بورس

روز یکشنبه و در جریان معاملات بازار سهام، شاخص کل بورس با کاهش ۱۵.۰۵۳واحدی در محدوده دو میلیون و ۱۹۳هزار واحد قرار گرفت.

در دادوستدهای روز یکشنبه بازار سهام، نمادهای خودرویی مانند روزهای گذشته تحت‌تاثیر کلیت بازار سهام که روند نزولی داشت، همگی باز هم منفی شدند، به طوری‌که نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، زامیاد، ایران‌خودرودیزل، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، پارس‌خودرو، گروه بهمن، سایپادیزل، بهمن‌دیزل و کرمان‌خودرو همگی با افت قیمت قابل‌توجهی روبه‌رو بودند. البته روز یکشنبه در گروه خودرویی طی ۳۱هزار نوبت معاملاتی ۶۳۲میلیارد سهم به ارزش ۲۳۴ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت که نسبت‌به روز شنبه با رشد روبه‌رو و ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز دوشنبه بالغ‌بر ۲۵۳هزار میلیارد تومان شد.

بورس همچنان قرمزپوش

روز یکشنبه و در جریان معاملات بازار سهام، شاخص کل بورس با کاهش ۱۵.۰۵۳واحدی در محدوده دو میلیون و ۱۹۳هزار واحد قرار گرفت. شاخص‌کل ‌هم‌وزن نیز با افت ۴.۶۴۹واحدی در محدوده ۷۲۸ هزار واحد ایستاد. در این بازار نیز ۸میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از ۵.۶ هزار میلیارد تومان معامله شد.

شاخص فرابورس نیز با افت ۱۹۱واحدی در محدوده ۲۴هزار واحد قرار گرفت. در فرابورس نیز ۵میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۷.۵هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت.

از دست رفتن محدوده ۲.۲ میلیون واحدی شاخص‌کل، کار را برای بورس سخت کرد زیرا با شکسته شدن این حمایت، بازهم شاهد خروج پول از بازار خواهیم بود. به بیان دیگر، از دست رفتن مرز ۲.۲ میلیونی برای بازار سهام ناگوار بود و اثر روانی مهمی بر سهامداران خواهد داشت.

امروز شاخص حمایت خود را از دست داد. این حالی است که رفتار دولت با بازار سرمایه باید بهبود پیدا کند، در غیر این صورت اوضاع به همین منوال طی خواهد شد. به نظر می‌رسد، سهامداران خروج از بورس را به‌دلیل همین رویکرد دولت ترجیح داده‌اند و به زودی ارزش معاملات خرد به یک رکورد منفی دست پیدا خواهد کرد.

در صورتی که دولت رویکرد خود به بازار را اصلاح نکند، بورس وارد فاز رکوردی و فرسایشی خواهد شد و بسیاری از شرکت‌ها از این بابت دچار زیان خواهند شد. ازسوی‌دیگر بازار سهام امروز بیشتر در سکوت سپری شد و ارزش معاملات این موضوع را به خوبی نشان ‌داد.

همچنین کاهش ارزش معاملات می‌تواند یک خطر جدی برای بورس تلقی شود. کاهش ارزش معاملات و خروج پول حقیقی از بورس دو خطر جدی هستند که این روزها بورس با آن‌ها روبه‌رو است و در صورتی که این روند ادامه داشته باشد، شاهد نزول بیشتر بازار سهام خواهیم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =