بورس

روز یکشنبه و در جریان معاملات بازار سهام، شاخص‌کل بورس با نزول ۱۶.۳۵۳ واحدی در محدوده دو میلیون و ۴۵ هزار واحد قرار گرفت. شاخص‌کل ‌هم‌وزن نیز با کاهش ۳.۵۳۷هزار واحدی در محدوده ۶۶۶هزار واحد ایستاد. 

در دادوستدهای روز ‌یکشنبه بازار سهام، نمادهای خودرویی باز هم افت کردند. این درحالی تست که شاخص کل بورس نیز نزولی بود. ازسویی‌دیگر نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، ایران‌خودرودیزل، بهمن‌دیزل، کرمان‌خودرو، گروه بهمن، زامیاد و سایپا دیزل نیز قرمزپوش شدند. همچنین روز یکشنبه در گروه خودرویی طی ۱۰هزار نوبت معاملاتی ۴۵۳ میلیون سهم به ارزش ۱۳۳میلیارد تومان موردمعامله قرار گرفت که نسبت‌به روز ‌شنبه با نزول روبه‌رو شد. همچنین ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز یکشنبه بالغ‌بر ۲۳۱ هزار میلیارد تومان شد.

بورس افت کرد

روز یکشنبه و در جریان معاملات بازار سهام، شاخص‌کل بورس با نزول ۱۶.۳۵۳ واحدی در محدوده دو میلیون و ۴۵ هزار واحد قرار گرفت. شاخص‌کل ‌هم‌وزن نیز با کاهش ۳.۵۳۷هزار واحدی در محدوده ۶۶۶هزار واحد ایستاد.

در این بازار نیز ۶.۳میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از ۵هزار ملیارد تومان معامله شد. شاخص فرابورس نیز با افت ۱۷۱واحدی در محدوده ۲۲هزار واحد قرار گرفت. در فرابورس نیز ۸ میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۱۱ هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. این درحالی است که کارشناسان بازار سهام اعتقاد دارند، صف‌های فروش طویل، خروج سرمایه و رکود معاملاتی، مسائل اصلی بازار سهام هستند. بنابراین روندهای درونی بازار نشانه‌ای از تغییر روند ندارد.

ازدیگرسو کمبود شدید نقدینگی در بازار سرمایه از مواردی است که در بررسی ارزش معاملات خرد مشخص می‌شود و این مساله معضل اصلی این روزهای بازار سرمایه است. بلاتکلیفی سهامداران از سیاست‌های اقتصادی دولت بعدی، محدود شدن دامنه نوسانات بازار سرمایه، عدم تعیین تکلیف زیان شرکت‌های خودروسازی، احتمال قطعی برق صنایع در تابستان، بالا بودن سود بدون‌ریسک و قیمت‌های دستوری از دلایل سرخپوشی این روزهای بازار سرمایه است.

ازسوی‌دیگر مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفته است پس از ارائه گزارش کارشناسی مدیریت نظارت بر بازار درخصوص دامنه نوسان و بررسی سناریوهای مختلف، مقرر شد دامنه نوسان معاملات در کلیه بازارها به استثنای بازار پایه از ۹ تیرماه به مثبت/منفی ۶ تغییر کند.

همچنین ذکر این نکته ضروری است که یکی از عوامل تاثیرگذار در بازار سرمایه، وضعیت درآمدی شرکت‌های بزرگ بورسی بوده که درآمد آن‌ها وابسته به نرخ دلار نیمایی است، در نتیجه قیمت دلار نیمایی تاثیر مستقیمی در ترازنامه آنها خواهد داشت در نتیجه نرخ دلار نیمایی تاثیر مستقیمی در ترازنامه آنها خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =