خودروی آریزو5 FL IE

اگر به‌خرید یک خودرو کم‌مصرف با پیشرانه کم‌استهلاک (فاقد توربوشارژ) و رانندگی آرام اهمیت می‌دهید، جک جی 4 گزینه مناسبی است.

داشتن یک خودرو دارای گیربکس اتوماتیک، سطح رفاه صاحب خودرو را ارتقا می‌دهد. این روزها امکانات رفاهی سطح بالا را تنها می‌توان در خودروهای مجهز به‌گیربکس اتوماتیک به‌خوبی مشاهده کرد. البته در خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک، به‌دلیل هماهنگی بهتر میان موتور و گیربکس، استهلاک و خرابی نیز در سطح بسیار پایینی قرار می‌گیرد که به‌مراتب هزینه نگهداری کمتری را به مالک خودرو تحمیل می‌کند. در بازار خودرویی کشورمان خودروهای اس‌یووی و کراس‌اوور اتوماتیک در بازه قیمتی بالای یک میلیارد تومان قرار می‌گیرند؛ از این رو در ادامه چهار سدان اتوماتیکی را که در بازار کشورمان محبوبیت نسبتا بالایی دارند، معرفی می‌کنیم.

شاهین اتوماتیک (CVT)

شاهین یکی از محصولات جدید گروه خودروسازی سایپاست که حدود چهار سال است در بازار حضور پیدا کرده و از جایگاه نسبتا خوبی نیز برخوردار است. نسخه اتوماتیک این سدان کامپکت سگمنت C جدید گروه خودروسازی سایپا از اواخر سال 1402 به‌بازار آمد تا بتواند نیاز آن دسته از مشتریانی را که به‌دنبال خودرو کم‌استهلاک با گیربکس اتوماتیک هستند، برطرف کند. البته شاهین در ابتدا با گیربکس CVT به‌تولید رسیده و نسخه AT آن نیز به‌زودی به‌بازار عرضه خواهد شد. نسخه‌های فعلی شاهین اتوماتیک موجود در بازار از نظر طراحی مشابه همان نسخه G شاهین است؛ با این تفاوت که جلوپنجره نسخه اتومات به‌کروم مزین شده و حالت کهکشانی به‌خود گرفته تا هم تفاوتی نسبت به نسخه دنده‌دستی داشته باشد و هم جذاب‌تر و لوکس‌تر به‌نظر برسد. در نمای عقب نیز تنها شاهد نصب یک نوار کرومی میان چراغ‌ها هستیم.

با یک میلیارد تومان، کدام خودرو اتومات را بخریم؟


همچنین کاسه‌چراغ‌های عقب نیز مات شده‌اند که حس و حال اسپرتی به‌شاهین اتوماتیک CVT می‌بخشند. از دیگر تغییرات طراحی خارجی این سدان کامپکت می‌توان به‌رینگ‌های 15 اینچی آلومینیومی و دستگیره‌های مزین به‌کروم اشاره کرد.

از نظر طراحی داخلی نیز می‌توان به تغییراتی همچون استفاده از یک نمایشگر 10 اینچی لمسی به همراه تریم جدید دو رنگ، دکوراتیو چوب و اضافه شدن کروزکنترل و لیمیتر (محدودکننده سرعت) اشاره کرد. همچنین در بخش ایمنی نیز این نسخه مجهز به‌ایربگ‌های جانبی شده تا سطح ایمنی سرنشینان را ارتقا بخشد.

از نظر فنی شاهین اتوماتیک CVT همچنان با پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری توربوشارژ M15TC به‌بازار عرضه می‌شود که می‌تواند حداکثر 110 اسب‌بخار قدرت را در 5 هزار آرپی‌ام (دور در دقیقه) و 178 نیوتون‌متر گشتاور را در 2500 آرپی‌ام فراهم کند.

گیربکس CVT 7 سرعته با قابلیت تیپ‌ترونیک، قدرت و گشتاور را به‌چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. این روزها شاهین اتوماتیک CVT صفرکیلومتر 1403 با قیمتی برابر با 900 میلیون‌تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. این درحالی است که قیمت کارخانه این خودرو 649 میلیون و 78 هزار تومان است.

اف‌ای‌دبلیو بسترن B30

یکی از سدان‌های مونتاژی که در میان خریداران از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است، اف‌ای‌دبلیو بسترن B30 است. این سدان که در کلاس کامپکت و سگمنت C قرار می‌گیرد، از سال 1396 در بازار کشورمان حضور پیدا کرده و تا سال 1400 تولید آن ادامه داشت.

با یک میلیارد تومان، کدام خودرو اتومات را بخریم؟

به‌دلیل محبوبیت بالا و استقبال خوب از این خودرو، بهمن‌موتور اخیرا مونتاژ این سدان را از سر گرفته است. اف‌ای‌دبلیو بسترن B30 از نظر طراحی یک خودرو جوان‌پسند است که طراحی آن کمی مشابه محصولات سوبارو است.

همچنین امکانات رفاهی نسبتا جدید این خودرو سبب شده است نیازهای مالک خود را به‌خوبی برطرف کند. کابین این خودرو به‌دلیل طراحی ساده و مینیمال توانسته با سطح امکانات رفاهی نسبتا جدید، راضی‌کننده باشد.

در بخش فنی، یک موتور چهارسیلندر 1.6 لیتری تنفس‌طبیعی قلب تپنده این سدان کامپکت را تشکیل می‌دهد. این پیشرانه حداکثر 107 اسب‌بخار قدرت و 155 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند.

این قدرت و گشتاور به‌کمک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک به‌چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. بسترن B30 برای افرادی که به‌یک سدان کم‌استهلاک و نسبتا پرشتاب با گیربکس اتوماتیک (به‌جز گیربکس CVT ) اهمیت می‌دهند، گزینه بسیار مناسبی است. قیمت نسخه صفرکیلومتر مدل 1401 این سدان در بازار یک میلیاردتومان است.

جک جی 4

جک جی 4 یکی از سدان‌های چینی مونتاژی کم‌استهلاک و اصطلاحا کم‌آزار است که در بازار خودرو کشورمان با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است.

جک جی 4 در مسیر برادر بزرگ‌ترش یعنی جی 5 حرکت می‌کند و کیفیت نسبی هر دو سدان، به‌خوبی گویای خط‌مشی کمپانی جک مبنی بر تولید خودروهای کم‌استهلاک است. جک جی 4 پس از به‌پایان رسیدن تولید برادر بزرگ‌ترش در سال 1397 به‌بازار کشورمان وارد شد.

طراحی خارجی این خودرو که در کلاس سگمنت B و سدان‌های ساب‌کامپکت قرار می‌گیرد، همانند برادر بلندقامتش یعنی S5، شباهت بسیاری به‌محصولات هیوندای دارد.

خط تیز شانه به‌همراه سطوح تخت و فرمت لچکی عقب، همگی بر این موضوع تایید دارند که برخی ویژگی‌های این خودرو از محصولات هیوندای الگوبرداری شده است. در نمای جلو، چراغ‌ها با زاویه نسبتا خاصی قرار گرفته‌اند که در کنار جلوپنجره چهارضلعی کرومی، تا حدی چهره سوناتا YF را به‌تصویر می‌کشند. همین عامل سبب شده است جک جی 4 از نظر طراحی به‌مراتب از برخی خودروهای مونتاژی در بازار ایران، یک سر و گردن بالاتر باشد.

با یک میلیارد تومان، کدام خودرو اتومات را بخریم؟

در نمای عقب همچنان شاهد طراحی مشابه فرم چراغ‌های عقب برادر بزرگ این خودرو، یعنی جی 5 هستیم که نمای جذاب و قابل قبولی به این خودرو می‌بخشد. در زمان ورود به‌کابین جک جی 4 شاهد طراحی مشابه سدان سگمنت B هیوندای یعنی اکسنت هستیم. فرمت کلی طراحی داشبورد و جانمایی قطعات، دقیقا همان حس و حال را به‌سرنشینان القا می‌کند.

جک جی 4 از نظر امکانات رفاهی و ایمنی در سطح قابل قبولی قرار دارد. آن‌چه جک جی 4 را به‌یک خودرو کم‌استهلاک بدل می‌کند، مشخصات فنی آن است. یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری تنفس‌طبیعی 16 سوپاپ، توان این سدان ساب‌کامپکت چینی را تامین می‌کند.

بر این اساس حداکثر قدرت این پیشرانه به 103 اسب‌بخار در 6 هزار آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور آن به 146 نیوتون‌متر در 4500 آرپی‌ام می‌رسد. با در نظر گرفتن چنین قدرت و گشتاور نسبتا قابل قبولی، گیربکس CVT وظیفه انتقال قدرت به‌چرخ‌های جلو را برعهده دارد.

اگر به‌خرید یک خودرو کم‌مصرف با پیشرانه کم‌استهلاک (فاقد توربوشارژ) و رانندگی آرام اهمیت می‌دهید، جک جی 4 گزینه مناسبی است. قیمت نسخه صفرکیلومتر 1403 این سدان در بازار به 900 میلیون‌تومان می‌رسد که البته قیمت نمایندگی این خودرو 779 میلیون و 600 هزار تومان است.

چری آریزو 5 اسپرت FL

چری آریزو 5 به‌عنوان یک سدان نسبتا اسپرت چینی مونتاژی، حدود 8 سال است در بازار کشورمان حضور دارد و از جایگاه مناسبی برخوردار است. چری آریزو 5 در نسخه‌های متعددی به‌بازار عرضه شده که جدیدترین نسخه آن اسپرت FL است که اواسط سال 1402 به‌بازار آمد.

آریزو 5 را باید یک سدان اسپرت جوان‌پسند موفق در بازار معرفی کرد که با ظاهر اسپرت و جذابش توانسته در میان جوانان جایگاه خوبی به‌دست آورد. از نظر طراحی، استفاده از خط نسبتا تیز، سطوح تخت، پوزه نسبتا بلند و پشت کوتاه در کنار رینگ‌های 17 اینچی اسپرت، کاراکتر اسپرت و نافذی به‌این سدان بخشیده است.

با یک میلیارد تومان، کدام خودرو اتومات را بخریم؟

چهره آریزو 5 اسپرت کمی نسبت به‌نسخه‌های قبلی خود تغییر یافته که این تغییرات به جلوپنجره با خطوط عمودی (مشابه محصولات مرسدس‌بنز) و سپر اسپرت محدود می‌شود. این تغییرات چهره کاملا تهاجمی و خشنی به این سدان کامپکت سگمنت C چری داده است.

در نمای عقب، چراغ‌های کشیده مشابه نسخه‌های قبلی طراحی شده که با وجود نوار کروم میانی، دیفیوزر و سراگزوزهای فاقد خروجی، چهره به‌روز و اسپرت‌تری به این خودرو می‌بخشد.

کابین آریزو 5 اسپرت مشابه آریزو 5 جدید است که داشبوردی مشابه برادر بزرگ‌ترش، یعنی آریزو 6 دارد. بر این اساس شاهد یک فضای کاملا مدرن و بسیار جدید در کابین این خودرو هستیم که رانندگی با این خودرو را بسیار لذت‌بخش جلوه می‌دهد.

آریزو 5 اسپرت زیر کاپوت خود یک موتور 4 سیلندر خطی 1.5 لیتری توربوشارژ را جا داده است. این پیشرانه با در نظر گرفتن سیستم پرخوران توربوشارژ و سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها می‌تواند همانند نسخه‌های قبلی خود حداکثر 147 اسب‌بخار قدرت را در 5500 آرپی‌ام (دور در دقیقه) و 210 نیوتون‌متر گشتاور را در 1750 آرپی‌ام به‌ارمغان آورد. این قدرت و گشتاور به‌کمک گیربکس CVT 9 سرعته به‌چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

آریزو 5 اسپرت گزینه‌ای مناسب برای جوانان و افرادی است که به‌ظاهر اسپرت و پیشرانه پرتوان خودرو اهمیت می‌دهند. نسخه صفرکیلومتر 1403 این خودرو در نمایندگی یک‌میلیارد و 91 میلیون و 200 هزار تومان قیمت دارد. قیمت این خودرو در بازار به‌یک میلیارد و 430 میلیون‌تومان نیز رسیده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهروند IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    5 7
    بنظر بنده با این مبلغ ساندرو استپ وی خیلی بهتره تا این چینیها.
  • علی IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    0 2
    فقط جکs3
  • ناشناس IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    2 0
    لعنت به ریال ایران که انقدر خار و ذلیل شده که بایستی این اشغال ها رو باید یک میلیارد خرید
  • علی IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
    0 0
    به نظر من آریزو ۵ هم از لحاظ زیبایی هم آپشن و قدرت موتور و همچنین با داشتن گیر بکس ۹ سرعته از گزینه های دیگه مناسب تره
  • محمد IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    0 0
    فقط ۲۰۷ اتومات....بقیه به این قیمت نمی ارزند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =