رنوتراکس

اگرچه ورود یک یا دو کشور واسطه به منظور دور زدن تحریم‌ها، قیمت لوازم یدکی را برای مصرف‌کننده نهایی افزایش می‌دهد اما سعی می‌کنیم در فاز جدید تحریم‌ها هم با استفاده از همان کانال‌هایی که در دور پیشین ایجاد کردیم، قطعات را برای مشتریان تامین کنیم

به گزارش «اخبار خودرو​»،  تحریم‌های دوباره علیه ایران و خروج آمریکا از برجام، تبعات بسیاری را برای خودروسازان به ویژه در بخش کاروتجاری به‌همراه داشت. این خودروسازان که در سال‌های اخیر رکود بسیاری را شاهد بودند، امید بسیاری داشتند با حذف تحریم‌ها به رونق برسند. در دو سال اخیر تحریم‌ها نسبتا برداشته‌ شده بودند، بسیاری از خودروسازان اروپایی به سمت بازار ایران آمدند و برای حضور در این بازار ابراز تمایل کردند. با این حال عمر این اتفاقات مثبت در صنعت خودروهای تجاری کشور، طولانی نبود و به‌واسطه تحریم‌های جدید، زمزمه‌ خروج شرکای اروپایی این خودروسازان شنیده شد که نه‎تنها تولیدکنندگان و مشتریان این صنعت را متأثر کرد بلکه مهم‌ترین اقدام دولت در زمینه نوسازی ناوگان را هم به حالت تعلیق درآورد.

در خصوص مسائل پیش‌آمده در پنج‌ماه ابتدایی سال جاری با محمد شکوری؛ مدیرفروش شرکت آریادیزل گفت‌وگو کرده‌ایم. وی معتقد است تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌‌المللی باعث حذف اروپایی‌هایی ازجمله رنوتراکس نیستند. بلکه محدود شدن راه‌های ارتباطی و معاملات مالی با دنیا در پی تحریم‌ها این خودروسازان را از بازار کشور خارج می‌کند. 

درحال‎حاضر شرکت آریادیزل به عنوان یکی از تجاری‌سازان کشور، در چه شرایطی قرار دارد و آیا با توجه به تحریم‌های دوباره، رنوتراکس در ایران حضور خواهد داشت یا بازار را ترک خواهد کرد؟

ما درحال دریافت CKDهایی هستیم که پیش از این سفارش‌گذاری کرده‌ بودیم و هنوز ممنوعیتی برای واردات آن‌ها از لحاظ تحریم‌ها اعمال نشده است. چراکه فرآیند این سفارش‌گذاری‌ها از قبل انجام شده و در حال انجام است. اما امکان سفارش‌گذاری یا دریافت جدید، نه از شرکت رنوتراکس بلکه به دلیل تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی که به‌وجود آمده، برقرار نخواهد بود، مگر آن‌که از لحاظ سیاسی اتفاقات جدیدی بیفتد که تحریم‌ها برداشته شود یا مسیرهای بین‌المللی برای تبادل مالی با دنیا باز شود.

رنوتراکس خود را متعهد به حضور در بازار ایران می‌داند و بابت کامیون‌هایی که پیش از این به بازار ایران تحویل شده است، خود را متعهد به تامین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش می‌داند. برای دریافت محموله‌های جدید یا قطعات منفصله، تحریم‌های بین‌المللی محدودیت ایجاد می‌کند و خواست آریادیزل یا رنوتراکس نیست.

وضعیت تامین قطعات محصولاتی از رنو که تا امروز تحویل شده‌اند، در زمان تحریم‌ها به چه صورت خواهد بود؟

پیش از این هم تجربه تحریم‌ها را داشتیم و در آن زمان کانال‌هایی را برای دریافت قطعات ایجاد کرده بودیم که اگرچه به دلیل ورود یک یا دو کشور واسطه به منظور دور زدن تحریم‌ها، قیمت را برای مصرف‌کننده نهایی افزایش می‌دهد اما سعی می‌کنیم در فاز جدید تحریم‌ها هم با استفاده از همان کانال‌ها، قطعات را برای مشتریان تامین کنیم.

آیا فعالیت آریادیزل بعد از این به همکاری با شرکت C&C چین محدود می‌شود؟

محصولات رنو به‌واسطه CKD‌های قبلی در حال حاضر مونتاژ و تولید می‌شود. اگر با همین روند پیش برود، زمینه فعالیت ما محدود به تولید و فروش سی‌اندسی می‌شود اما در بخش خدمات پس از فروش به محصولات تحویل‌شده متعهد خواهیم بود. 

محصولات چینی و اروپایی شما به صورت CBU وارد کشور می‌شوند یا داخلی‌سازی روی آن‌ها انجام می‌شود؟ ممنوعیت واردات CBU چه تاثیری روی تولید این دو محصول داشته است؟

در حوزه واردات از ابتدا معتقد بودیم که باید بتوانیم با ورود این محصولات، هم انتقال تکنولوژی به کشور خود را رقم زده باشیم و هم به اشتغال‌آفرینی برای هم‌وطنان خود بپردازیم. در این زمینه موفقیت‌هایی هم به دست آمد. سال گذشته خط دوم تولید را برای کامیون‌های سی‌اندسی راه‌اندازی کردیم.

بهمن‎ماه سال گذشته نیز نخستین کامیون‌های تولید‌شده سی‌اندسی توسط تیم کارخانه آریادیزل شروع شد اما تولید عمده آن‌ها از فروردین سال جاری کلید خورد و بعد از آن هیچ محموله CBU را وارد نکردیم و تمام آن‌ به صورت CKD بوده که در آریادیزل مونتاژ و تحویل می‌شده است.

بخشی از قطعاتی که در سی‌اندسی به کار می‌رود، با تایید شرکت مادر، داخلی‌سازی شدند و از تامین‌کنندگان داخلی دریافت می‌شود. عمق داخلی‌سازی محصولات سی‌اندسی کمی بیشتر از 20درصد است. تولید این خودروها در کشور خوب بوده است و از این نظر شاهد افت کیفی نبوده‌ایم. ممنوعیت واردات 1400 قلم کالا روی واردات کامیون‌ 26 تن سری C رنو نیز تاثیر گذاشت. این کامیون‌ها که به عنوان Rigid استفاده می‌شود، مشمول ممنوعیت شد و درحال‎حاضر وارد نمی‌شود.

باتوجه به شرایط فعلی بازار خودروهای اروپایی و چینی را چطور ارزیابی می‌کنید و مقایسه شما از این دو بازار چیست؟

در تحریم‌های قبلی هم پیش‌بینی کرده بودم که محصولات چینی جایگاه خود را در بازار ایران به دست می‌آورند به این دلیل که تولیدکنندگان چینی روی یک خط مستقیم حرکت نمی‌کنند. بلکه مداوم خود را با محصولات باکیفیت اروپایی مقایسه می‌کنند و به دنبال این هستند که در کنار اقتصاد‌ی‌ کردن قیمت، کیفیت را هم ارتقا دهند. در این زمینه موفق هم عمل کرده‌اند.

محصولات چینی چه در بخش سواری و چه در بخش تجاری که امروزه تولید می‌شوند، در مقایسه با محصولاتی که حدود 10 سال پیش وارد بازار ایران می‌شدند، تفاوت کیفی بسیاری دارند. در شرایط فعلی هم طبیعتا عرضه محصولات اروپایی محدود و قیمت‌ آن‌ها گران‌تر می‌شود. به واسطه ارتقای کیفی محصولات چینی و قیمت مناسب‌تر آن‌ها با افزایش تقاضا مواجه می‌شوند.

به‌عنوان‌مثال در شرکت آریادیزل مشتریان خاص محصولات اروپایی را داریم و افرادی هم هستند که تمایل به خرید کشنده‌های باکیفیتی مانند سری T رنو دارند اما به واسطه قیمت، آن را دست‌یافتنی نمی‌بینند. از این رو به خرید محصولات سی‌اندسی می‌پردازند که به گواهی مشتریان در حال حاضر بهترین کامیون چینی بازار کشور است. بسیاری از قطعات این کشنده‌ها مانند گیربکس ZF، موتور، سیستم ترمز WABCO آلمان، اروپایی هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =