کد خبر: 170344
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳

پژو ۳۰۸ GTi موتوری با قدرت ۲۷۰ اسب بخار و گشتاور ۳۳۰ نیوتن متر دارد و در بین خودروهایی با این مشخصات از قیمت نسبتا پایین تری برخوردار میباشد.

به گزارش اخبار خودرو ، پژو ۳۰۸ GTi محصولی جدید از یک شرکت قدیمی و باسابقه است که حداقل در دو دهه اخیر هاچ بک های خوب و پرطرفداری را روانه بازار کرده است. اما اکنون مشکل اصلی آن وجود رقیبی به نام فورد فوکوس RS است که به سادگی در بازار هاچ بک دست برتر را دارد.

[caption id="attachment_170349" align="aligncenter" width="600"]پژو 308 GTi پژو ۳۰۸ GTi[/caption]

شاید پژو قبل از عرضه نسخه RS فوکوس میتوانست ادعای هماوردی کند؛ اما این مسئله مانند محبوبیت فیلم های صامت قبل از ورود به عصر فیلم های ناطق است. در حقیقت تمام دلایل در این خصوص نیز قانع کننده است. چرا که فوکوس تنها ۱۰۰۰ دلار گران تر از ۳۰۸ است اما قدرت و گشتاور به مراتب بیشتر به همراه سیستم چهار چرخ متحرک را ارائه میدهد.

[caption id="attachment_170350" align="aligncenter" width="555"]پژو 308 GTi پژو ۳۰۸ GTi[/caption]

رانندگی با پژو لذت بخش است اما با فورد بی نظیر میباشد. اما خبر خوب برای پژو این است که به غیر همین یک رقیب قدر تقریبا بر باقی رقبا برتری دارد. به عنوان مثال سوبارو WRX STI، گلف R و مگان RS همگی در جایگاه پایین تری نسبت به ۳۰۸ GTi قرار میگیرند.

این به دلیل تیونینگ و تنظیماتی است که بر روی مدل GTi 270 صورت گرفته و آن را مبدل به یک خودروی ایده آل در کلاس هاچ بک های اسپرت نموده است. موتور ۱٫۶ لیتری چهار سیلندر توربو به خوبی به پلتفرم و دیفرانسیل جلو هماهنگ شده است.

[caption id="attachment_170347" align="aligncenter" width="555"]پژو 308 GTi پژو ۳۰۸ GTi[/caption]

وقتی موتور e-THP پژو را روشن میکنید صدایی بی نهایت لذت بخش در لحظه فشار دکمه استارت به گوش میرسد. حالا جاده در زیر پای شما است و عملکرد خودرو به شما اعتماد به نفس میبخشد. درست است که گشتاور تولید شده به خوبی در خدمت افزایش سریع شتاب قرار میگیرد اما بخش عمده لذت رانندگی ناشی از عملکرد جذاب فرمان الکتریکی میباشد. در حالت اسپرت با اینکه کمی احساس سنگینی در آن مشاهده میشود اما نسبت به حالت عادی در هندلینگ اتومبیل تاثیر قابل توجهی دارد.

[caption id="attachment_170351" align="aligncenter" width="555"]پژو 308 GTi پژو ۳۰۸ GTi[/caption]

نقطه ضعف دیگری که به چشم میخورد در مورد گیربکس است. هم اینکه تنها یک حق انتخاب برای گیربکس ۶ سرعته دستی دارید و هم اینکه زمان تعویض دنده ها برای یک مدل اسپرت بیش از اندازه است. با این حال تعویض دنده ها با دقت بالایی صورت میگیرد و پدال کلاچ نیز قابلیت تنظیم دارد.

۳۰۸ GTi سریع ترین هاچ بک جهان نیست. شتاب صفر تا صد آن ۶ ثانیه است. خوب است اما عالی نیست. اما نکته مثبت در این خصوص گشتاور موتور در دورهای میانی است که موجب شده برای کشش بیشتر نیاز نباشد دور موتور را به ۶۰۰۰ و بالاتر برسانید. مصرف سوخت پژو در صد کیلومتر ۶ لیتر میباشد که با توجه به قابلیت های آن رقم قابل قبولی است.

اکنون نوبت به سواری میرسد. در سرعت های پایین به لطف لاستیک های میشلن که بر روی رینگ های ۱۹ اینچی قرار گرفته اند، همه چیز خوب و مرتب است اما در سرعت های بالا اندکی نا آرامی در خودرو مشاهده میشود. اما همانطور که قبلا گفته شد تعلیق اصلاح شده مک فرسون در جلو و فنرهای پیچشی در عقب خیلی خوب از پس کنترل این اوضاع برمی آیند و البته توزیع مناسب وزن ۱۲۰۰ کیلوگرمی خودرو نیز نباید فراموش شود.

[caption id="attachment_170345" align="aligncenter" width="555"]پژو 308 GTi پژو ۳۰۸ GTi[/caption]

عملکرد ترمز بی شک از نقاط قوت ۳۰۸ است. جایی که دیسک های بزرگ ۳۸۰ میلی متری در جلو به همراه کالیپرهای آلکون به خوبی از عهده مهار این هاچ بک چابک در زمان لازم بر می آیند.

[caption id="attachment_170346" align="aligncenter" width="555"]پژو 308 GTi پژو ۳۰۸ GTi[/caption]

پژو ۳۰۸ GTi موتوری با قدرت ۲۷۰ اسب بخار و گشتاور ۳۳۰ نیوتن متر دارد و در بین خودروهایی با این مشخصات از قیمت نسبتا پایین تری برخوردار میباشد. در واقع قیمت ۴۹۹۹۰ دلاری آن از فورد فوکوس، رنو مگان و فولکس گلف ارزان تر است. شش ایربگ، چراغ های LED، سنسور پارک عقب و جلو با دوربین عقب، نمایش دهنده سربالا، صفحه نمایش ۹٫۷ اینچی، هدایت ماهواره ای و تهویه مطبوع دوگانه از دیگر امکانات این خودرو میباشد.

همچنین یک پکیج ویژه تحت عنوان اسپرت درایو نیز وجود دارد که با سفارش آن قابلیت های دینامیکی، قدرت و گشتاور خودرو افزایش یافته و تنظیمات نرم افزاری موتور از نو برنامه ریزی میشود. اما هیچ ردی از آخرین فناوری های روز صنعت خودرو مانند ترمز اضطراری خودکار یا کنترل ترافیک عقب در آن به چشم نمیخورد.

[caption id="attachment_170348" align="aligncenter" width="555"]پژو 308 GTi پژو ۳۰۸ GTi[/caption]

اگر به دنبال مدل ارزان تری از ۳۰۸ GTi هستید میتوانید به جای نسخه ۲۷۰ ، ۲۵۰ را با قیمت ۴۴۹۹۰ دلار خریداری کنید. قدرت ۲۵۰ اسب بخار و گشتاور مشابه با نسخه ۲۷۰ به علاوه رینگ های ۱۸ اینچی آلیاژی و صندلی های ارزان قیمت تر از مشخصات این محصول است.

صندلی های جلو کاملا راحت و اسپرت هستند اما اگر به دنبال فضای کافی برای پاهایتان هستید باید فضای صندلی های عقب را قربانی کنید. البته با توجه پنج در بودن خودرو سرنشینان عقب نیز تا حد قابل قبولی از راحتی برخوردار هستند. فضای بار ابعاد مناسبی دارد که این به دلیل محل قرارگیری زاپاس نیز هست که عملا فضای صندوق را اشغال نمیکند. در صورتی که صندلی های عقب را بخوابانید حجم آن از ۴۷۰ لیتر به ۱۳۰۹ لیتر افزایش می یابد. فضاهای قرارگیری اشیا به میزان کافی وجود دارد؛ بر روی هر درب یک محفظه و دو جیب جانقشه ای در پشتی صندلی های جلو. اما نبود جا لیوانی در جلو کاملا به چشم می آید.

[caption id="attachment_170352" align="aligncenter" width="555"]پژو 308 GTi پژو ۳۰۸ GTi[/caption]

در پایان باید گفت با اینکه همه چیز در پژو ۳۰۸ GTi مطلوب است اما باز در مقایسه میبینید دلیلی برای انتخاب آن بر فورد فوکوس RS وجود ندارد. افت قیمت و ارزش خودرو در هنگام فروش از معایب دیگری پژو در بازارهای جهانی است. البته در جایی که احساسات باشد، منطق حکم نمیکند و اگر علاقه ای ویژه ای به پژو دارید مطمئن باشید ۳۰۸ GTi، این علاقه شما را بیشتر خواهد کرد. نباید فراموش کنید که این خودرو جانشین مدل موفق ۳۰۷ بوده و تا کنون از عهده این کار به خوبی برآمده است.

[aparat]ct64R[/aparat]

مشخصات پژو ۳۰۸ GTi 270

قیمت : ۴۹۹۹۰ دلار

پیشرانه : ۱٫۶ لیتری توربوی چهار سیلندر

قدرت / گشتاور : ۲۷۰ اسب بخار / ۳۳۰ نیوتن متر

گیربکس : ۶ سرعته دستی

مصرف سوخت ترکیبی : ۶ لیتر در صد کیلومتر

آلایندگی دی اکسید کربن : ۱۳۹ گرم در کیلومتر

رتبه ایمنی : ۵ ستاره از ANCAP

منبع : motoring

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    اگر ایران خودرو این را هم جز تولیداتش قرار داد می توانیم بگوییم در قرارداد جدید سرش کلاه نرفته در غیر این صورت انشاالله ورشکست شود که بیت المال را حیف می کند.
    • علی قمی ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
      ایران خودرو چه این کار را بکند چه نکند در هر صورت هدر دهنده .... است.
  • بابک ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    اگه هم جزو تولیداتش قرار بده اونوقت اونو ۴۰۰ میلیون میفروشه به خلق الله!!! با این پول میشه خیلی بهترشو خرید

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =