ساختمان جدید بورس تهران در سعادت آباد

در دادوستدهای روز چهارشنبه بازار سهام، نمادهای خودرویی روند منفی را طی کردند. این درحالی است که شاخص کل بورس نیز نزولی بود.

البته نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، ایران‌خودرودیزل، بهمن‌دیزل، کرمان‌خودرو، گروه بهمن، زامیاد و سایپادیزل نیز قرمزپوش شدند. همچنین روز چهارشنبه در گروه خودرویی طی ۱۷ هزار نوبت معاملاتی ۴۲۲ میلیون سهم به ارزش ۱۳۱میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت که نسبت‌به روز سه‌شنبه با نزول روبه‌رو شد. همچنین ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز چهارشنبه بالغ‌بر ۲۳۸هزار میلیارد تومان شد.

بورس افت کرد

روز چهارشنبه و در جریان معاملات بازار سهام، شاخص کل بورس با افت ۵.۵۷۵ واحدی در محدوده دو میلیون و ۷۵ هزار واحد قرار گرفت. شاخص‌کل‌ هم‌وزن نیز با کاهش ۱.۹۹۲هزار واحدی در محدوده ۶۷۲هزار واحد ایستاد.در این بازار نیز ۷.۸ میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از ۵.۹ هزار ملیارد تومان معامله شد.

شاخص فرابورس نیز با افت ۷۸واحدی در محدوده ۲۲ هزار واحد قرار گرفت. در فرابورس نیز ۳.۸میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۸هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت.

به اعتقاد کارشناسان بازار سرمایه، بازار سرمایه به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین بخش‌های اقتصاد، همواره تحت‌تاثیر عوامل مختلفی قرار داشته است. نرخ بهره و دلار نیمایی دو مولفه مهمی هستند که به طور مستقیم بر عملکرد بازار سرمایه تاثیرگذارند و این دو عامل نقش کلیدی در تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاران و عملکرد کلی بازار ایفا می‌کند.

بانک مرکزی اخیرا با هدف کنترل تورم و مدیریت نقدینگی، اقدام به افزایش نرخ بهره کرده است. این سیاست پولی تاثیرات گسترده‌ای بر بازار سرمایه داشته، افزایش نرخ بهره به معنای افزایش هزینه‌های تامین مالی برای شرکت‌هاست که می‌تواند منجر به کاهش سرمایه‌گذاری‌ها و در نتیجه کاهش قیمت سهام شود.

به‌طور خاص، افزایش نرخ بهره باعث می‌شود شرکت‌ها برای تامین مالی پروژه‌های خود مجبور به پرداخت بهره بیشتری شوند. این افزایش هزینه می‌تواند حاشیه سود شرکت‌ها را کاهش دهد و در نتیجه، سرمایه‌گذاران از خرید سهام این شرکت‌ها خودداری کنند. این وضعیت به کاهش تقاضا برای سهام و در نهایت به افت قیمت سهام منجر می‌شود. با این حال، کاهش نرخ بهره می‌تواند تاثیر معکوس داشته باشد.

کاهش نرخ بهره می‌تواند هزینه‌های تامین مالی را کاهش داده و نقدینگی بیشتری را وارد بازار کند. این وضعیت به شرکت‌ها اجازه می‌دهد با هزینه‌های کمتری پروژه‌های خود را اجرا کنند و سودآوری بیشتری داشته باشند. در نتیجه، تقاضا برای سهام افزایش یافته و قیمت‌ها رشد می‌کند. ازسوی‌دیگر نرخ دلار نیمایی نیز به‌عنوان یکی از نرخ‌های ارز رسمی کشور، نقش مهمی در هزینه‌ها و درآمدهای شرکت‌های بورسی دارد. این نرخ، تعیین‌کننده قیمت ارز برای واردات و صادرات است و می‌تواند تاثیرات قابل‌توجهی بر عملکرد شرکت‌ها داشته باشد.

افزایش نرخ دلار نیمایی می‌تواند هزینه‌های وارداتی شرکت‌ها را افزایش دهد. این افزایش هزینه به خصوص برای شرکت‌هایی که مواد اولیه یا کالاهای واسطه‌ای را وارد می‌کنند، تاثیر منفی خواهد داشت. با افزایش هزینه‌های وارداتی، حاشیه سود این شرکت‌ها کاهش می‌یابد و این موضوع می‌تواند منجر به افت قیمت سهام آنها در بازار سرمایه شود. ازسوی‌دیگر، شرکت‌های صادراتی از افزایش نرخ دلار نیمایی سود می‌برند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =