موتورسیکلت‌

نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان موتور سیکلت گفت: «ستاد مدیریت و حمل‌ونقل سوخت، سامانه را برای موتورها تعریف کرده است، اما هماهنگی‌ها با پلیس انجام نشده و پلیس تاییدیه‌های لازم را صادر نمی‌کند.»

«بیش از ۱۰‌درصد از آلودگی هوای شهر تهران ناشی‌از موتورسیکلت‌های فرسوده و کاربراتوری است که هرکدام از آنها حدود ۱۲برابر یک خودرو یورو۴ آلاینده منتشر می‌کنند»، این حقیقت علمی بهانه‌ ای شد تا مسئولان بار دیگر به اسقاط موتورسیکلت‌ها برای کاهش آلاینده‌های هوا به‌طور جدی بیندیشند.اندیشه‌ای که برای آن ضرب‌ الاجل نیز تعیین شد.

درهمین‌راستا چندی‌ پیش، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم اعلام کرد مراکز اسقاط موظف هستند تا ۲۷ بهمن‌ماه ۹۸ حدود ۴۰هزار گواهی اسقاط موتورسیکلت برای موتورسیکلت‌ سازان فراهم کنند و در این شرایط زمینه اجرای فرآیند اسقاط به ازای تولید موتورسیکلت‌ های بنزینی فراهم خواهد شد و دیگر نیازی به تعویق مجدد حکم دولت وجود ندارد. این در حالی است که اکنون سه‌روز بعد از پایان این ضرب‌الاجل، موتورسازان می‌گویند گواهی‌ها و اوراق اسقاط را خریداری کرده‌اند، اما عملا به‌دلیل نبود هماهنگی و زیرساخت، اسقاط موتورسیکلت در دستور کار قرار نگرفته و شرکت‌ها به ورطه تعطیلی کشانده شده‌اند. 

ناهماهنگی‌ها ادامه دارد

سیدمحسن عزیزی، نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت در گفت‌وگو با «دنیای‌ خودرو»  گفت: «نخست باید این نکته را تکرار کنم که مراکز اسقاط گواهی اسقاط موتور ندارند و به جای آن خودرو اسقاط می‌شود. یعنی به جای یک گواهی اسقاط خودرو حدود ۷موتور باید اسقاط شود.» 

به گفته نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان موتور سیکلت‌سازان، طبق گفته رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم،  قرار بود از ۲۷ بهمن ماه مراکز اسقاط حدود ۴۰هزار گواهی اسقاط موتور صادر کنند اما به‌دلیل نبود زیر ساخت، تمام شرکت‌ها در مرز تعطیل شدن قرار گرفته‌اند. 

او همچنین معتقد است این روش اسقاط عملا به بهبود کیفیت هوا کمکی نمی‌کند، زیرا تولید و از رده خارج شدنی در مورد موتورسیکلت‌ها صورت نمی‌گیرد. 

عزیزی افزود: «ستاد حمل‌ونقل سوخت با پلیس هماهنگی لازم را ندارد. کاری که ما باید انجام می‌دادیم این بود که گواهی اسقاط خودرو را بخریم تا دستکم عملکردمان متوقف نشود. ما گواهی اسقاط خودرو خریده‌ایم و گواهی‌های خودرو برای اسقاط موتورسیکلت معادل‌سازی هم شده است، اما اسقاطی صورت نگرفت. ما هنوز نتوانستیم موتوری را پلاک کنیم.» 

سامانه هست، زیرساخت نیست

یکی از مشکلات تولیدکنندگان موتورسیکلت تا هفته گذشته، تعریف نشدن سامانه موتورسیکلت بود.

محسن صادقی، رئیس ستاد مدیریت و حمل‌ونقل سوخت، در گفت‌وگو با «دنیای‌خودرو» گفت: «پیش از اجرای طرح که موتور سیکلت‌سازان ملزم‌به اسقاط موتور در ازای تولید بودند، روز جمعه گذشته این سامانه ایجاد شد و اکنون این اختیار برای تولیدکنندگان وجود دارد تا گواهی اسقاط موتور و یا خودرو خریداری کنند.» البته او تاکید می‌کند اسقاط موتورسیکلت بسیار پیچیده است و به سادگی افراد حاضر به اسقاط موتورهای خود نمی‌شوند، مگر آن که شرایط تشویقی و ترغیبی برای آنان ایجاد شود. 

نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان موتور سیکلت گفت: «ستاد مدیریت و حمل‌ونقل سوخت، سامانه را برای موتورها تعریف کرده است، اما هماهنگی‌ها با پلیس انجام نشده و پلیس تاییدیه‌های لازم را صادر نمی‌کند.»

به‌گفته عزیزی سامانه شامل یک صفحه است که برای هر شرکت رمز جداگانه‌ای دارد و مشخص می‌کند که هر شرکت چند دستگاه خودرو خریده و به چند موتورسیکلت معادل‌سازی شده است. 

وی با اشاره به این که در این مرحله باید راهور و ستاد حمل‌ونقل سوخت جدی‌تر عمل کنند، افزود: «اینکه می‌گوییم باید میان ستاد حمل‌ونقل سوخت و راهور هماهنگی صورت گیرد، به این دلیل است که چون شماره‌های اعلام‌شده عملا برای خودرو تعریف شده، باید روش و راهی برای تغییر شماره پیدا کنند و به موتور سیکلت انتقال دهند.»  

به‌گفته او چون گواهی‌ها متعلق به خودرو هستند و هر خودرو هم مشخصاتی شامل شماره شاسی و موتور دارد، ستاد حمل‌ونقل سوخت نیز از موتورسازان خواسته است که شماره شاسی برای محصولات تعریف کنند، اما چون خودروسازان درگیر واردات هستند و موتورسازان درگیر تولید اکنون مشخص نیست که موتورسازان بعد از اخذ گواهی اسقاط چند دستگاه موتور می‌توانند تولید کنند. 

نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت در پایان اعلام کرد روز شنبه قرار است طی جلسه‌ای با پلیس راهور مشخص شود چرا این هماهنگی‌ها صورت نگرفته است و موتورسازان در این مرحله باید چه اقدامی کنند و راهکار پلیس راهور چیست؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =