جدیدترین هیوندای الانترا در بازار خودرو کشورمان نسل ششم آن موسوم به AD است. این خودرو که جزو سدان‌های کامپکت خانوادگی قرار می‌گیرد، در سگمنت C جزو یکی از خودروهای موفق بازار جهانی است.

خودرو هیوندای الانترای مدل 2017 دارم که به‌دنبال ارتقای قدرت آن هستم. مدتی قبل برای ریمپ ECU و نصب هدرز 20 میلیون‌تومان هزینه کردم؛ اما آن‌طور که انتظار داشتم، قدرت خودرویم تغییری پیدا نکرد. با جست‌وجوی فراوان متوجه شدم خودرو ب‌ام‌و مدل 328i دارای یک موتور هم‌حجم با خودرویم است. آیا می‌توانم موتور ب‌ام‌و 328i را روی خودرویم نصب کنم؟

به گزارش «اخبار خودرو»،جدیدترین هیوندای الانترا در بازار خودرو کشورمان نسل ششم آن موسوم به AD است. این خودرو که جزو سدان‌های کامپکت خانوادگی قرار می‌گیرد، در سگمنت C جزو یکی از خودروهای موفق بازار جهانی است. الانترا نسل ششم به‌دلیل طراحی به‌اصطلاح پخته‌تر، با ظاهری جوان‌پسندتر و زیباتر به‌بازار عرضه شد. همچنین این خودرو در بازار کشورمان جزو محبوب‌ترین سدان‌های وارداتی است. با توجه به‌طراحی زیبا، اسپرت و جوان‌پسند، این خودرو از امتیاز بسیار بالایی از نظر طراحی برخوردار است. هیوندای الانترا نسل ششم برخلاف نسل پنجم از چهره پویا و اسپرتی بهره می‌برد که در کابین آن نیز دیگر خبری از طراحی کسل‌کننده و قدیمی نیست. سبک طراحی این خودرو مینیمال است که در کنار یک طراحی به‌روز، فضای داخلی این خودرو را نیز جذاب کرده است. در بخش فنی، تمام نسخه‌های هیوندای الانترا نسل ششم وارداتی و مونتاژی (این خودرو توسط کرمان‌موتور نیز مونتاژ شده است) مجهز به‌پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر هستند. درحقیقت پیشرانه الانترا نسل ششم، همان پیشرانه خانواده Nu است که با حجم 1999 سی‌سی اتمسفریک و مجهز به 16 سوپاپ در سرسیلندر است که با سیستم تایمینگ متغیر پیوسته سوپاپ‌ها می‌تواند حداکثر 154 اسب‌بخار قدرت را در 6200 آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر 195 نیوتون‌متر گشتاور را در 4500 آرپی‌ام به‌ارمغان آورد. اگرچه این پیشرانه می‌تواند توان و گشتاور نسبتا بالایی تولید کند، اما نسبت به‌شرایط سوختی و جوی کشور سازگار است. پیشرانه Nu حساسیت بسیار پایینی نسبت به‌سوخت نامرغوب کشورمان دارد و اگر مالک خودرو به‌پارامترهای استاندارد نگهداری از خودرویش توجه کند، این پیشرانه از استهلاک پایینی برخوردار خواهد بود. هرچند که ضریب حساسیت این موتور نسبت به‌کیفیت روغن بسیار بالاست؛ بنابراین باید به‌تعویض به‌موقع روغن‌موتور بسیار توجه داشت. همچنین گیربکس 6 سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک الانترا نسبت به‌تعویض دیرهنگام روغن‌گیربکس حساس است. بنابراین برای نگهداری صحیح از خودرویتان باید توجه ویژه‌ای به‌تعویض‌ روغن‌موتور و گیربکس داشته باشید تا از خرابی‌های بیشتر در بلندمدت جلوگیری کنید. اما درپاسخ به‌سوال شما که پرسیدید آیا می‌توانید پیشرانه ب‌ام‌و 328i F30 را روی خودرویتان نصب کنید، باید گفت همواره در روزنامه «دنیای‌خودرو» اشاره کردیم که تعویض پیشرانه استاندارد خودرو با پیشرانه خودروهای دیگر غیراصولی است. پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری ب‌ام‌و 328i با کد N20B20 شناخته می‌شود. این موتور 4 سیلندر 2 لیتر حجم دارد که با نصب واحد پرخوران توربوشارژ و پاشش سوخت مستقیم می‌تواند حداکثر 241 اسب‌بخار قدرت را در 6500 آرپی‌ام (دور در دقیقه) و 350 نیوتون‌متر گشتاور را در 4800 آرپی‌ام به‌ارمغان آورد. از آن‌جا که این پیشرانه برای سدان چموش و جمع‌وجور باواریایی‌ها، یعنی سری 3 F30 طراحی شده، بنابراین با در نظر گرفتن پارامترهایی مانند وزن، آیرودینامیک و نوع طراحی بدنه این خودرو روی آن قرار گرفته است. درصورت نصب این پیشرانه پرقدرت روی هیوندای الانترا باید شاهد استهلاک سرسام‌آور، خرابی بیش از حد توربوشارژ و هزینه‌های فوق سنگین نگهداری از آن بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =