ساختمان جدید بورس تهران در سعادت آباد

بررسی صورت‌های مالی دو خودروساز بزرگ کشور در کنار آنالیز قیمتی که شورای رقابت برای تعیین قیمت دستوری انجام می‌دهد، در قیاس با قیمت خودرو در حاشیه بازار نشان‌دهنده آن است که دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا پایان سال ۱۴۰۲، مبلغی بالغ‌بر ۱۳.۵ میلیارد دلار معادل ۵۴۰‌هزار میلیارد تومان را از دست داده‌اند.

به بیان دیگر قیمت‌گذاری دستوری باعث زیان ۱۳.۵‌میلیارد دلاری صنعت خودرو در ۶ سال گذشته است. رقمی که بسیار بزرگ است و با آن می‌توان کارهای بسیار بزرگی را انجام داد. حال باید دید این روند قرار است تا چه زمانی ادامه یابد.

نمادهای خودروساز هم نزولی شدند

در دادوستدهای روز ‌شنبه بازار سهام، نمادهای خودرویی یک‌دست قرمزپوش شدند. این درحالی است که شاخص‌کل بورس نیز ریزش قابل‌توجهی کرد. ازسوی‌دیگر نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، بهمن‌دیزل، ایران‌خودرودیزل زامیاد، کرمان‌خودرو، پارس‌خودرو و گروه بهمن همگی صف‌فروش شدند.

همچنین روز شنبه در گروه خودرویی طی ۹هزار نوبت معاملاتی ۴۲۲ میلیون سهم به ارزش ۱۲۱ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت که نسبت به روز چهارشنبه با کاهش روبه‌رو شد. همچنین ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز شنبه بالغ‌بر ۲۳۵ هزار میلیارد تومان شد.

بورس همچنان ریزشی!

روز شنبه و در جریان معاملات بازار سهام، شاخص کل بورس با افت ۱۷.۷۲۹واحدی در محدوده دو میلیون و ۶۴هزار واحد قرار گرفت.

شاخص‌کل‌ هم‌وزن نیز با کاهش ۳.۵۱۰هزار واحدی در محدوده ۶۷۵ هزار واحدی ایستاد. در این بازار نیز ۹.۱میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از ۶ هزار ملیارد تومان معامله شد. شاخص فرابورس نیز با افت ۲۲۳واحدی در محدوده ۲۲هزار واحد قرار گرفت. در فرابورس هم ۳.۴ میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۵.۱ هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت.

چرا ارزش معاملات بورس پایین است؟

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند؛ یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش ارزش معاملات در بورس نرخ اوراق دولتی «اخزا» است. به بیان دیگر،با انتشار اخزا (اوراق خزانه اسلامی) با نرخ بالاتر از بازدهی همه بازارها، ضربه سنگینی بر پیکره نظام مالی کشور وارد خواهد شد. با ادامه این موضوع، شاهد تبعات مختلف این تصمیم در اقتصاد خواهیم بود.

یکی از تبعات این موضوع کاهش ارزش معاملات در بورس است. به‌نظر می‌رسد نزدیک شدن به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و محدود بودن دامنه نوسان از عوامل اصلی دیگر پایین بودن ارزش معاملات باشند. در شرایط فعلی بخشی از معامله‌گران تا تشکیل کابینه چهاردهم منتظر خواهند ماند و نمی‌توان در انتظار تشکیل یک روند خاص در بورس تهران بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =