کد خبر: 221697
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۲

روز گذشته در دادوستدهای گروه خودرویی به روال روزهایی که از این هفته سپری شد، نمادهای این صنعتی بورسی منفی خوردند.

به گزارش «اخبار خودرو»، روز گذشته در دادوستدهای گروه خودرویی به روال روزهایی که از این هفته سپری شد، نمادهای این صنعتی بورسی منفی خوردند، به‎طوری‎که نمادهای سایپا، زامیاد، ایران‎خودرو، سایپاآذین، گسترش سرمایه‎گذاری ایران‎خودرو، مهرکام‌پارس و گروه بهمن قرمزپوش شدند و درمقابل هیچ سهمی مثبت نخورد. همچنین روز گذشته در گروه خودرویی طی 13هزارو997نوبت معاملاتی، 356میلیون‌و662هزار سهم به ارزش 48میلیاردتومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش‌کل بازار این گروه تا پایان معاملات روز گذشته بالغ بر 15هزارو500میلیاردتومان شد.

   افت فزاینده قیمت سهام خودرویی‌ها
شدت افت قیمت‌ها بر صف‌های فروش دیروز نسبت‌به روز یکشنبه در بورس اوراق بهادار تهران کاهش یافت اما همچنان خودرویی‌ها با افت فزاینده در قیمت سهام روبه‌رو شدند، بر این اساس، روز دوشنبه شاخص‌کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران با باز شدن معاملات روند نزولی در پیش گرفت و تنها در نیم‌ساعت ابتدایی به زیر کانال ۱۷۴هزارواحدی رسید، اما در ادامه با شیب ملایمی رشد کرد و در نهایت با ۱۲۳۳واحد کاهش نسبت به روز یکشنبه در تراز ۱۷۵هزارو۱۸۵واحدی ایستاد.
   تاثیر تصویب CFT در مجلس
روز یکشنبه قیمت سهام به شدت کاهشی بود و شاخص‌کل افت بیش‌از ۷۰۰۰ واحدی را تجربه کرد اما دیروز روند افت قیمت‌ها به مراتب کندتر شد و بازار به‎شدت پریروز کاهشی نبود. این در حالی است که روز یکشنبه CFT در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و این موضوع می‌تواند فعالان بازار سرمایه را به سمت خوش‌بینی پیش ببرد. البته درمقابل احتمال رد آن در مجلس شورای نگهبان نیز می‎تواند نگرانی‌های بازار از افزایش ریسک‌های سیستماتیک و کاهش قیمت سهم‌ها را بالا برد. درنتیجه فعالان بازار سهام در مجموع به این خبر واکنش مثبت نشان ندادند.

   سنگینی کفه عرضه نسبت به تقاضا
علاوه‌بر این از دیگر دلایل افت قیمت‌ها در روز یکشنبه، خبری بود که گفته می‌شد سازمان بورس نامه‌ای داده است مبنی‌بر این‎که کارگزاری‌ها نمی‌توانند به‌صورت اعتباری با مشتریان خود کار کنند. اما مدیر نظارت بر بورس‎ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد دستورالعمل معاملات اعتباری همچنان پابرجاست و هرگونه تصمیم سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای حمایت از بازار خواهد بود. ظاهرا سازمان بورس به تعدادی از کارگزاری‎های پرریسک اعلام کرده است مقدار اعتباری که به برخی مشتریان خود تخصیص می‎دهند، زیاد است و باید این اعتبارات کاهش یابد. علاوه‌بر این، در چند روز گذشته فشار عرضه حقوقی‌ها در برخی شرکت‌ها به کاهش قیمت سهم‌ها دامن زده، به‌طوری‌که کفه عرضه‌بر تقاضا به‎شدت فزونی یافته اما درحال‎حاضر عرضه‌ها کمتر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =