تصادف خودروهای شوتی

روزانه در جاده‌های کشور هزاران خودرو شوتی تردد می‌کنند اما هرکدام فقط در مسیر خاص تردد و کالای مخصوص خودشان را جابه‌جا می‌کنند.

بیشتر رانندگان شوتی غرب کشور در حال واردات کالا و درشرق و جنوب‌شرق نیز شوتی‌ها درحال خارج کردن کالا هستند. سرعت شوتی‌ها که به ۱۷۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد، جاده‌ها را به تسخیر خود در آورده و هفته‌ای نیست که تصادف مرگباری را رقم نزنند. به‌همین‌منظور پلیس در سال جدید برای مقابله با خودروهای شوتی طرح‌های جدیدی دارد ازجمله این که قرار است اصناف خودرویی که به این خودروها خدمات ارائه می‌دهند نیز شناسایی و مجازات شوند.

طرح‌های پلیس برای برخورد با خودروهای شوتی

معاون عملیات پلیس راهور با تاکید بر اینکه طبق تکلیف فرماندهی کل فراجا برخورد با خودروهای شوتی در اولویت همه پلیس‌های تخصصی قرار گرفته است، گفت: یکی از برنامه‌های پلیس، استفاده از ظرفیت‌های بخش‌های فراجا برای نظارت و برخورد با صنوفی است که اقدام به دستکاری خودروها و به اصطلاح تبدیل خودروهای سواری به شوتی می‌کنند.

سردار محمدباقر سلیمی در ادامه اظهار کرد: طبق قوانین راهنمایی‌ورانندگی دستکاری در ارکان اصلی خودرو ممنوع است و پیگرد قانونی و قضایی دارد.

این ارکان اصلی خودرو شامل شماره موتور و شاسی، رنگ و شماره بدنه است و در صورت دستکاری، پلیس نه‌تنها خدماتی به این خودروها ارائه نمی‌دهد، بلکه مشمول توقیف خواهند بود و ممکن است به مثابه خودرو سرقتی نیز تلقی شوند.

معاون عملیات پلیس راهور ادامه داد: اما برخی دستکاری‌ها غیرهویتی و صرفا در ظاهر وسیله‌نقلیه بوده که شامل تغییرات اندازه سپر، ارتفاع وسیله‌نقلیه، رنگ چراغ‌ها و مواردی از این قبیل است که البته بر مبنای جداول راهنمایی و رانندگی برای آنها جریمه در نظر گرفته شده اما مشمول توقیف و ممنوعیت تردد نیستند. طبق قانون مالک حق ندارد در استانداردهای وسیله‌نقلیه تغییری ایجاد کند.

سردار سلیمی با تاکید بر اینکه طبق قانون مالکی حق ندارد در استانداردهای وسیله نقلیه تغییری ایجاد کند، افزود: خودروهایی که در جابه‌جایی و انتقال اتباع غیرمجاز و کالاهای قاچاق فعالیت می‌کنند و به‌عنوان شوتی نامیده می‌شوند، معمولا دستکاری جدی‌تری در وسیله‌نقلیه دارند که عمده آن، افزایش محسوس حجم یا توان موتور، توانایی وسیله‌نقلیه و تغییر در سامانه تعلیق و اجزای محرک است که در دستورالعمل جدید پلیس در زمره تغییر ارکان و وضعیت محسوب می‌شود.

به‌گفته این مقام پلیس، این خودروها نیز مشمول توقیف و حتی تشکیل پرونده قضایی هستند و تا زمانی که وسیله نقلیه به وضع اولیه باز نگردد، اجازه تردد نخواهد داشت. این کار را نیز پلیس با استفاده از پلاک موقت یا پلاک تعمیرات انجام خواهد داد و تا زمانی که این وسیله‌نقلیه به وضعیت عادی بازنگردد، مجاز به تردد در خیابان‌ها نیستند.

سردار سلیمی با بیان اینکه پلیس برای برخورد همه‌جانبه با پدیده خودروهای شوتی برنامه دارد، افزود: یکی از برنامه‌ها این است که با استفاده از بخش‌های دیگر فراجا اقداماتی برای کنترل، نظارت و برخورد با صنوفی که اقدام به دستکاری وسائل‌نقلیه و خدمات به خودروهای شوتی می‌دهند درحال انجام است و به طور حتم با این صنوف برخورد خواهد شد.

معاون عملیات پلیس راهور گفت: طبق آمار در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۷هزار وسیله‌نقلیه که در ارکان و اجزای آن دستکاری و تغییر ایجاد شده بود که عمدتا نیز شامل خودروهای شوتی بودند، در سطح کشور توقیف و پرونده قضایی برای آنان تشکیل شد.

سردار سلیمی با بیان این که یکی از مشکلات و دغدغه پلیس راهور و دیگر بخش‌های تخصصی پلیس، شناسایی مالکان خودروهای شوتی بود، افزود: اقداماتی برای شناسایی هوشمند این رانندگان انجام شد و آنهایی که به فرمان توقف پلیس عمل نکنند از طریق سامانه‌های هوشمند فراجا شناسایی می‌شوند.

وی در پایان با بیان اینکه رفتار و رانندگی خطرناک خودروهای شوتی در برخی مواقع تعقیب و گریز را برای حفظ جان مردم غیر ممکن می‌کند، اظهار کرد: شناسایی مالکان یا رانندگان این خودروها در دستگیری آنان بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

۵۰۰ نفر؛ قربانی خودروهای شوتی در سال ۱۴۰۲

سردار احمدرضا رادان اسفندماه سال گذشته در همایش پلیس اقتصادی اظهار کرد: قاچاق چه از داخل به بیرون و از چه بیرون به کشور، معضل بنیادین اقتصادی است. متاسفانه اعداد و ارقامی که از حوزه مقابله با قاچاق ارز و کالا توسط نهاد ریاست‌جمهوری اعلام می‌شود، اعداد بزرگ و نگران‌کننده‌ای است.

پس اگر بتوانیم از افزایش این اعداد جلوگیری کنیم یا به سمت کاهشی شدن حرکت کنیم، بالاترین خدمت در بعد جنگ ترکیبی اقتصادی را برای مردم و دولت رقم زدیم.

وی با بیان اینکه خودروهای شوتی جلوه‌های واضح از قاچاق و همچنین ناامنی اجتماعی هستند، ادامه داد: در حوزه خودروهای شوتی اقدامات و برخوردهای جدی انجام شده که باید این موضوع ادامه داشته باشد.

فرماندهی کل انتظامی به مطالبه پلیس از شورای امنیت ملی درباره برخود با خودروهای شوتی اشاره کرد و افزود: در سال ۱۴۰۲ متاسفانه ۵۰۰ نفر بر اثر حادثه‌آفرینی‌خودروهای شوتی کشته شدند.

سردار رادان بر نابودی و ریشه‌کن کردن فعالیت خودروهای شوتی تاکید کرد و افزود: طی سال جاری تعدادی از همکاران ما نیز توسط خودروهای شوتی به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: اکنون بیش‌از ۴۰هزار خودرو شوتی جاده‌های کشور را درمی‌نوردند، مقررات رانندگی را زیرپا می‌گذارند و خطر را به دیگران تحمیل می کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =