پارک حاشیه‌ ای

برای سال جاری به ازای هر نیم‌ساعت تا ۲ساعت، ۱۶۰۰تومان مشخص شده و پس از ۲ ساعت به ازای هر نیم‌ساعت، ۲هزارتومان در نظر گرفته شده، درحالی‌که یک ساعت نخست رایگان است

بعد از تجربه‌های متعدد در ساماندهی پارک حاشیه‌ای حالا مدیریت جدید شهر تهران خبر از اجرای فاز جدید از طرحی می‌دهد که مدت‌هاست به صورت پایلوت در چند منطقه تهران اجرا می‌شود یعنی طرح «ساماندهی پارک حاشیه‌ای به روش احصای پلاک خودرو و پرداخت هوشمند هزینه‌ها». در این گزارش به بررسی جزییات بیشتری این طرح می‌پردازیم.

به زودی اتفاقات خوبی در زمینه پارک خودرو در تهران رخ می‌دهد

علیرضا زاکانی، شهردار تهران در حاشیه مراسمی با اشاره به آغاز نهضت پارکینگ‌سازی در تهران گفت: «امیدواریم با ساخت پارکینگ بتوانیم فضاهای عمومی شهر را آزاد کنیم؛ چراکه محل ایستادن خودروها و پارک حاشیه‌ای آنها را باید ساماندهی و ظرفیت پارک حاشیه‌ای را آزاد کنیم تا همه بتوانند عادلانه از فضای حاشیه‌ای برای پارک خودرو استفاده کنند. ما باید این اطمینان را به مردم بدهیم که بتوانند از قبل جای پارک خودرویشان را به صورت هوشمند رزرو کنند. به زودی اتفاقات خوبی در زمینه پارک خودرو در تهران رخ می‌دهد.»

همچنین عمار سعیدیان‌فر در مورد آخرین وضعیت ساماندهی پارک حاشیه‌ای و اجرای این طرح افزود: «یکی از مهم‌ترین دلایل ساماندهی پارک حاشیه‌ای این است که این امتیاز به صورت عادلانه بین مردم تقسیم شود، چراکه برخی افراد از فضای پارک خودرو به صورت رایگان و به مدت طولانی استفاده می‌کنند. این امر سبب می‌شود دیگران نتوانند از جای پارک بهره‌مند شوند. با وجود اینکه مدیریت پارک حاشیه‌ای موجب ایجاد درآمد برای مدیریت شهری می‌شود؛ اما دقت داشته باشید این درآمد صرف توسعه حمل‌ونقل عمومی می‌شود. پس می‌توان گفت مدیریت پارک حاشیه‌ای به نفع مردم است.»

وی با اشاره به مبانی قانونی کنترل و نظارت بر پارک حاشیه‌ای ادامه داد: «در ماده ۱۵ قانون رسیدگی به تخلفات، به صراحت قید شده است که شهرداری‌ها مجاز هستند در شبکه معابر پرترافیک و در مکان‌هایی که ممنوعیت توقف نداریم، با روش‌ها و ابزارهای مختلف، برای توقف‌های بالاتر از نیم‌ساعت در بازه زمانی ۷ صبح تا ۲۱ شب، حق توقف در نظر بگیرند. البته این نرخ بر اساس مصوبه شورای شهر و تایید وزارت کشور قابلیت اجرا دارد و عدم پرداخت نرخ تعیین‌شده به عنوان توقف‌ممنوع محسوب و برابر قانون برای آن جریمه تعیین می‌شود.»

معاون بهره‌برداری از سیستم‌های حمل‌ونقل و محدوده‌های ترافیکی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه تاکنون از روش‌های مختلفی برای کنترل پارک حاشیه‌ای (از جمله نصب پارکومتر و استقرار پارکبان) استفاده شده است، تاکید کرد: «آخرین تصمیمی که در این زمینه اتخاذ شده، استفاده از خودرو برای کنترل این فضاست. برای سال جاری به ازای هر نیم‌ساعت تا ۲ساعت، ۱۶۰۰تومان مشخص شده و پس از ۲ ساعت به ازای هر نیم‌ساعت، ۲هزارتومان در نظر گرفته شده، درحالی‌که یک ساعت نخست رایگان است. البته با توجه به اینکه هنوز مطالعات درخصوص قیمت نهایی زون‌های مختلف نهایی نشده اما این عدد ثابت مبنای عمل است.»

تهران تا دی‌ ماه صاحب ۷۰ هزار جای پارک حاشیه‌ ای می‌شود

سخنگوی شهرداری تهران درباره آخرین وضعیت اجرای طرح پارک حاشیه‌ای در پایتخت اظهار کرد: «مزایده مدیریت پارک‌حاشیه‌ای در چند منطقه در حال برگزاری است البته قبلا در ۳ منطقه برگزار شده بود.»

عبدالمطهر محمدخانی با بیان اینکه مدل جدید پارک حاشیه‌ای فنی و هوشمند است، افزود: «حدود ۲۱ هزار فضای پارک در سه منطقه ۳، ۱۱ و ۱۲ که مزایده‌های آن برگزار شده است، ایجاد خواهد شد.»

محمدخانی در ادامه تصریح کرد: «مزایده پارک حاشیه‌ای در ۱۴ منطقه دیگر هم به‌زودی برگزار خواهد شد و امیدواریم تا پایان آبان‌ماه، پارک‌حاشیه‌ای ۳ منطقه‌ای که مزایده‌های آن انجام شده است، مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.»

سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به هدف‌گذاری افزودن ۷۰هزار جای پارک حاشیه‌ای تا دی‌ماه گفت: «وضعیت پارک حاشیه‌ای تا پایان سال در سایر مناطق شهرداری تهران نیز تعیین تکلیف خواهد شد. با عملیاتی شدن این طرح اجاره جای پارک توسط افراد متفرقه و غیررسمی متوقف خواهد شد و شاهد اجاره دادن غیرقانونی فضای پارک حاشیه‌ای با مبالغ غیرمصوب و گزاف توسط افراد سودجو نخواهیم بود.»

محمدخانی درباره قیمت پارک حاشیه‌ای گفت: «هیچ ارتباط مالی میان متصدی پارک حاشیه‌ای در معابر و شهروندان وجود ندارد و افراد باید هزینه پارک حاشیه‌ای خود را در سامانه «تهران‌من» پرداخت کنند. همه تراکنش‌ها از طریق این سامانه صورت می‌گیرد.»

وی اضافه کرد: «ازسوی‌دیگر تمام بهره‌برداران موظف به بارگذاری اطلاعات پلاک خودروهای نیازمند به پارک حاشیه‌ای در سامانه «تهران‌من» خواهند بود.»

سخنگوی شهرداری تهران در رابطه با توسعه طرح جدید پارک حاشیه‌ای و هوشمند متذکر شد: «در آینده نزدیک، رزرو جای پارک از طریق سامانه هم به این فرآیند اضافه خواهد شد. »

محمدخانی با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی برای امکان پارک معلولان و افراد کم‌توان در قالب طرح پارک حاشیه‌ای، تاکید کرد: «پس از خط‌کشی، تابلوهای مخصوص پارک برای این شهروندان نیز نصب می‌شود. به‌ازای هر ۶۰جای پارک، محلی برای معلولان به‌صورت رایگان در نظر گرفته شده است.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =