آسنا

گروه صنعتی آمیکو در دومین دوره از نمایشگاه خودرو تهران، با توجه به نیازسنجی بازار، طی اقدامی سنجیده از محصول جدید خود که یک پیکاپ فول‎سایز با ظاهری جذاب و امکانات رفاهی مناسب است، پرده‌برداری کرد.

به گزارش «اخبار خودرو» ، چندسالی است که با توجه به گسترش بازار خودرو و ایجاد تنوع در عرضه محصولات، تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو نتوانسته‌اند در برخی رده‌ها برخلاف تقاضای بالا در بازار، تنوع محصولات خود را با توجه به نیاز بازار افزایش دهند. وانت‎پیکاپ یکی از همان رده‌هایی است که باتوجه به تقاضای بالا و علاقه‌مندانی که در بازار دارد، نتوانسته است خود را همگام با نیازهای بازار پیش ببرد.

بر همین اساس می‌توان گفت میزان موفقیت هر محصول جدیدی که در این رده وارد بازار می‎شود، تا حدودی قابل‌پیش‎بینی است. از طرفی نیز باتوجه به شرایط پیش‎آمده در صنعت خودرو کشور، شاید نتوان به‌زودی شاهد عرضه محصولی جدید در این رده باشیم. اما باید به این موضوع اشاره کرد که سال گذشته گروه صنعتی آمیکو در دومین دوره از نمایشگاه خودرو تهران، با توجه به نیازسنجی بازار، طی اقدامی سنجیده از محصول جدید خود که یک پیکاپ فول‎سایز با ظاهری جذاب و امکانات رفاهی مناسب است، پرده‌برداری کرد.

این خودرو در دو نسخه دوکابین با نام آسنا و تک‌کابین با نام آراز در خط تولید این شرکت در جلفا تولید و مونتاژ می‌شود، همچنین مدتی است که عرضه این پیکاپ تنومند به بازار آغاز شده که باتوجه به قابلیت‌های بالایی که دارد، در مدت کوتاهی توانسته است به موفقیت قابل‌قبولی دست یابد.

برهمین‌اساس در آخرین روزهای تیرماه فرصتی دست داد تا با پیکاپ آسنا به یکی از نواحی کوهستانی استان البرز برویم تا قابلیت‌های خارج از جاده‌ای این پیکاپ مدعی در بازار را به چالش بکشیم.

عبور از رودخانه و شیب‎روی با آسنا

اما سرانجام بخش هیجان‌انگیز تست فرارسید. باتوجه به اینکه سه ماه نخست امسال میزان بارندگی‌ها قابل‌توجه بود، مسیل‌ها و رودخانه‌هایی که درطول مسیر وجود داشت خروشان و پرآب بودند که همین موضوع باعث شد نخستین گام از چالش آسنا عبور از رودخانه باشد که البته آسنا از این آزمون سربلند بیرون آمد. زیرا به‌راحتی هرچه تمام در طول مسیر رودخانه به حرکت خود ادامه داد. نکته قابل‌توجه در این‌باره، عایق‌بندی خوب و نفوذناپذیری کابین است که باوجود عمق زیاد آب در برخی مناطق، حتی یک قطره آب نیر به درون کابین نفوذ پیدا نکرد.

پس از آن اقدام به شیب‌روی و صعود از مناطقی با شیب بیش‌از 40درصد کردیم که به‌دلیل دارا بودن سیستم دو دیفرانسیل مجهز به دف‌لاک، به راحتی هرچه تمام اقدام به صعود کرد. از آن‌جایی که می‌توان به‌صورت الکتریکی این خودرو را در حالت تک‌دیفرانسیل، دودیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین قرار داد، به جرات می‌توان گفت با این پیکاپ هر مسیر خارج جاده‌ای را که بخواهید می‌توانید بپیمایید.

یک دوگانه‌سوز واقعی

اما یکی دیگر از ویژگی‌های آسنا، دوگانه‌سوز بودنش است که به‌صورت کاملا استاندارد و فابریک این قابلیت را دارد. ما نیز فرصت را غنیمت شمردیم تا ببینیم در حالت گازسوز نیز کشش و عملکرد موتور در شرایط سخت و دشوار چگونه است. گفتنی است با تغییر وضعیت از حالت بنزین به گاز هیچ‌گونه تغییری در کشش و عملکرد موتور مشاهده نمی‌شود که این موضوع از نکات قابل‌توجه در آسنا به‌شمار می‌رود.

ظاهری تنومند و جذاب

این روزها علاوه‌بر مشخصات فنی خوب و امکانات رفاهی مناسب، طراحی یکی از اصلی‌ترین پارامترها در موفقیت یک محصول به‌شمار می‌رود. آسنا خودرویی است که در همان نگاه نخست می‌تواند توجه مخاطب را به خود جلب کند، زیرا طراحی و ساخت این پیکاپ بر مبنای فورد F150 شکل گرفته است.

همین موضوع سبب شده ظاهر آسنا کاملا تنومند و خشن به‌نظر برسد. نمای جلوی این پیکاپ چینی بیش از هر بخش دیگری شما را یاد پیکاپ نام‌آشنای فورد F150 می‌اندازد. جلوپنجره مشبک که در میان خود لوگوتایپ آمیکو را جای داده، توسط چراغ های پیشانی بزرگ احاطه شده است.

از طرفی سپر حجیم و عضلانی که در بخش زیرین خود دارای دیفیوزری همرنگ بدنه‌ است، نقش بسزایی در هرچه پُرابهت‌تر نشان دادن این خودرو دارد. از نکات قابل‌توجه نمای جلو می‌توان به ارتفاع زیاد سپر از زمین اشاره کرد که زاویه ورود و خروج خوبی را برای آسنا پدید آورده است.

نمای جانبی جایی است که وجوه اشتراک زیادی با اکثر پیکاپ‌ها دارد، زیرا طراحان در این بخش همگی از طرحی واحد استفاده می‌کنند که تنها در برخی جزئیات با یکدیگر تفاوت دارند. به‌عنوان مثال می‌توان رگه‎هایی از تویوتا هایلوکس را در نمای عقب کابین و درهای جانبی خودرو مشاهده کرد. اما اصلی‌ترین موردی که در نمای جانبی خودنمایی می‌کند، رینگ‌های 17اینچی اسپرتی است که با لاستیک‌های سایز 17/65/265، ظاهری هیجان‌انگیز را برای آسنا پدید آورده‌اند.

همچنین برچسب‌های نصب‌شده روی در و گلگیرها، قدرت و توانایی این پیکاپ را به شما گوشزد می‌کنند. از آن‌جایی‌که نمای پشتی هیچ‌کدام از پیکاپ‌ها ویژگی خاصی ندارد، در آسنا هم نمی‌توان به‌دنبال یک ویژگی بارز گشت، تنها نکته‌ای که توجه را به خود جلب می‌کند، سپر همرنگ بدنه بوده که ظاهری شکیل را برای این خودرو ایجاد کرده است. همچنین لوگوی نصب‌شده آمیکو روی در قسمت بار، از مواردی است که می‌تواند به دلیل تولید این خودرو در ایران جالب‌توجه باشد.

راحتی سرنشین در آسنا

برای تست آسنا از محل دفتر مرکزی این شرکت واقع در کیلومتر 5جاده مخصوص، رهسپار جاده چالوس شدیم تا با گذراندن بخشی از مسیر در شهر و جاده، توانایی‌های این پیکاپ تازه وارد به بازار را به قول معرف در آفرود و آنرود بسنجیم. صندلی‌های نرم و جادار یکی از ویژگی‌های اصلی آسناست که از همان لحظات ابتدایی به‌خوبی جلب توجه می‌کند. همچنین میزان نرمی سیستم تعلیق به‌گونه‌ای است که می‌توان گفت نه خیلی خشک است و نه چندان نرم اما همین حالت سبب می‌شود در رانندگی خارج جاده حس نسبتا آرام و راحتی‌به سرنشینان القا شود. پس از حدودا یک‌ساعت‌ونیم رانندگی در جاده‌چالوس به خروجی فرعی روستای آزادبر می‌رسیم که از همان ابتدای مسیر سطحی ناهموار و خاکی دارد. این مسیر به ارزیابی ما از عملکرد سیستم تعلیق کمک شایانی کرد. گفتنی است در این شرایط، هر چهار سرنشین خودرو شرایط آرام و مناسبی را تجربه کردند.

دو دیفرانسیل و مجهز به دف‌لاک فابریک

آسنا جزو معدود خودروهای دو دیفرانسیل بازار است که به‌صورت فابریک دارای قفل دیفرانسیل یا همان دف‌لاک است. این آپشن کاربرد بسیار زیادی در آفرود دارد که باتوجه به شرایط تست، هنگامی‌که خودرو در شرایط ناپایداری قرار می‌گرفت و اصطلاحا سه‌لنگ (یک چرخ روی هوا باشد) می‌شد، دف‌لاک وارد مدار شده و نیروی متناسب را به هر چهارچرخ می‌رساند تا سرعت چرخش چرخ‌ها یکسان شده و خودرو از حالت گرفتار شده در آن خارج شود.

پشت فرمان آسنا در دل طبیعت​

وقتی صحبت از یک پیکاپ توانمند در زمینه آفرود می‌شود، ناخودآگاه تصویری از پیکاپ‌های ژاپنی و آمریکایی در ذهن شکل می‎گیرد. شاید کمتر کسی فکر کند که یک پیکاپ ایرانی قادر باشد تا پابه‎پای حریفان کاربلد و باتجربه خود ازجمله تویوتا هایلوکس در دل طبیعت برود. اما ما به شکلی جدی تلاش کردیم تا توانایی آسنا را در مناطق کوهستانی روستای آزادبر واقع در استان البرز به چالش بکشیم.

همان‌طور که گفته شد زمانی که داخل کابین آسنا می‌شویم با فضایی بزرگ مواجه هستیم که دید بسیار خوبی را با توجه به ابعاد بزرگ بدنه در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد. پیکاپ آسنا و آراز هر دو از یک پیشرانه مشترک چهار سیلندر با حجم دقیق 2378‌سی‌سی بهره می‌گیرند که توانایی تولید نیرویی معادل 143‌اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 200نیوتون‌متر را دارد.

اما نکته قابل‌توجه درخصوص پیشرانه آسنا این است که موتور یاد شده توسط کمپانی میتسوبیشی ژاپن طراحی و تولید شده است که همین موضوع می‌تواند دلیل محکمی برای توانمندی این خودرو باشد. همچنین نیروی تولیدشده موتور توسط جعبه‌دنده 5 سرعته دستی به هر چهار چرخ این خودرو منتقل می‌شود. حال با دانستن این اطلاعات پشت فرمان آسنا می‎نشینیم و با چرخاندن سوئیچ پیشرانه ژاپنی این پیکاپ را روشن می‌کنیم.

از آن‌جایی که شرکت آمیکو قطعات این خودرو را متناسب با شرایط ایران سفارش‌گذاری کرده، تغییراتی در سیستم جعبه‌دنده و صفحه کلاچ آن نسبت به نسخه اصلی چینی شکل گرفته است که از اصلی‌ترین آن می‌توان به کیت کلاچ والئو اشاره کرد. این تغییرات علاوه بر نرمی و راحتی سیستم کلاچ، عملکرد آن را بهبود بخشیده و کاراریی آسنا را در شرایط سخت و دشوار بالا برده است.

کابین ساده اما کارآمد​

آسنا یک پیکاپ باری با قابلیت آفرود است اما با این حال زمانی که وارد کاین این خودرو می‌شوید، با ظاهر نسبتا مدرن که از امکانات رفاهی نسبتا خوبی برخوردار است، مواجه می‌شوید. همچنین به‌دلیل داشتن فاصله محوری 3405میلی‌متری، دارای کابین بزرگی است که فضای بسیار مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. در میان کنسول مرکزی نصب شده روی داشبورد، یک صفحه نمایش تمام لمسی وجود دارد که به‌منظور پشتیبانی از سیستم صوتی، دوربین دنده عقب و سیستم رهیاب تعبیه شده است.

به‎کار بردن ادوات کامپوزیتی نقره‌ای رنگ در برخی نقاط داشبورد، کنسول مرکزی و رودری‌ها سبب شده است ظاهری مدرن‌تر در کابین ایجاد شود. گفتنی است پیکاپ دو کابین آسنا از امکانات رفاهی بیشتری نسبت به پیکاپ تک‌کابین آراز بهره‌مند است که می‌توان از مهم‌ترین آن‌ها به موارد زیر اشاره کرد.

دو کیسه‌هوا، شیشه‎ها و آینه‌های برقی، تنظیم ارتفاع چراغ از کابین، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، کامپیوتر سفری، مه‌شکن جلو و عقب، ترمزهای ABS و EBD، تودوزی چرمی، سیستم تهویه دستی، دی‌لایت، مانیتور، دوربین عقب، GPS و... .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =