آمبولانس‌های خصوصی

استفاده از آمبولانس برای جابه‌جایی افراد، باز هم خبرساز شد. پس از مشخص شدن قهرمان این فصل لیگ برتر فوتبال کشور، فیلمی در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد که در آن برای جابه‌جایی برخی دست‌اندرکاران یک باشگاه فوتبال از آمبولانس استفاده شده بود. آن‌طور که برخی رسانه‌ها نوشته‌اند گویا این آمبولانس خصوصی و در اختیار این باشگاه بوده است. در ادامه این رویداد را بررسی می کنیم.

سوءاستفاده از آمبولانس‌های خصوصی از تهران تا مسکو

شرکت آمبولانس خصوصی که سلبریتی‌ها و برخی افراد خاص را جابه‌جا می‌کرد، پلمب شد. این خبری بود که چند سال قبل و با داغ شدن اخباری مبنی‌بر سوءاستفاده برخی افراد ثروتمند و مشهور از خودروهای اورژانس برای دورزدن ترافیک شهری، توسط رئیس سازمان اورژانس کشور اعلام شد.

اولین‌بار در سال ۲۰۱۳ میلادی خبر رسید برخی افراد ثروتمند در روسیه برای عبور از ترافیک از خودروهای اورژانس به‌عنوان تاکسی استفاده می‌کنند؛ خبری که آن زمان سروصدای زیادی به پا کرد.

براساس اخبار منتشرشده در رسانه‌های روسی آن زمان، ساکنان ثروتمند مسکو بیش‌از ۲۰۰ دلار در هر ساعت برای عبور از ترافیک هزینه می‌کردند. اورژانس‌هایی که فضای داخلی آنها مانند یک لیموزین با صندلی‌های راحت برای جابه‌جایی مسافران VIP ساخته شده بود.

سال‌ها تلاش شد تا مردم به اهمیت راه دادن به خودروهای امدادی پی ببرند و مسیر تردد این خودروها را شلوغ و مسدود نکنند. پیش از این نیز در رسانه‌ها گزارش‌هایی از تردد برخی افراد از طریق آمبولانس‌ها مطرح شده بود و حالا یک بار دیگر این باور تقویت می‌شود که آمبولانس‌ها فقط در اختیار بیماران نیستند.

چند روز قبل رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: خودرو آمبولانسی که دست‌اندرکاران یک باشگاه فوتبال در پایتخت را جابه‌جا کرده است، متعلق به یک آمبولانس خصوصی بود و این کار هم غیرقانونی بوده و قطعا طبق قانون به آنها برخورد خواهد شد. جعفر میعادفر تاکید کرد: در اولین فرصت اقدامات قانونی و برخورد با این شرکت آمبولانس خصوصی را انجام می‌دهیم و نتیجه را به رسانه‌ها اعلام می‌کنیم.

علاوه براین، رئیس اورژانس تهران نیز در واکنش به این موضوع گفت: درمورد تخلفات مربوط به آمبولانس‌های خصوصی، طبق دستوری که از مقام عالی وزارت در خصوص ساماندهی آمبولانس‌های غیر ۱۱۵ و بخش خصوصی در سال ۱۴۰۲، دریافت کرده‌ایم، عمل می‌کنیم.

محمداسماعیل توکلی در ادامه گفت: همکاران ما در اداره نظارت بر آمبولانس‌های غیر ۱۱۵، به صورت شبانه‌روزی در تمام معابر عبوری و مراکز آمبولانس‌های خصوصی و شرکت‌های تابعه و هرجای غیردولتی که از آمبولانس استفاده می‌کند، حضور پیدا خواهند کرد و الزامات ما را ارزیابی می‌کنند تا آن مرکز، آنها را رعایت کرده باشد. هر مرکزی که دستورالعمل‌ها را نقض کرده باشد، به مراجع مربوطه ارجاع داده می‌شود تا نسبت به ابطال مجوزشان اقدام کنیم.

در پیگیری این خبر، روز گذشته رئیس سازمان اورژانس استان تهران اعلام کرد با هماهنگی‌های لازم، این شرکت پلمب و تمام آمبولانس‌های آن تا تعیین تکلیف، به پارکینگ هدایت شده است.

پیامدهای خطرناک استفاده نادرست از آمبولانس

چندی پیش خبری منتشر شد که براساس آن، یک مرد تایوانی که بارها از آمبولانس به عنوان تاکسی استفاده کرده بود، توسط پلیس دستگیر شد. این مرد تایوانی نه‌تنها بیمار نبود و خطری جانش را تهدید نمی‌کرد، بلکه از آمبولانس‌ها به‌عنوان تاکسی رایگان استفاده می‌کرد.

این مرد در نزدیکی یک بیمارستان زندگی می‌کرد و زمانی که پس از خرید از سوپرمارکت دلش نمی‌خواست پیاده به خانه برگردد با آمبولانس تماس می‌گرفت و از آن به‌عنوان تاکسی استفاده می‌کرد.

دستگیری این مرد پس از آن رخ داد که او اکثر مواقع پس از پیاده شدن از آمبولانس و بدون انجام معاینه، محل را ترک می‌کرد. با این حال شیطنت‌های این مرد زیاد طول نکشید و سرانجام به دلیل سوءاستفاده از خدمات آمبولانس توسط مقامات محلی دستگیر شد. لازم به ذکر است که آمبولانس‌ها به صورت کلی سه‌دسته هستند. گروه اول آمبولانس‌های ۱۱۵ هستند که برای رسیدگی و جابه‌جایی بیماران بدحال به بیمارستان یا نزدیک‌ترین مراکز درمانی در محل حاضر می‌شوند.

این آمبولانس‌ها حتی در صورت نداشتن بیمار نیز باید به سرعت به محل خود بازگردند تا اعزام آمبولانس‌ها برای بیماران بدحال یا حادثه‌دیده دچار اشکال نشود. گروه دیگر، آمبولانس‌های بیمارستان‌ها هستند که برای جابه‌جایی بیماران اورژانسی به‌کار گرفته می‌شوند. اما در این میان مدتی است که خدمات آمبولانس‌های خصوصی نیز به این دسته اضافه شده است.

فرض کنید جابه‌جایی فرد سالمندی به مرکز درمانی با وسیله‌نقلیه غیرممکن است. البته در چنین شرایطی می‌توانید از خدمات این آمبولانس‌ها نیز استفاده کنید تا جابه‌جایی ایمن و مناسبی به مراکز درمانی یا از بیمارستان به خانه داشته باشید. از طرفی سوءاستفاده از امتیاز آمبولانس‌های خصوصی می‌تواند پیامدهای بسیار خطرناکی برای جامعه داشته باشد.

نخستین و مهم‌ترین پیامد آن خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی به آمبولانس‌هاست. در شرایطی که هر آمبولانسی باید به سرعت به محل اعزامی خود برسد، همکاری نکردن شهروندان در باز کردن مسیر می‌تواند گاهی به قیمت از دست رفتن جان یک فرد تمام شود. اتفاقی که می‌تواند با تکرار سوءاستفاده از آمبولانس‌های خصوصی برای مقاصدی غیراز جابه‌جایی بیمار رخ دهد، چراکه هر شهروندی با مشاهده چنین صحنه‌ای آن را برای اطرافیان خود بازگو می‌کند و این زنجیره در صورت گسترده‌شدن به بی‌اعتنایی افراد به آژیرهای آمبولانس‌ها منجر خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =