کد خبر: 186997
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴

اندکی پس از توییت مربوط به جنرال موتورز، شرکت فورد نیز اعلام کرد که از برنامه ۱٫۶ میلیارد دلاری ساختن کارخانه در مکزیک دست کشیده است و به جای آن قصد دارد بر تعداد شاغلان بخش برقی و هیبرید کارخانه فلَت راک میشیگان بیفزاید

به گزارش اخبار خودرو ، روزنامه گاردین روز گذشته در مقاله‌ای با عنوان «وحشت ترامپ در صنعت خودرو: همه از اینکه موضوع یک توییت باشند، دلهره دارند» با اشاره به اینکه دونالد ترامپ پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر ۲۰۱۶ آمریکا را مرهون ایالت‌هایی می‌داند که صنعت خودرو در آنها بیشترین قدرت و نفوذ را دارد، نوشته است:‌ «ترامپ مانند یک تیرانداز سوار بر خودرو، هفته گذشته بارها به صنعت خودرو شلیک کرد.

[caption id="attachment_187004" align="alignleft" width="345"]ترامپ ترامپ[/caption]

شلیک‌های او عبارت بود از یک رشته توییت‌های خشمناک درباره اینکه خودروسازی‌ها در حال آوت‌سورس کردن مشاغل از ایالات‌متحده به خارج هستند.»

این توییت‌ها، به نوشته گاردین، به شدت روی مباحث مطرح شده در نمایشگاه بین‌المللی خودروی آمریکای شمالی تاثیر گذاشته است و سایه ترامپ که هر لحظه به کاخ ریاست جمهوری نزدیک می‌شود بر سر آن سایه افکنده است.

در این مقاله جمله‌ای از ترامپ که در هنگام مبارزات ریاست جمهوری سوار بر شورولت به خبرنگار دیترویت نیوز گفته بود، نقل شده است:‌ «من ماشینی را که حالا سوارش هستم، دوست دارم.

این یک شورولت Suburban است. ساخت ایالات متحده آمریکا.» و در عین حال اشاره شده است که ترامپ میلیاردر ناوگانی از خودروها در گاراژ دارد که تعداد آنها بیش از یکصد دستگاه است و انواع خودروهای غیرآمریکایی از جمله یک لامبورگینی دیابلو و رولزرویس سیلور کلود ۱۹۵۶ در میان آنها وجود دارد. صنعت خودرو هم برای آمریکا خیلی مهم است و هم برای شخص ترامپ.

این صنعت را که شش سال پیش تقریبا نابود شده بود، باراک اوباما با بسته مشوق‌های اقتصادی به شکلی معجزه‌آسا نجات داد. هفته گذشته گزارش شد که این صنعت رکورد فروشی را در سال ۲۰۱۶ تجربه کرده است.

به نوشته مجله CAR بیش از ۱٫۵ میلیون شغل در آمریکا به‌طور مستقیم به تولید کنندگان خودرو، تامین کنندگان قطعات و فروشندگان مربوط است و بیش از ۵٫۷ میلیون شغل دیگر نیز به آن وابسته هستند.

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در توییت خود نوشته است:‌ «جنرال موتورز دارد مدل شورولت کروز ساخت مکزیک را برای معامله‌گران داخل خاک آمریکا صادر می‌کند و آنها را معاف از مالیات از مرز رد می‌کند. این خودرو یا باید ساخت آمریکا باشد یا باید درست و حسابی در مرز مالیات بپردازد!»

دو روز بعد از این توییت، ترامپ در توییت دیگری به تویوتای در اصل ژاپنی حمله کرد:‌«تویوتا موتور گفته است کارخانه تازه‌ای در باخا مکزیک می‌سازد تا در آنجا کرولا بسازد و به آمریکا بفرستد.

محال است! یا در ایالات متحده کارخانه بساز یا مالیات مرزی اساسی بپرداز!» البته برنامه تویوتا برای ساخن کارخانه در مکزیک قدیمی است اما این توییت درست در روزی ارسال شد که آکیو تویودا مدیر تویوتا به خبرنگاران گفت که مایل به همکاری با رئیس‌جمهوری منتخب آمریکاست.

ترامپ در حملات توییتری خود تقریبا هیچکدام از غول‌های صنایع حمل و نقل و هوانوردی آمریکا را بی‌نصیب نگذاشته و از جمله به بوئینگ و لاکهید مارتین نیز حمله کرده است.

اندکی پس از توییت مربوط به جنرال موتورز، شرکت فورد نیز اعلام کرد که از برنامه ۱٫۶ میلیارد دلاری ساختن کارخانه در مکزیک دست کشیده است و به جای آن قصد دارد بر تعداد شاغلان بخش برقی و هیبرید کارخانه فلَت راک میشیگان بیفزاید. البته ترامپ از این اقدام فورد استقبال کرد و توییت تشویق‌آمیزی برای فورد نوشت. چندین رسانه مکزیکی و آمریکایی در روزهای گذشته اقدام به نشر اخبار و عکس‌هایی از کارخانه نافرجام فورد در ویلا دی ریس مکزیک کرده‌اند.

رویترز شنبه شب در گزارشی با عنوان «حمله فورد به خودروهای مکزیک کارخانه فورد را به «قبرستان» تبدیل کرد» در مورد تاثیر فاجعه‌بار این اقدام بر زندگی مردم ایالت سن لوییس پوتوسی مکزیک نوشته و عکس‌هایی از وضعیت گورستانی حاکم بر آن منطقه منتشر کرده است.

در این گزارش به نقل از خولیان ایوس، مدیر عامل یک شرکت لاستیک سازی آمریکایی مستقر در مکزیک آمده است:‌ «این اقدام ضربه بزرگ و مهلکی بر جمعیت محلی خواهد بود.»

او تخمین زده است که خسارت ناشی از تصمیم فورد برای اقتصاد منطقه در پنج سال آینده بالغ بر چند صد میلیون و شاید میلیاردها دلار خواهد شد. به این ترتیب، ترامپ پیش از آنکه وارد کاخ سفید شود، ضربه بزرگی به کشوری زده که قرار است دیوارهای بلندی در مرز آن بسازد.

منبع : روزنامه دنیای خودرو

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =