسوب می‌شود. طراحی کابین آن نیز می‌تواند مورد پسند و رضایت مشتریان واقع شود؛ به‌ویژه اگر با یک متریال نسبتا باکیفیت همراه باشد، قطعا ضریب رضایت مشتری از این خودرو بسیار بیشتر خواهد بود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
    2 3
    کشورهای خارجی تو اکثر داخل خودروهاشون داخل خودروهاشون رو رنگارنگ می کنند به عنوان مثال چهار درب های خودروشون آبی پررنگ پررنگ داشبورد و فرمون زرد پررنگ این جوری داخل خودرو خیلی زیبا میشه
    • رضا IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
      5 0
      چرت و پرت نگو ....
    • رضا IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۲
      0 1
      یبار همه با هم یه تصمیم واسه تحریم ،از پا میندازیم شون این خودروسازهای رانتی رو.
  • هادی IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۵
    1 1
    موتور m15 plus دقیقا چه مقدار خروجی داره؟
  • حسین IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
    6 1
    بی شرفا ما کشاورزا وانت پر قدرت وجفت دیفرانسیل می خواهیم وارد کنید اسیر کرده اید ما را
  • محمدرضا IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
    1 1
    شاهینم خوشکل بود😂
  • غلامعلی IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
    11 1
    سلام خر همان خر است فقط پالانش عوض شده تغییر سپر و چراغ یک خودو و تغییر نام هیچ ذوقی نداره.
  • سیدرضا IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
    3 1
    چقدر تعریف!!!! مخاطب رو چی فرض کردید شما
  • محسن IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
    7 1
    کجاش دلچسبه؟ این که همون ساینای مسخره اس...
  • بیژن IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
    4 2
    حیف اسم سهند که روی این تپه گذاشتن
  • میراحسان IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
    7 1
    جسارتا به جای کلمه صندلی شاگرد!!! از کلمه صندلی سرنشین استفاده کنید ،،،، مگه خودرو سواری، کامیون ماک ۲۱ دنده است ؟؟؟؟؟
  • حسن IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
    2 3
    یادتون باشه از گینس هم دعوت کنین ثبتش کنه این زیبا رو 😁😁
  • ایرانی IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
    2 1
    زیباترین هست ولی توی ماشینهای ۶۰سال پیش با طراحی قدیمی دلگیر خفه کننده.
  • ناصر IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
    0 1
    چقدکشته خواهددادخدامیدونه..
  • مجید IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
    2 1
    لطفا تولید نکنید با این همه ضرر که میکنید شرمنده نکنید شما به تنهایی یک کشور هستید که با زور میخواهی بفروشید بابا الاغ را پالان عوض میکنید به قیمت بنز میفروشد .دیوانه کردید گم شید لطفا
  • علی IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
    0 1
    بیشتر شبیه کاردستی میمونه تا داشبورد😐 رخ هم که همون ساینا هستش🤔 تبریک میگم برای این پیشرفت عظیم🙏
  • ناشناس IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
    2 1
    یکم ظاهر ماشینای قبلی عوض کردید حتما میخواید قیمت خونتون هم روش بگذارید
  • گشاورز IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
    0 1
    تو۴۰سال نتونستیدوانت درحدواندازه یک کشاورز ایرانی بسازید
  • شخص حقگو IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    2 1
    واقعن با تماشای ظاهر جذاب این خودرو به حیرت آمده و از خود بی خود شدم 🗿 بابا این چه کوفته آخه گیر کردین تو همون موتور m15 بکشید بیرون دیگه عوض اینکه پیشرفت کنید سمت ۶ و ۸ ۱۰ سیلندر میخواد یه سیلندر هم بردارید عوض اینکه یه ماشین فول سایز خانواده طراحی کنید روز به روز کوچیک ترش میکنید حالا بحث کیفیت و مونتاژی به کنار .
    • ناشناس IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
      0 1
      ببین ما پول همین کوچول موچولو‌های سمک و نداریم بعد بیان ماشین فول سایز طراحیکنن!!!
  • محمد ازیزد IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    2 1
    ازآن روزی میترسم که طراحان خودرو در ایران را بدزدندوماندانیم چه خاکی تو سر کنیم
  • ناشناس IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    1 0
    بااطمینان میگم همه تون حداقل یک خودرو دارید پس بیخودی شعار ندید آشغاله،اگه اینجوریه نمی خریدین
  • Mahmod.sh1396@gmail.com IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    1 1
    نام قله های ایران هم خراب کردن
  • دیار لطیفی IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    0 1
    اصلا خوب نیس
  • امیر IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    0 1
    واقعاً جای تأسف داره که موتور ندارید یه دستی سرو روی موتور پراید میکشید میزارید رو خودرو سال ۲۰۲۲ اونوقت ملت هم وقتی ناراضی باشن میگن مردم بیخودی نارضایتی دارن مردم قدر نمیدونن ما داریم باضرر تولید میکنیمو از این حرفها اولین چیز که روی هر ماشینی مهمه موتور ماشین اگه دلچسب بود بعد طرف میره سراغ ظاهر ماشین ولی متأسفانه هرچی تولید میکنن موتور پراید میزارن انواع پراید انواع تیبا انواع ساینا انواع کوییک شاهین واخری هم سهند که موتور پراید روشونه موتورm15ضعیف واقعا بشما میشه گفت خودروساز نیاز اولیه خودرو قلب خودرو رو نمیتونید تولید کنید چرا اینقدر مردمو عذاب میدید برید کنار اجازه بدید مردم درسال ۲۰۲۲ خودروهای لوکس دنیا رو با بهترین اپشنها وبالاترین امنیت و قیمت مناسب سوار بشن آخه چقدر ظلم تا کی این همه ظلمو باید تحمل کنیم
  • علی IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    1 1
    نویسنده گرامی انگار سبیل مبارک از طرف خودروساز به نحو احسن چرب شده که چشم مبارک رو روی حقیقتی که دیدید و می‌بینیم بستید.... والا اینی مه من میبینم همون ساینا قدیمه فقط به قول خودت فیس لیفت شده، به خدا اگر این بازار انحصاری و نیاز مردم به خودروی جدید نبود 30 سال پیش و بعد از اتمام جنگ درب این دوتا حلبی سازی رو گل می‌گرفتند، یه نگاه به کوئیک 1401 بندازید تا عرض بنده رو متوجه بشین، خودروسازی که واسه د ب محفظه روغن از درب سرکه و دا استفاده بکنه و هرسال از ضخامت فرمان خودرو کم کنه، خودروساز نیست، بی‌زحمت شما مه قلم شیوایی دارید، در مورد عدم معرفی قطعه سازان این دو خودروساز به اداره استاندارد هم مطلب بنویسید.
  • مجید IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    0 1
    بخدا برای یک بار هم شده مردم دست به دست هم بدهند از شر این خودروسازان بنجل ساز زورگو گران فروش راحت بشویم پراید کردی تیبا به قیمتش اصافه کردی تیبا را کردی ساینا کوییک چند برابر الان هم ساینا شده سهند فقط قیمت اضافه شده موتور همان موتور است از اول روی پراید بوده به انداز جنگ داعش پراید کشته داده بعد بعضا افتخار میکنند ایران امنیت دارد از کدام امنیت صحبت میشود نمیدانم اگر قرار باشد سالی هزاران جوان کشته بشوند چه با پراید باشد چه با .... امنیت کجا بوده کسی هست منو توجیح کند
  • احمد IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    0 1
    بابا جان چقدر باید مردم داد بزنند اگر راست میگید که نمی گید واردات خودرو را ازاد کنید مثل کل کشورهای جهان انموقع ببینید سهند طرفدار داره یا نه چرا مردم ایران را اسیر گرفتید مثل زمان نظام سابق از تمام کشورها خودرو وارد میکرد البته تجار نه دولت و تولید پیکان جوانان و پیکان دو لوکس بیشترین مشتری را داشتند مردم را غمگین کردید از این کارهای مسخره باید حتما و مجبور هستیم از سایپا یا ایرانخودرو باید بخریم واقعا مسخره
  • اشکان IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    0 1
    تقریبا همه ی مدل ماشین ایرانی داشتم و جدیدا کیفیت ماشینای خشکشونو دیدم ،الان چهار ساله رفتم تو‌خط چینی ،بخدا ماها دیدمون نسبت ب چینی بده ،وگرنه دوستانی ک ماشین چینی دارن متوجه این موضوع شدن ک واقعا از لحاظ ایمنی و اپشن و فیس و استایل خییییییلی سرتر از ماشینای ایرانیه و‌حداقل این رو درک میکنیم ک کیفیت اکثر ماشینای چینی واقعا محشر تر از ماشین ایرانیه و هر روز درب تعمیرگاه ها نیستیم و کلافه نیستیم از ماشینمون،از نظر منی ک الان چند ساله چینی رو ترجیح دادم و اون عزیزانی ک خیلی بیشتر چینی سوار شدن ،واقعا ماشین ایرانی جدید ارزش سوار شدن نداره ،شاهین ک سوار میشی فک میکنی موتورش روی صندلی سمت شاگرد کنارت گذاشتس بس صداش زیاده،تارا کیفیتش خفنه ک داشبردش پلاستیک خشکه و فلاپاش چپه چپه نصب شده ،دناهم ک ماشاالله،سازنده فک کرده سرنشینا عقب ماشین پاهاشون از زانو ب پایین قط شده بس ک عقبش تنگ و ازار دهندس،داشبرد جلوشم واقعا سرنشین جلورو اذیت میکنه ،خیلی نقص دارن ک هیچوقت اصلاح نکردن و از مشتری طلبکارم هستن ،
  • مجتبی IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۲
    0 1
    نور به قبر قدیمی ها بباره که حرف نزده باقی نگذاشتند.قدیمی ها در این موارد میگفتند خر همان خر است فقط پالانش عوض شده
  • داود IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۲
    0 1
    بزور میخواهید بگید ماهم بلدیم تولید فرقون .شمالطفا واردات خودرورا آزادکنید بعد عرض اندام کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =