بازار خودرو

بازار آزاد خودروهای داخلی به‌طور مستقیم به‌نرخ ارز وابسته شده و با افزایش بهای ارز قیمت خودرو نیز بالا می‌رود؛ اگرچه طی یک ماه اخیر تا حدودی شاهد ریزش نرخ ارز بودیم اما بازار خودرو کاهش قیمتی را تجربه نکرده و به‌سلیقه خود عمل کرده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،بازار آزاد خودروهای داخلی به‌طور مستقیم به‌نرخ ارز وابسته شده و با افزایش بهای ارز قیمت خودرو نیز بالا می‌رود؛ اگرچه طی یک ماه اخیر تا حدودی شاهد ریزش نرخ ارز بودیم اما بازار خودرو کاهش قیمتی را تجربه نکرده و به‌سلیقه خود عمل کرده است.
درشرایط فعلی که بازار خودرو کاملا راکد است و آنچنان خرید و فروشی در آن صورت نمی‌گیرد، نمایشگاه‌داران خودروهای داخلی بیشترین نارضایتی را از وضعیت فعلی بازار و دست‌های پشت پرده دارند. با تهیه گزارش میدانی دراین بخش متوجه شدیم که اکثر فعالان بازار خودرو از شرایط فعلی بازار ناراضی بوده و معتقدند دست‌هایی در بازار خودرو فعال هستند که اجازه نمی‌دهند وضعیت آن به‌نفع مردم تغییر کند. آن‌ها می‌گویند با این‌که دلار حدود دو هزارتومان ارزان‌ شده، اما شاهد تغییر محسوسی در بهای خودرو نیستیم. درحال حاضر کارشناسان معتقدند دلالان و سودجویان می‌خواهند بازار همچنان تشنه بماند. اما امید می‌رود با به‌نتیجه رسیدن مذاکرات دست دلالان از بازار کوتاه شود و شرایط بازار خودرو به‌نفع مردم و خریداران بهبود یابد. در این بین کارشناسان نظرات متفاوتی را مطرح می‌کنند؛ از جمله این‌که بازار خودرو چندان بی‌توجه به‌کاهش نرخ ارز نبوده، اما به‌سبب این‌که عرضه خودرو توسط خودروسازان به‌بازار طی ماه‌های گذشته کم بوده، کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو را با تغییــرات و ریزش محسوسی مواجه نکرده است.
این مساله به‌خودی خود می‌تواند بهانه‌ای باشد که برخی مالکان خودروها درصورت تصمیم برای فروش خودروهایشان قیمت بالا و نامتعارفی را به‌خریداران پیشنهاد بدهند. تثبیت یا حتی بالا رفتن قیمت انواع خودرو در سایت‌ها با وجود افت بهای دلار نیز از همین واقعیت حکایت دارد؛ چراکه اکثر این سایت‌ها توسط دلالان خودرو کنترل و هدایت می‌شود. با همه این‌ها با کاهش نرخ ارز، میل به‌خرید در بازار کمتر خواهد شد و مشتری تلاش می‌کند تا حد امکان تصمیم خود را برای خرید خودرو به‌تعویق بیندازد.
اما دراین‌باره باید گفت که مطابق با نظر برخی کارشناسان حوزه خودرو، به‌تعویق انداختن زمان خرید خودرو با این امید که قیمت این محصول در بازار همگام با افت نرخ دلار کاهش یابد، نمی‌تواند اقدام درستی باشد؛ چراکه در تعیین قیمت خودرو درکنار نوسانات نرخ دلار، فاکتورهای مختلفی از جمله سیاست‌های پولی کلی کشور، نرخ عمومی تورم و میزان عرضه نیز دخیل است. البته این باور از حرکت سریع‌ نرخ ارز در دوره‌های تورمی شکل گرفته و ای بسا حتی برخی دولتمردان نیز بر این باور باشند که دلیل تورم در کشور بالا رفتن نرخ ارز است؛ درحالی که تورم می‌تواند ناشی از اتخاذ سیاست‌های پولی، تورم جهانی، افزایش نرخ ارز و کمبود مواداولیه برای تولید درحالت کلی باشد. درکنار آنچه ذکر شد باید به‌این مساله نیز توجه داشت که بخشی از تورم در ایران ریشه پایه پولی و مالی دولتی دارد.
بنابراین درچنین شرایطی با کاهش یا تثبیت نرخ ارز باز هم تورم وجود دارد. اما به‌شکل اختصاصی بازگردیم به‌بحث بهای خودرو در بازار کشورمان. شهریورماه امسال اعلام شد که ۱۴۰‌ هزار دستگاه خودرو ناقص کف پارکینگ خودروسازان متوقف شده و مقرر شد این تعداد خودرو به‌مرور به‌بازار خودرو عرضه شوند. با این حال نمایشگاه‌داران معتقدند که این اتفاق به‌طور کامل رخ نداده و این روزها به‌تعداد خودروهای ناقص نیز افزوده شده و ‌کاهش عرضه خودرو موجب شده است قیمت آن در بازار به‌صورت افسارگسیخته‌ای بالا برود و روزبه‌روز فاصله بین قیمت کارخانه و بازار دراین بخش افزایش یابد.
این درحالی است که تقاضای کاذب در بازار وجود ندارد و عمده تقاضا مصرفی است؛ بنابراین اگر عرضه خودرو افزایش یابد، قطعا می‌تواند سدی در برابر افزایش نامعقول قیمت‌ها باشد و فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار را کاهش دهد. خودروسازان معتقدند عوامل مختلفی به‌قیمت خودرو در بازار داخلی جهت‌ می‌دهند و نوسانات ارزی نیز از جمله آن‌هاست. درهمین راستا می‌توان گفت که درصدی از مواداولیه ساخت و تولید خودرو درکشور منبع وارداتی دارند. بنابراین درصد وابستگی به‌مواداولیه وارداتی با وجود نوسانات نرخ ارز، به‌صورت مستقیم قیمت‌ نهایی خودرو را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین منطقی به‌نظر می‌رسد که آن دسته از تولیدات خودروسازان که بخش زیادی از آن‌ها داخلی‌سازی شده است، تاثیرپذیری چندانی از نرخ ارز نداشته باشند.
با این تفاصیل اگرچه در یکی، دو ماه گذشته نرخ ارز در بازار آرام گرفته و حتی روند کاهشی نیز داشته است، اما رصد بهای انواع خودرو در بازار از واقعیت دیگری خبر می‌دهد و حکایت از آن دارد که این ‌بار قیمت‌ها دنباله‌رو نرخ ارز نبوده‌اند. دراین میان بسیاری از فعالان بازار معتقدند خودروسازان جلو عرضه خودرو به‌بازار را گرفته‌اند و انتشار گزارش‌هایی از دپوی خودروها در پارکینگ‌های مختلف نیز در بازار به گوش می‌رسد. البته خودروسازان می‌گویند این دسته از خودروها عمدتا ناقص هستند و به‌دلیل کمبود قطعات نمی‌توانند روانه بازار شوند. درجدیدترین واکنش‌ها به‌وضعیت بحرانی صنعت‌خودرو، وزیر صمت از تهیه «سند راهبردی» برای صنعت‌خودرو خبر داده است؛ سندی که احتمالا با تاکید بر سرمایه‌گذاری جدید در دو خودروساز بزرگ ایران نوشته خواهد شد.
به‌گزارش «دنیای‌خودرو» درمهم‌ترین معاملات روز گذشته خودروهای تولید داخل از شرکت ایران‌خودرو درمدل‌های 1400 سمند LX داشبورد جدید، سمند سورن، سورن پلاس، پژو 405GLX، پژو 405SLX، پژو پارس سال، پژو پارس TU5، پژو 207 دنده‌ای، پژو 207 با سقف شیشه‌ای (پانوراما)، پژو 207 اتومات، پژو 206 تیپ 2، رانا پلاس، دنای معمولی با کروزکنترل، دنا پلاس، دنا پلاس توربو، دنا پلاس توربو اتومات و تارای دنده‌ای است که به‌ترتیب با قیمت 275، 283، 315، 274، 314، 281، 340، 260، 370، 550، 269، 276، 371، 418، 478، 499 و 411 میلیون‌تومان معامله شدند و همچنین پژو 206 تیپ 5 مدل 1399، 330 میلیون‌تومان در بازار قیمت‌گذاری شد.
همچنین درمعاملات روز گذشته بازار در خودروهای شرکت سایپا، پراید 111 و 131 هر دو مدل 1399 به‌ترتیب با قیمت 192 و 173 میلیون‌تومان، پراید 132 مدل 1398 با قیمت 164 میلیون‌تومان و درمدل‌های 1400 این گروه خودروسازی تیبا صندوق‌دار، تیبا صندوق‌دار آپشنال، تیبا 2، تیبا 2 پلاس، ساینا، ساینا پلاس، کوییک دنده‌ای، کوییک R سفید-قرمز، کوییک R سفید-مشکی، کوییک پلاس اتومات و شاهین با سند آزاد به‌ترتیب با قیمت 182، 196، 188، 215، 198، 221، 195، 201، 202، 285 و 346 میلیون‌تومان در بازار خرید و فروش شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =