لاماری ایما و لاماری ایما هیبرید هر دو کراس‌کوپه‌های اسپرت و به‌روز بازار ایران هستند که البته به‌منظور جلب رضایت بیشتر مشتریان و ارائه بالاترین سطح امکانات رفاهی، در نسخه هیبریدی شاهد نصب آپشن‌های بیشتری هستیم

این روزها در بازار رقابتی بلندقامتان، کراس‌کوپه‌ها توانسته‌اند نظرها را به‌خود جلب کرده و تا حد زیادی نسبت به کراس‌اوور اس‌یووی‌ها جذاب‌تر و محبوب‌تر باشند. بر این اساس یکی از گزینه‌های کراس‌کوپه جذابی که در بازار داخلی کشورمان وجود دارد، لاماری ایما محصول تازه‌نفس و جذاب آرین‌موتور پارس است. این کراس‌کوپه جسور چینی اواخر سال ۱۳۹۹ به‌سبد محصولات شرکت آرین موتور پارس اضافه شد. این خودرو به‌حدی مورد پسند و توجه جوانان قرار گرفت که اواسط سال گذشته این شرکت از نسخه هیبرید آن رونمایی کرد.

در این مطلب تفاوت‌های لاماری ایمای هیبرید با ایما استاندارد را بررسی خواهیم کرد.

بررسی تفاوت‌های لاماری ایما با لاماری ایمای هیبرید

بررسی تفاوت‌های لاماری ایما با لاماری ایمای هیبرید

چهره یکسان و زیبا، با اندکی تفاوت

لاماری ایما به‌عنوان یک کراس‌کوپه اسپرت جسور و جذاب شناخته می‌شود. این خودرو از نظر طراحی به دلیل استفاده از خطوط شکسته و تیز روی بدنه کاراکتر جذاب و جسورانه‌ای دارد. با نگاهی به‌پروفیل این کراس‌کوپه شاهد استفاده از خط تیز و شکسته روی‌ بدنه آن هستیم که از ابتدای چراغ‌های LED باریک و گل‌گیر جلو شروع شده و تا انتهای گل‌گیرهای عقب و بالای چراغ‌ عقب ادامه پیدا می‌کند.

همچنین سطوح تخت روی بدنه و فرمت کمانی سقف (حالت کوپه‌مانند) استایل تنومند و اسپرتی به این خودرو می‌بخشد. در نمای جلو برخلاف آن‌چه برخی افراد مطرح کرده و این خودرو را با پورشه ماکان مقایسه می‌کنند، چهره لاماری ایما و ایمای هیبرید الگوبرداری‌شده از کراس‌کوپه جذاب لامبورگینی یعنی اوروس است.

در حقیقت طراحی چراغ‌های LED دی‌لایت و سپر، این حس را به‌خوبی به‌بیننده القا می‌کند. چراغ‌های باریک LED دی‌لایت در بالاترین قسمت دماغه قرار گرفته که با چراغ‌های اصلی عمودی که زیر آن قرار داشته و سپر عریضی که دارای ورودی هواست، چهره کاملا تهاجمی و جذابی را به‌نمایش می‌گذارند. در نمای عقب نیز شاهد طراحی زیبایی هستیم که در اوج ظرافت، حالت پیوستگی توسط LED باریکی به‌چراغ‌های عقب داده شده است.

همچنین وجود یک حجم‌پردازی روی درِ صندوق‌عقب، نمای زیبا و شکیلی را به این کراس‌کوپه آرین پارس موتور می‌بخشد. از نظر طراحی لاماری ایما و لاماری ایما هیبرید تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند؛ به‌عبارت دیگر در نسخه هیبرید، با اندکی تغییرات در مجموعه سپر جلو، سپر عقب و دیفیوزر، شاهد یک خودرو کاملا خاص‌تر و البته لوکس‌تر هستیم.

به‌بیان ساده‌تر در نسخه هیبرید شاهد تغییراتی در سپر جلو هستیم که این تغییرات به بازطراحی کامل سپر جلو ختم می‌شود؛ به این معنا که سپر جلو دارای گوشه‌های تیزی است که با خط کروم روی آن، چهره لوکس‌تری به ایمای هیبرید می‌بخشد.

همچنین فرم ورودی هوا درون سپر جلو نیز به‌شکل خطوط افقی درآمده تا با دو بخش ذوزنقه‌ای‌شکل و نصب لیپ سپر الحاقی، چهره اسپرت‌تری به ایمای هیبرید ببخشد.

همچنین در نمای جانبی، رکاب‌های خودرو به‌رنگ مشکی پیانویی درآمده تا با خط کروم روی آن، وقار این کراس‌کوپه دو چندان شود. اما بیشترین تغییر در لاماری ایما هیبرید، مربوط به‌طراحی عقب این خودرو است. در این بخش مجموعه‌ سپر به‌همراه دیفیوزر، کاملا دستخوش تغییرات طراحان کمپانی فورتینگ (زیرمجموعه کمپانی دانگ‌فنگ) قرار گرفته است.

بر این اساس سپر لاماری ایمای هیبرید در بخش زیرین و ابتدای چراغ‌های عقب، دارای ورودی‌های هوا عمودی است که مجموعه لیپ آن نیز کاملا تغییر کرده است. این تغییر به‌طراحی مجدد ورودی‌های هوا در طرفین سپر که فرمت ذوزنقه‌ای به‌خود گرفته‌اند، منتهی شده است.

همچنین دیفیوزر حجیم‌تر و حفظ اگزوزهای دوبل در طرفین سپر، چاشنی اسپرت و هیجان را در نمای عقب لاماری ایمای هیبرید، دوچندان می‌کند. لازم به‌ذکر است در نسخه لاماری ایما استاندارد تنها شاهد اگزوزهای دوبل در طرفین سپر هستیم. نکته مهم در طراحی بخش عقب ایمای استاندارد و ایمای هیبرید، حفظ اسپویلر الحاقی W شکل است که در بخش میانی آن، چراغ استپ خودرو تعبیه شده است.

از دیگر تغییرات لاماری ایمای هیبرید نسبت به‌نسخه استاندارد می‌توان به افزوده شدن نشان HEV روی گل‌گیرهای جلو اشاره کرد که نشان‌دهنده هیبرید بودن این خودرو است؛ این نشان در بخش عقب این کراس‌کوپه و در کنار بج ۱.۵T نیز قرار گرفته است. نکته بسیار مهم دیگر در طراحی ایمای هیبریدی رینگ‌های ۱۹ اینچی آلومینیومی است که پره‌های آن به دو رنگ مشکی پیانویی و نقره‌ای مزین شده است که اضافه شدن رنگ قرمز ستاره‌ای پنج پره به این بخش، هیجان را در ایمای هیبریدی به اوج خود می‌رساند.

کابین اسپرت‌تر برای لاماری ایما هیبرید

فضای داخلی لاماری ایما با لاماری ایما هیبرید همانند طراحی خارجی تفاوت چندانی ندارد؛ اما در نسخه هیبرید این کراس‌کوپه سعی شده تا با افزودن رنگ سبز فسفری به تریم داخلی، حس اسپرت بیشتری به سرنشینان القا شود.

در حقیقیت سبک طراحی داشبورد و چیدمان آن در لاماری ایما و لاماری ایما هیبرید مشابه کیا استینگر است. طراحی گرد دریچه‌های سیستم تهویه‌مطبوع با حجم نسبتا خاص داشبورد و فضای خلوت ایجاد شده، این حس را به‌خوبی در بیننده تداعی می‌کند. به‌منظور مدرن جلوه دادن فضای داخلی در هر دو خودرو، شاهد حفظ ترند طراحی روز صنعت‌خودرو یعنی قرارگیری نمایشگر یکپارچه لمسی برای کلاستر و سیستم اطلاعات-سرگرمی هستیم.

به‌بیان دیگر یک نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی برای کلاستر مقابل راننده و یک نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی دیگر در بخش میانی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی تعبیه شده است. لاماری ایما هیبرید در بخش قاب دریچه‌های گرد سیستم تهویه‌مطبوع، رودری‌ها، صندلی‌ها و خط نواری روی داشبورد به‌رنگ سبز فسفری مزین شده تا حس اسپرت بیشتری به‌سرنشینان خود هدیه کند.

از دیگر تغییرات مهم در طراحی فضای داخلی لاماری ایما هیبرید، دسته‌دنده کوچک کریستالی است که در نسخه استاندارد آن این دسته‌دنده با پلاستیک نرم مشکی و آلومینیوم پوشانده شده که البته در هر دو نسخه، شاهد یک دسته‌دنده کوچک، زیبا و خوش‌دست هستیم.

به‌منظور ایجاد هیجان بیشتر در لاماری ایما هیبرید صندلی‌های راننده و سرنشین جلو مشابه سدان فست‌بک اسپرت جمع‌وجور مرسدس‌بنز یعنی CLA طراحی شده است که با غربیلک‌فرمان دی-کات حس لوکس بودن خاصی را برای راننده تداعی می‌کند. در دو نسخه ایما و ایما هیبریدی غربیلک‌فرمان به‌صورت دی-کات و دسته‌دنده به‌حالت کوچک و اسپرت طراحی شده‌اند تا رانندگی هیجان‌انگیزی به راننده این دو نسخه از لاماری ایما هدیه شود.

امکانات بیشتر ایمای هیبریدی

لاماری ایما و لاماری ایما هیبرید هر دو کراس‌کوپه‌های اسپرت و به‌روز بازار ایران هستند که البته به‌منظور جلب رضایت بیشتر مشتریان و ارائه بالاترین سطح امکانات رفاهی، در نسخه هیبریدی شاهد نصب آپشن‌های بیشتری هستیم.

در لاماری ایما امکاناتی مانند صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم در ۶ جهت به‌همراه تنظیم گودی ‌کمر، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو در سیستم مولتی‌مدیا، آینه‌های جانبی برقی، سیستم مولتی‌مدیا با قابلیت اتصال به‌بلوتوث، فرمان دی‌-کات مجهز به‌کلیدهای تنظیم، دوربین دید عقب، دوربین ثبت وقایع رانندگی، انتخاب حالت رانندگی اکو و اسپرت، استارت دکمه‌ای، سیستم ورود بدون کلید (کی‌لس)، روشنایی خودکار چراغ‌های جلو، پوشش چرمی صندلی‌ها، قابلیت تا شدن صندلی‌های عقب، کروزکنترل، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، فرمان برقی چندحالته، سیستم پایش فشار باد تایرها، سیستم کنترل حرکت در سربالایی و سرپایینی، سیستم الکترونیکی توزیع نیروی ترمز، ترمز پارک برقی و اتوهلد، سیستم تصفیه‌هوای کابین AQS، سیستم تهویه‌مطبوع اتوماتیک با قابلیت کنترل لمسی و دریچه‌های مجزا برای سرنشینان عقب، سقف پانورامیک دوحالته به همراه پرده برقی، سنسور پارک عقب، کول‌باکس و قابلیت اتصال به وای‌فای نصب شده است.

در لاماری ایما هیبرید نیز امکاناتی نظیر: صندلی برقی راننده با قابلیت ۱۰ حالت تنظیم و تنظیم گودی کمر، صندلی سرنشین دوم با چهار حالت تنظیم برقی، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو در سیستم مولتی‌مدیا، آینه‌های جانبی برقی، سیستم مولتی‌مدیا با قابلیت اتصال به بلوتوث، فرمان دی‌-کات با پوشش چرمی و مجهز به کلیدهای تنظیم، دوربین دید عقب با کیفیت HD، دوربین ثبت وقایع رانندگی، انتخاب حالت‌های رانندگی نرمال، اکو و اسپرت، استارت دکمه‌ای، سیستم ورود بدون کلید (کی‌لس)، روشنایی خودکار چراغ‌های جلو، پوشش چرمی صندلی‌ها، قابلیت تا شدن صندلی‌های عقب، کروزکنترل، سیستم هشدار عبور ترافیک عقب، سیستم هشدار انحراف از بین خطوط، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، فرمان برقی چندحالته، سیستم پایش فشار باد تایرها، سیستم کنترل حرکت در سربالایی و سرپایینی، سیستم الکترونیکی توزیع نیروی ترمز، ترمز پارک برقی و اتوهلد، سیستم تصفیه‌هوای کابین AQS، سیستم تهویه‌مطبوع اتوماتیک با قابلیت کنترل لمسی و دریچه‌های مجزا برای سرنشینان عقب، گرم‌کن و سردکن اتوماتیک صندلی راننده و سرنشین جلو، سقف پانورامیک با قابلیت SkyLight و قابلیت تنظیم نور، سنسور پارک عقب، کول‌باکس و قابلیت اتصال به وای‌فای وجود دارد.

دو قلب در یک چهره

لاماری ایما زیر کاپوت خود یک موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژ ۱۶ سوپاپ با سیستم پاشش سوخت مستقیم داخل سیلندر را جا داده است. این پیشرانه که متعلق به‌کمپانی میتسوبیشی است، حداکثر می‌تواند ۱۹۵ اسب‌بخار قدرت را در ۵۶۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر ۲۸۵ نیوتون‌متر گشتاور را در ۴ هزار آرپی‌ام فراهم کند.

این قدرت و گشتاور به‌کمک گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه تر (WDCT) به‌چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. بر این اساس نسخه هیبرید از مشخصات فنی متفاوت‌تری برخوردار است؛ زیرا یک موتور ۴ سیلندر ۱۴۹۳ سی‌سی مزین به فناوری توربوشارژ و پاشش سوخت مستقیم داخل سیلندرها یکی از موتورهای ایمای هیبرید را تشکیل می‌دهد.

بررسی تفاوت‌های لاماری ایما با لاماری ایمای هیبرید

بررسی تفاوت‌های لاماری ایما با لاماری ایمای هیبرید

بر این اساس حداکثر توان خروجی این موتور بنزینی به ۱۶۸ اسب‌بخار در ۵۵۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور آن نیز به ۲۸۰ نیوتون‌متر در ۳۵۰۰ آرپی‌ام می‌رسد. اما نسخه ایما هیبرید دارای یک موتور الکتریکی نیز هست.

این موتور الکتریکی می‌تواند ۱۷۴ اسب‌بخار قدرت و حداکثر ۳۰۰ نیوتون‌متر گشتاور فراهم آورد. بر این اساس یک باتری ۲ کیلووات-ساعتی ۳۴۹ ولت لیتیومی، نیروی لازم برای حرکت در حالت تمام‌الکتریکی را برای این کراس‌کوپه هیبرید به‌ارمغان می‌آورد.

گیربکس مورد استفاده در لاماری ایما هیبرید DHT است که قدرت را به‌صورت ترکیبی به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. با در نظر گرفتن نصب موتور الکتریکی و توان و گشتاور بالاتر این نسخه از این کراس‌کوپه جسور چینی، این خودرو شتاب اولیه صفر تا ۱۰۰ کیلومتر را در ۸.۱ ثانیه طی می‌کند که نسبت به نسخه لاماری ایما حدود ۱.۴ ثانیه سریع‌تر است.

سایر تفاوت‌های لاماری ایما و لاماری ایما هیبرید

از تفاوت‌های دیگر لاماری ایما هیبرید با نسخه استاندارد آن یعنی لاماری ایما می‌توان به‌بهبود هندلینگ این کراس‌کوپه اشاره کرد. در زمان رانندگی با ایما هیبریدی، بهبود عملکرد این خودرو در سرعت ۹۵ کیلومتر برساعت سر پیچ‌ها به خوبی احساس می‌شود.

همچنین عملکرد سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری الکترونیکی لاماری ایما هیبرید نیز به مراتب بهتر از نسخه استاندارد این خودرو است. در نظر داشته باشید که لاماری ایما هیبرید نسخه ارتقا یافته‌تری از لاماری ایما است.

هر دو خودرو برای خرید یک کراس‌کوپه جذاب اسپرت به‌اسپرت‌دوستان پیشنهاد می‌شوند؛ اما اگر خواهان شتاب بهتری هستید، نسخه هیبرید این خودرو گزینه‌ مناسب‌تری برای خرید است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =