کد خبر: 249442
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۰

مالیات اجاره خودرو در سال های یک منبع درآمد برای دولت است. این مالیات، به دولت کمک می‌کند تا بتواند هزینه‌های خود را تامین کند و خدمات عمومی را به شهروندان ارائه دهد.

مالیات اجاره خودرو در سال های یک منبع درآمد برای دولت است. این مالیات، به دولت کمک می‌کند تا بتواند هزینه‌های خود را تامین کند و خدمات عمومی را به شهروندان ارائه دهد.

مالیات بر درآمد مشاغل؛ مالیاتی که مخاطب آن بازاریان و اصناف هستند. در ایران، مالیات اجاره خودرو مطابق با ماده ۱۰۷ ق.م.م (قانون مالیات‌ های مستقیم) به صورت مالیات تکلیفی از طرف اجاره‌ دهنده خودرو به دولت پرداخت می‌شود.

این نوع مالیات مربوط به افرادی می شود که دارای شغلی برای خود می باشند به اصطلاح کاسب یا بازاری هستند و زیر مجموعه اصناف کشور مشغول فعالیت می باشند.

البته با هوشمند شدن سامانه های مالیاتی، تمامی مشاغل زیر ذره بین سازمان مودیان مالیاتی قرار دارد.

مالیات اجاره خودرو

پرداخت مالیات اجاره خودرو و وسایل نقلیه به عهده کیست؟

ماشین آلات اجاره ای برای شخص اجاره کننده مالیاتی ندارد و پرداخت مالیات آن تماما به عهده مالک ماشین است. اما اکثر واحد های صنفی این حوزه با افزایش بهای خدمات خود سعی می‌کنند تا حد زیادی از پرداخت مالیات شانه خالی کنند.

موعد پرداخت مالیات اجاره خودرو، حداکثر تا پایان ماه بعد از تاریخ دریافت اجاره است. یعنی مراکز اجاره دهنده خودرو در پایان هر ماه باید اقدام به پرداخت مالیات درآمد ماه گذشته خود بکند و بدیهی است در صورت عدم پرداخت مالیات اجاره خودرو در موعد مقرر، مشمول جریمه‌های مالیاتی خواهد شد

در ایران، مالیات اجاره خودرو مطابق با ماده ۱۰۷ ق.م.م به صورت مالیات بر درآمد از جانب مرکز اجاره‌ دهنده خودرو به دولت پرداخت می‌شود. میزان این مالیات، 10 درصد از مبلغ اجاره خودرو است. مالیات اجاره خودرو، بر تمامی اجاره‌ های خودرو، چه اجاره‌ های بدون راننده و چه اجاره‌های با راننده، تعلق می‌گیرد و مبلغ 10 درصد برای هر دو مدل آن صادق است.

مالیات اجاره خودرو بدون راننده و با راننده چگونه‌محاسبه می شود؟

مالیات بر درآمد حاصل شده از اجاره اتومبیل به انواع مختلفی از خودرو ها اعمال می‌شود که در ادامه به مهمترین آن ها اشاره می‌کنیم.

مالیات اجاره خودرو

مالیات اجاره خودرو بدون راننده

اجاره خودرو بدون راننده یکی از خدمات رفاهی مراکز رنت خودرو است تا شخص اجاره کننده خودروی مورد نظر را بدون نیاز به راننده اجاره کنند. در این حالت، مشتریان می‌توانند خودرو را به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه به صورت کاملا در اختیار اجاره کنند و از آن برای مسائل شخصی یا تجاری خود استفاده کنند.

برای محاسبه مالیات اجاره خودرو بدون راننده، ابتدا باید درآمد حاصل از اجاره اتومبیل مشخص شود. سپس با توجه به سقف معافیت سالانه و نرخ مالیات مشخص شده، میزان مالیات را محاسبه و پرداخت شود.

این نکته لازم ذکر است که اگر درآمد شما بیشتر از معافیت سالانه باشد، میزان مالیات قابل پرداخت را تعیین خواهید کرد.

نرخ مالیات و معافیت‌ مالیاتی ممکن است با تغییرات سالانه در قوانین مالیاتی دستخوش تغییراتی شود؛ بنابراین بهتر است اطلاعات روز و مصداق دقیق تر تا تاریخ بررسی را داشته باشید. همچنین بهتر است قبل از اجاره خودرو، از اجاره‌ دهنده مربوطه اطلاعات دقیق در مورد نرخ و نحوه محاسبه مالیات را درخواست کنید.

مالیات اجاره خودرو با راننده

در رابطه با شخص زمه دار مالیات اجاره خودرو با راننده، نکاتی وجود دارد که حائز اهمیت می‌باشد. اگر در نظر دارید خودرویی را برای استفاده شخصی اجاره کنید لازم است بدانید به جز چند مدل خاص که مسئولیت پرداخت مالیات آن به عهده شما قرار می‌گیرد، اغلب خودرو های موجود مستلزم پرداخت مالیات تکلیفی اجاره نیست و مسئولیت پرداخت آن به عهده مالک خودرو است.

مهم است به‌ یاد داشت که این وضعیت برای قراردادهای کوتاه مدت اجاره خودرو به افراد حقیقی اعمال می‌شود و در موارد حقوقی، مالیات اجاره خودرو بر اساس قوانین مالیات وسائط نقلیه تعیین می‌شود.

مالیات حاصل از درآمد اجاره خودرو های لوکس

مالیات اجاره خودرو

مالیات حاصل از درآمد اجاره اتومبیل‌ های لوکس به‌ طور معمول با توجه به ارزش و نوع خودرو، معمولاً با در نظر گرفتن درصدی از ارزش خودرو و همچنین هزینه اجاره تعیین می‌شود.

این مالیات به‌طور کلی در تلاش است که از اجاره‌ گیرندگان خودرو های لوکس با درآمد های بالا دریافت شود.

مالیات حاصل از درآمد اجاره ماشین آلات سنگین

اگر یک شخص حقیقی یک لودر یا یک اتوبوس و یا وسیله نقلیه مشابهی را طی قراردادی به شخص دیگری اجاره دهد درآمد ایشان به عنوان درآمد اشخاص حقیقی محسوب شده و هزینه استهلاک نیز طبق ماده ۱۴۹ قابل قبول می‌باشد و به نرخ ماده ۱۳۱ مالیات آن محاسبه می‌شود.

نحوه محاسبه مالیات حاصل از درآمد ماشین آلات سنگین

برای مثال ۳۰ درصد سود برای این فعالیت اقتصادی شما در نظر گرفته می‌شود مثلا این مبلغ برای یک میلیارد تومان، 300 میلیون تومان محاسبه می‌شود. با احتساب معافیت سالانه حدودا مبلغ 50 میلیون تومان از 300 میلیون تومان کسر می‌شود. مطابق با جدول 131 حدود 20 درصد از باقی مانده مشمول مالیات سود شما مالیات وضع می‌شود و شما موظف به پرداخت آن هستید.

تفاوت مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی

در رابطه با پرداخت مالیات حاصل از درآمد اجاره خودرو این نکته بسیار حائز اهمیت است که اجاره دهنده خودرو یک شخص حقیقی است یا اینکه در قالب یک شخصیت حقوقی مشغول این فعالیت است.

طبق ماده 93 قانون مالیات‌ های مستقیم هر نوع درآمدی که شخص حقیقی از طریق اشتغال به مشاغل تجاری، خدماتی، پزشکی و یا سایر درآمدها در ایران به دست بیاورد بعد از کسورات مقرر مشمول مالیات بر درآمد مشاغل می‌ شود.

مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی بر اساس ماده 131 قانون

مالیات‌ های مستقیم سه نرخ جداگانه دارد که بر اساس میزان درآمد محاسبه می شود.

در ادامه مطلب مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی مفصل به این موضوع پرداختیم.

اشخاص حقیقی به افرادی گفته می‌شود که به طور مستقل و در قالب نام و نام خانوادگی خود به فعالیت مشغول می‌باشند

ماده 93 تا 103 قانون مالیات مستقیم به اشخاص حقیقی مربوط می شود.

اما اشخاص حقوقی تعریف دیگری را به خود اختصاص داده اند.

کلیه موسسات، شرکت‌ ها و یا کسب و کار هایی که با تاسیس یک شخصیت جدید و به کسب درآمد می‌پردازند شخصیت حقوقی به خود می‌گیرند.

ماده 105 تا 118 قانون مالیات مستقیم مربوط به اشخاص حقوقی می‌شود.

تفاوت محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی

نرخ محاسبه مالیات برای اشخاص حقیقی بر اساس درآمد آن ها بین 15 تا 25 درصد شناور است اما برای اشخاص حقوقی با 25 درصد محاسبه می شود.

تفاوت این دو گروه فقط در میزان نرخ مالیاتشان نیست. اشخاص حقیقی برای ثبت اظهارنامه خود تا 31 ام خرداد ماه سال بعد فرصت دارند اما اشخاص حقوقی نهایتا 4 ماه پس از پایان سال مالی خود باید اظهارنامه خود را تسلیم سازمان دارایی کنند.

این دو گروه از لحاظ نگهداری اسناد و مدارک هم با یکدیگر تفاوت هایی دارند.

اشخاص حقیقی در آخر خرداد ماه اظهارنامه خود یا فرم تبصره 100 متناسب با گروه شغلی خود را ارائه می‌دهند اما اشخاص حقوقی علاوه بر اظهارنامه مالیاتی خود ترازنامه، حساب سود و زیان و فهرست و مدارک شرکای جدید را هم باید به سازمان ارائه بدهد.

از لحاظ معافیت های مالیاتی برخورداری از معافیت تا سقف معافیت مالیات حقوق بر اساس ماده 84 فقط شامل افراد حقیقی می باشد.

با توجه به تفاوت های بیان شده و بسته به نوع قرارداد شما این امکان وجود دارد که پرداخت مالیات به عهده هر کدام از طرفین باشد و مبلغ آن هم بسته به مدت قرارداد و شرایط قانون گذار می‌تواند متفاوت باشد.

مجموعه تک رنت یکی از مراکز نامی و بزرگ در حوزه اجاره خودرو است و با رعایت کامل قوانین کشور و سازمان مودیان مالیاتی با مشتریان خود قرارداد می‌بندد. همچنین شما عزیزان می‌توانید در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر با مشاورین مجموعه تک رنت در تماس باشید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =