کد خبر: 193970
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷

سال های استقرار دولت یازدهم را می توان سالهای تثبیت قیمت ها و مهار تورم لجام گسیخته نامید ،‌ در حالی که در دوره دولت های نهم و دهم قیمت خودرو به طور میانگین ۱۴۸ درصد افزایش یافته بود، این افزایش در دوره دولت یازدهم به ۲۲ درصد کاهش یافت.

به گزارش اخبار خودرو به نقل از ایرنا ،افزایش چشمگیر قیمت ها در هشت سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ فقط به قیمت خودرو خلاصه نمی شود و همه کالاها- از سکه و ارز تا نان بربری - را در بر می گرفت اما با توجه به اینکه خودرو در ایران همیشه از بازاری داغ برخوردار است، افزایش قیمت این کالا بیش از دیگر کالاها در افکار عمومی مورد توجه قرار گرفت. آمارهای نرخ تورم سالیانه نیز در این دوره زمانی اعداد قابل توجهی را به ما ارایه می کند؛ در سال ۱۳۸۴ دولت نهم یک اقتصاد با نرخ تورم ۱۰٫۴ درصد را تحویل گرفت و در نخستین سال کار خود آن را به ۱۱٫۹ درصد، در دومین سال به ۱۸٫۴ درصد و در سومین سال به ۲۵٫۴ درصد رساند. این نرخ در دولت دهم نیز رو به افزایش بود و در سال های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲، رکوردهای جدید ۳۰٫۵ و ۳۴٫۷ درصدی را به ثبت رساند؛ این روند افزایشی نرخ تورم، با پایان دولت دهم و آغاز دولت یازدهم تغییر کرد و نرخ تورم ۳۴٫۷ درصدی سال ۱۳۹۲، در سال ۱۳۹۳ به ۱۵٫۶، در سال ۱۳۹۴ به ۱۱٫۹ و در سال ۱۳۹۵ به ۹ درصد کاهش یافت. تغییر قیمت خودروهای داخلی نیز در این دوره زمانی قابل توجه است؛ در شرایطی که رییس دولت نهم و دهم در یک گفت و گوی رسانه ای از افزایش قیمت خودروها گلایه کرد و گفت «پراید کیلویی چند؟» و مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دهم، نیز وعده داد «به دنبال اظهار نگرانی های رئیس جمهوری، هر ۲خودروساز کار خود را برای کاهش قیمت آغاز کرده اند و منتظریم از زبان آنها بشنویم کدام خودروها و به چه مقدار کاهش قیمت پیدا می کند» قیمت انواع خودروها افزایشی ۲ تا حتی چهار برابری را تجربه کردند. قیمت یک دستگاه پراید در فاصله زمانی مدیریت دولت نهم و دهم (۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲) از کمتر از ۷۰ میلیون ریال به حدود ۱۷۰ میلیون ریال رسید؛ نرخ پژو ۲۰۶ تیپ ۳ از ۱۰۰ میلیون ریال به ۲۵۰ میلیون ریال و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از ۱۲۲ میلیون ریال به ۲۷۵ میلیون ریال افزایش یافت. قیمت پژو ۴۰۵ از ۱۱۸ میلیون ریال به ۲۷۰ میلیون ریال و ماکسیما از ۳۷۰ میلیون ریال به یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون ریال رسید. وانت پیکان که در سال ۱۳۸۴، ۵۰ میلیون ریال خرید و فروش می شد در سال ۱۳۹۲ ، ۱۴۰ میلیون ریال قیمت خورد و نرخ وانت نیسان ۸۵میلیون ریالی به ۲۶۰ میلیون ریال رسید. روند افزایشی قیمت ها در دولت یازدهم نیز ادامه داشت؛ با این تفاوت که دیگر خبر از افزایش های دو، سه و چهار برابری نبود؛ یک دستگاه پراید که در سال ۱۳۸۴ به بهای کمتر از ۷۰ میلیون ریال عرضه می شد و در سال ۱۳۹۲ به ۱۷۰ میلیون ریال رسید، در انتهای سال ۱۳۹۵ به ۲۰۰ میلیون ریال رسید. همچنین قیمت پژو ۴۰۵ که در آغاز دولت نهم ۱۱۸ میلیون ریال داد و ستد می شد و در پایان دولت دهم از مرز قیمتی ۲۷۰ میلیون ریال رد شد، در آخرین روزهای سال ۱۳۹۵ با افزایش ۲۰ میلیون ریالی به ۲۹۰ میلیون ریال رسید. ****بنابر این، شاهدیم که افزایش قیمت ها در دوره مدیریت دولت یازدهم نیز ادامه دارد اما حدود این افزایش ها متفاوت از سال های قبل است؛ در حالی که در دوره دولت های نهم و دهم قیمت خودرو به طور میانگین ۱۴۸ درصد افزایش یافته بود، این افزایش در عمر دولت یازدهم به ۲۲ درصد کاهش یافت. این روند افزایش قیمت را می توان با یک مثال مشخص کرد؛ قیمت یک دستگاه وانت نیسان از ۱۱۰ میلیون ریال در ابتدای دولت نهم و دهم به ۲۷۰ میلیون ریال در روزهای پایانی آن ۲ دولت رسید اما در عمر دولت یازدهم، قیمت آن وانت ۲۷۰ میلیون ریالی با افزایشی ۲۰ میلیون ریالی، به ۲۹۰ میلیون ریال رسید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرامرز ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    با سلام از مخاطبان ثابت شما هستم ، انتظار نداشتم شما هم نزدیک انتخابات سیاسی کاری کنید.امیدوارم از دولت چیزی به شما نرسیده باشد و حداقل به نوشته هایتان اعتقاد داشته باشید.
    • ناشناس ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
      حرف درست تو هر زمانی باشه درسته چه نزدیک انتخابات و یا هر زمان دیگه ای،همه اطلاعاتی که داده بر اساس آمار هستش و نمیشه تکذیبش کرد،تازه خیلی چیزهای دیگری هم در دوران دولت نهم و دهم افزایش ۲۰۰ درصدی داشت مثل گوشت قرمز که من یادم زمان آومدن دولت نهم کیلویی ۴۵۰۰ تومان بود و بع فاصله ۵-۴ ماه بعد از اومدن دولت محترم نهم حدودا ۱۶۰۰۰ تومان شد و در پایان دولت دهم فکر میکنم حدود ۳۰۰۰۰ تومان شد و همین طور بابت خونه و خیلی چیزهای دیگه هم همین طور بود ولی متاسفانه با این حال بخاطر ۴۵۰۰۰ تومان یارانه سال ۸۸ دوباره به این دولت شاهکار رای دادیم و شما که به یه ساتی که داره براساس آمار گزارش میده بهش انگ سیاسی کاری میزنی،از ماست که بر ماست
    • مسعود ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
      سلام هر عقل سلیمی میفهمه ک واقعیته ک دولت یازدهم عالی کار کرده با توجه ب اون افتضاحی ک دولت نهم و دهم بوجود آورده بود..منصف باشید.
  • hamed ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    قیمت خودرو زیاد نشده پول بی ارزش ده که نتیجه تلاش شبانه روزی دولت نهم است
  • ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    افزایش پایه نقدینگی کشور را در نظر بگیرید انشاء الله هم به همین شکل تحلیلی در مورد دولت هفتم و هشتم و دولت پنجم و ششم داشته باشید.
  • یک ایرانی ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    اجازه بدهید فقط یک جمله از کنفرانس مطبوعاتی رئیس دولت های نهم و دهم در مورد خودرو بیان کنم (انشاء الله در سایت درج شود و مشمول سانسور نشود) "کل خودروهای کشور سال ۸۴، ۵ میلیون بود، و۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تایش از رده خارج بود که تعویض شد و روزی که ما تحویل دادیم بیش از ۱۴ میلیون خودرو در کشور بود."
  • مهران ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    تنها نکته ضعف این دولت دو ... ضعیف اش بودنند که دو ... مهم را به دوش داشتن ولی متاسفانه یکی را دیر متوجه شدنند ویکی را تا آخر نگه داشتن ولی رو هم رفته تا صنعت خودرو سازی دچار تغییر و تحول نشود ما پیشرفت نمی کنیم نباید هم متکی به نفت باشیم باید در این بخش همکاری داشته باشیم با خارجی ها تا پیشرفت بکنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =