کد خبر: 194136
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸

دیترویت را فراموش کنید. حالا دیگر باارزش‌ترین کمپانی خودروسازی ایالات‌متحده در دره‌ سیلیکون قرار دارد. تسلا سازنده خودروهای الکتریکی لوکس که هنوز چندان کمپانی سودآوری نیست، به باارزش‌ترین خودروسازی آمریکایی بدل شده است.

براساس گزارش تحلیلگران موسسه پاپیر جفری، وقتی روز دوشنبه بازارهای بورس ایالات‌متحده به کار خود خاتمه دادند، ارزش سهام این شرکت به ۵۱٫۵۴ میلیارد دلار رسید، در حالی که ارزش سهام جنرال‌موتورز ۵۰٫۲۲ میلیارد دلار بود.

به گزارش اخبار خودرو ، تحلیلگران پایپر جفری در گزارش خود که صبح دوشنبه برای سرمایه‌گذاران نوشته بودند، اعلام کردند: «ما هفت ماه گذشته مشغول آماده‌سازی خود برای این گزارش بوده‌ایم و بعد از برگزاری جلسه با مقامات شرکت در هفته گذشته حالا آمادگی داریم ارزش سهام تسلا را در بازار معادل با خرید ارزیابی کنیم».

همین هفته پیش بود که بعد از اعلام نتایج بهتر از حد انتظار، قیمت سهام تسلا از سهام فورد پیشی گرفت. در حال حاضر تسلا یک کمپانی ۱۳ ساله و فقط ۰٫۲ درصد از سهم بازار خودروی آمریکا را به خود اختصاص داده است، در حالی‌که جنرال‌موتورز با ۱۰۸ سال سابقه کنترل ۱۷٫۳ درصد از سهم بازار خودروی آمریکا را در دست دارد.

[caption id="attachment_193769" align="aligncenter" width="700"]تسلا تسلا[/caption]

اگرچه ممکن است قیمت سهام تسلا به شکلی فزاینده رو به رشد باشد اما موانعی جدی بر سر راه موفقیت آتی تسلا وجود دارد، از جمله این حقیقت که این شرکت هرگز سودآور نبوده است.

دلیل رشد ارزش سهام تسلا را می‌توان هشیاری این خودروساز در طراحی خودروهای تمام‌الکتریکی و تاکیدش بر نرم‌افزارهای خودرویی آینده‌گرایانه مانند اتوپایلوت و سامن دانست. حضور خودروهای تسلا در جاده‌های آمریکا بسیار کمرنگ‌تر از محصولات جنرال‌موتورز است اما بنیانگذار میلیاردر تسلا یعنی الن ماسک وعده داده است تولید کمپانی‌اش را تا سال ۲۰۱۸ به ۵۰۰ هزار دستگاه در سال برساند.

این در حالی است که جنرال‌موتورز تنها در سه ماهه اول سال ۲۰۱۶، ۵۴۶ هزار و ۸۳۸ دستگاه خودرو فروخت. سال گذشته رقم کلی تولید تسلا ۷۶ هزار و ۲۳۰ دستگاه بود که تنها حدود ۴۰ هزار دستگاه از آن در بازار آمریکا به فروش رسید. شخصیت کاریزماتیک ماسک به پیشرفت کمپانی‌اش در بازار نه‌چندان خوب خودروهای لوکس در آمریکا کمک کرده است. تسلا بیشتر مشتریانی مانند طرفداران دوآتشه فراری و مازراتی را به خود جذب می‌کند تا مشتریان محتاطی که اهل خرید سدان‌هایی هستند که جنرال‌موتورز تولید می‌کند.

با این حال تسلا به سرعت در حال رشد است، جدیدترین گزارش تسلا (یعنی همان گزارشی که به بالا رفتن ارزش سهام آن کمک کرد) ۷۰ درصد رشد فروش و فروش ۲۵ هزار دستگاه خودرو در سه ماهه اول سال مالی جاری را نشان می‌دهد. در عین حال فروش جنرال‌موتورز نیز در حال رشد است و دلیل عمده‌ آن به افزایش رشد فروش وانت‌های تولیدی آن برمی‌گردد. اما هیچ یک از اینها توضیح نمی‌دهند چرا ارزش تسلا روی کاغذ بیش از جنرال‌موتورز است. وقتی در اوایل ماه آوریل ارزش تسلا از فورد پیشی گرفت، والت ماسبرگ، تحلیلگر فنی در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: «من تسلا و الن ماسک را تحسین می‌کنم اما این برای میلیاردمین بار است که نشان می‌دهد چرا ارزشگذاری‌های بازار بورسی حقیقت را بازتاب نمی‌‌دهند».

اما این شرکت به موانعی مختص به خود هم برخورد کرده است، چنان‌که ایمنی نرم‌افزارهای کاربردی خودران آن مانند اتوپایلوت و سامنف که هر دو بدون دخالت کاربر- راننده به ماشین اجازه افزایش سرعت و ترمز را می‌دهند، در چند مورد تصادف زیر سوال رفته است.

تسلا در مطبوعات به‌شدت از عملکرد نرم‌افزارهای خود دفاع کرده و اغلب با اشاره به اطلاعات دقیق و جزئی برگرفته‌شده از کامپیوترهای موجود در ماشین‌های مشتریانش توانسته است تقصیرها را از خود دور کند، اما در برخی موارد نیز مجبور به پذیرش این نکته شده است که این برنامه‌ها خطاپذیر هستند. با این وجود در حال‌حاضر هیچ یک از این‌ موارد موجب کاهش علاقه وال‌استریت به تسلا نمی‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =