کد خبر: 195079
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۷

تمام خودروهایی که هامان اجازه دارد لوگوی آنها را تغییر دهد تاییدیه KBA ، (وزارت راه و ترابری آلمان) که عملا مجوز تردد در کل اروپا محسوب می‌شود و Toof که استاندارد آلمان است را دارد

به گزارش اخبار خودرو ، پس از رفع تحریم‌ها و الزام وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اخد نمایندگی مستقیم خودروسازان از شرکت مادر، موجی از مذاکرات خودرویی در کشور شروع شد. در این میان یکی از شرکت‌هایی که اقدام به مذاکره و اخذ نمایندگی برای واردات خودرو کرد، آرام‌خودرو ایرانیان بود که توانست از دومین برند برتر تیونینگ دنیا، در آلمان نمایندگی مستقیم بگیرد. اینکه قرار است چه کاری انجام دهند و چه خودروهایی به ایران بیاورند، موضوعی بود که با کیاحسین شاهی مدیر‌عامل این شرکت در میان گذاشتیم.

شرکت آرام خودرو ایرانیان قرار است به‌عنوان نماینده رسمی هامان آلمان روی چه محصولاتی کار کند؟ آرام خودرو ایرانیان بیست و یکمین نماینده رسمی هامان در دنیاست و نام این شرکت روی سایت رسمی هامان آلمان قرار گرفته است. فعالیت این شرکت می تواند روی تمام خودروهای تیون شده از جمله بنز، ب‌ام‌‌و، پورشه، لندروور، لامبورگینی و فراری که در منوی محصولات هامان قرار دارد باشد.

بر این اساس در نظر داریم که مجوز واردات خودروهایی را که حجم موتور آنها ۲۵۰۰ سی‌سی یا پایین‌تر از آن است، بگیریم ضمن اینکه در این راه الزامات وزارتخانه مبنی بر دریافت نمایندگی مستقیم با شرکت مادر و ارائه خدمات پس از فروش است نیز در نظر گرفته‌ایم و پرونده‌های ما نیز در وزارت صنعت، معدن و تجارت موجود است.

به بیان دیگر ما با شرکت مادر و بدون‌واسطه قرارداد بسته‌ایم و مانند دیگر نمایندگی‌های خودرویی ملزم به ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان هستیم.

شش برند را نام بردید که هامان روی آنها کار می‌کند. با توجه به نمایندگی که دارید، آن برندها را به بازار می‌آورید، یا اینکه از میان آنها به صورت تکی انتخاب و وارد می‌کنید. باید بازار را بسنجیم. چون پیشتر بعضی از برندها با واسطه یا بدون واسطه آمدند و استقبالی از آنها نشد. ما باید بازار را بسنجیم. اکثر موتورهایی که هامان روی آن کار کرده بالاست و ما برای واردات معذوریت داریم ولی اگر بخواهیم مدلی را هم بیاوریم، قطعا باید استانداردهای ایران را پاس کند.

با اینکه تمام خودروهایی که هامان اجازه دارد لوگوی آنها را تغییر دهد تاییدیه KBA ، (وزارت راه و ترابری آلمان) که عملا مجوز تردد در کل اروپا محسوب می‌شود و Toof که استاندارد آلمان است، دارد و اجازه دارد که نشان تجاری هامان را روی آنها بگذارد.

اینکه چه مدل، شکل و چه تعدادی می‌آید، بستگی به سنجش بازار دارد. در صحبت‌هایی که با وزارتخانه داشتیم آنها می‌گفتند بازار به هم نریزد. گفتیم که اگر بازار به‌هم بریزد، زیر گوش ب‌ام‌‌و در آلمان، پورشه یا برندهای دیگر، هامان ایستاده است.

هامان بیش از ۵۰ سال است که تیونینگ می‌کند و نمایندگی به کشورهای مختلف می‌دهد که ما بیست و یکمین نماینده آن هستیم. اگر به فرض ما را کنار بگذارید، ۲۰نماینده دیگر در سایر نقاط دنیا دارد. پورشه، بنز، ب‌ام‌‌و و برندهای دیگر را به اسم خودش می‌دهد.

اگر قرار به ایراد گرفتن از این مساله باشد، بازار را برهم نزنیم. مثلا فرض بر اینکه ب‌ام‌‌و که در ایران نماینده مستقیم دارد و یا هر برند دیگری، این تداخل منافع وجود نداشته باشد، اینها هیچ‌کدام با یکدیگر تداخل ندارند.

اگر شکایتی باشد یا باید کمپانی آن برند (کمپانی مادر) از کمپانی هامان به مجامع حقوقی بین‌الملل شکایت کند یا نماینده آن برند در ایران این کار را انجام دهد. خودرویی که ما می‌آوریم، نسبت به خودروهایی که کارخانه تولید می‌کند، خاص‌تر است.

آپشن‌های آن بیشتر دست را باز می‌گذارد که بتواند تنوع داشته باشد. از تودوزی گرفته تا ظاهر ماشین و مشخصات فنی را شامل و به طور محدود وارد کشور می‌شود.

یعنی در داخل آلمان نیز تداخل منافع ندارند؟ ۳۲ کارخانه در دنیا هستند که تیونینگ می‌کنند. دو تا از آن کارخانه‌ها در ژاپن واقع شده که یکی از آنها زیر‌مجموعه نیسان است. تیونینگ منصوری که در انگلستان تاسیس شد، در آلمان مستقر است و رضوانی در آمریکاست. از ۳۲ کارخانه، ۲۸ کمپانی آن در آلمان است.

در واقع مهد تیونینگ دنیا در آلمان قرار دارد. به طور کلی این یک صنعت جدایی است. بعضی مواقع وقتی تیونینگ می‌گوییم، عموما فکر می‌کنند یعنی کسی که ماشین خود را به تعمیرگاه می‌برد، ارتفاع می‌دهد، رینگ و لاستیک می‌اندازد یا حتی چراغ را عوض می‌کند و خودرو اسپرت می‌شود، تیونینگ کرده است.

در اروپا و سایر نقاط دنیا صنعت تیونینگ یک صنعت تخصصی مهندسی‌شده مطابق استانداردهای خاص است. اگر شما بخواهید لاستیک، رینگ و ارتفاع ماشین خودتان را تغییر دهید، قطعا باید استاندارد آن تایید شود که یا به اسم کارخانه به‌عنوان زیرمجموعه آن مانند AMG، Kit M OPCOpel یا اینکه جدا به‌صورت شرکت مستقل معرفی می‌شود. در حال حاضر هامان در بالاترین سطح استاندارد جهانی و کیفیت اقدام به تغییرات در خودرو می‌کند.

در رتبه‌بندی تیونینگ دنیا، هامان از نظر وسعت کار و تعداد برندهایی که دست به تغییر آنها زده و از بین ۳۲ تیونینگ‌کار، دومین تیونینگ مشهور است.

بعضی از تیون‌ها مانند AMG زیرمجموعه (شرکت مادر) مرسدس بنز است یا OPC که زیرمجموعه اوپل است اما شرکت‌هایی مانند هامان و سایر شرکت‌ها تیونینگ مستقل کار می‌کنند. تیونینگ سه بخش دارد. بخش بادی یا بدنه‌، بخش فنی که تغییر روی موتور است و در حال حاضر بالاترین تکنولوژی در این بخش افزایش حداکثر ۳۰ اسب بخار به قدرت ماشین را شامل می‌شود. (البته در بعضی از موارد شرکت‌ها اقدام به تغییر اساسی موتور یک محصول یا حتی جایگزین کردن موتوری با مشخصات فنی بالاتر هم می‌کنند) به اضافه لوکس کردن ماشین است که اگر شما تودوزی، سیستم صوتی خاصی در نظر دارید، یا اینکه اگر بخواهید از داخل کابین صندلی‌ها، از نوع صندلی‌های خاصی باشد، در این بخش است.

اما عموما آن چیزی را که هامان دارد انجام می‌دهد، چون ماشین‌ها از برندهای لاکچری هم هستند، زیاد دست به داخل ماشین نمی‌زند و این موضوع هم بستگی به سلیقه مشتری دارد و محدودیتی در این بخش برای هامان وجود ندارد ولی از نظر ظاهری، بدنه و موتور کاملا متخصص است و کار خودش را انجام می‌دهد.

مد نظر ما این است که انشاالله با همان تغییرات و حداکثر تغییرات روی موتور که آن هم بستگی به شرایط مشتری دارد، این کار را انجام می‌دهیم. ولی از نظر کیت بدنه و اگزوز، تمام کیت‌های اصلی هامان مستقیما از آلمان تامین می‌شوند و این هم باز بستگی به مشتری دارد و اگر بخواهد مثلا کف‌پایی پدال رکاب را به صورت تزئینی تغییر بدهد، این کار را انجام خواهیم داد.

ولی پایه کاری آرام‌خودرو ایرانیان، خودرویی است که تغییرات ظاهری و کاملی دارد و نسبت به خودرویی که از کارخانه اصلی مثلا لندروور و یا کارخانه ب‌ام‌‌و و غیره است، متفاوت باشد.

کیا حسین‌شاهی: در رتبه‌بندی تیونینگ دنیا، هامان از نظر وسعت کار و تعداد برندهایی که دست به تغییر آنها زده و از بین ۳۲ تیونینگ‌کار، دومین تیونینگ مشهور است. تا پیش از این (قبل و بعد از انقلاب) نمایندگی هامان را در ایران کسی نداشت. تاجایی‌که بنده مطلع هستم‌، سه ماشین از هامان وارد شده است. یک ب‌ام‌‌و با کیت X6 و دو دستگاه پورشه که هیچ کدام توسط نماینده رسمی وارد نشدند

آیا تا پیش از این (قبل و بعد از انقلاب) نمایندگی هامان را کسی داشته است؟ خیر. تاجایی‌که بنده مطلع هستم‌، سه ماشین از هامان وارد شده است. یک ب‌ام‌‌و با کیت X6 و دو دستگاه پورشه.

از طریق گری‌مارکت وارد شده بود؟ بله. گارانتی هم نداشت. البته آنها کیت بدنه را عوض کردند و کیت اگزوز و موتور بود. ولی اگر ایرادی پیدا می‌کرد به یکی از نمایندگی‌های هامان خارج از ایران باید مراجعه می‌کردند. هامان در ایران، نمایندگی اول خود را به شرکت آرام‌خودرو ایرانیان داده است.

قبل از شما چند دستگاه هامان آمده بود؟ کلا سه دستگاه.

در مدل‌ها و برندهای مختلفی که هامان دارد، کدام مدل‌ها و برندها استانداردهای ایران را برای واردات پاس می‌کنند؟ تمام مدل‌های هامان و سایر مدل‌های خودرو که مربوط به شرکت‌های مختلف دیگر هستند، قطعا استاندارد هستند که اجازه تردد در کل اروپا و دنیا را دارند. به غیر از بعضی برندهای چینی که اجازه تردد در اروپا را ندارند، ولی بعضی استانداردها منحصرا به قلمروی جمهوری اسلامی ایران برمی‌گردد. استاندارد، استانداردی نیست که بگوییم یک ایراد محرز است.

ساده‌ترین آن اگر روی تویوتا یا مزدا حضور ذهن داشته باشید، به نبود مه‌شکن در چراغ‌های عقب ایراد گرفتند. در صورتی‌که این خودرو استاندارد اروپا و امریکا را داشته است که در آنجا تردد می‌کند. ولی آنچه وارد شده بود، استاندارد آسیا را داشت به همین دلیل طبق دستور‌العمل‌های موجود در سازمان استاندارد جمهوری اسلامی ایران خودرویی مجوز استاندارد را می‌گیرد که استاندارد اروپا را داشته باشد.

در هر صورت ملزوماتی وجود دارد که صرفا سازمان استاندارد ایران آن را می‌خواهد. به همین منظور تمام دستورالعمل‌ها و آخرین ویرایشی که سازمان استاندارد ایران مد نظر دارد، در آلمان و اروپا توسط آزمایشگاه‌های بین‌المللی از سوی کمپانی هامان تست گرفته شده است و فقط برای ارائه و چک کردن، آن را وارد سازمان استاندارد می‌کنیم.

آیا هدف فقط واردات است؟ بیشترین هدف مدیریت شرکت آرام‌خودرو ایرانیان صرفا ورود خودرو به ایران نیست. بلکه قطعا به دنبال ورود تکنولوژی هامان به ایران هستیم. حتی در قرارداد هم قید کرده‌ایم که بعد از آموزش پرسنل و سیستم، باید انتقال تکنولوژی در ایران باشد. این مساله قطعا باعث اشتغال‌زایی خواهد شد. به بیان دیگر، هر‌چند می‌توانیم خودرویی را که تمام کارهایش تمام شده است، وارد کنیم. اما نگاه ما این است که نخست در اینجا اشتغال داشته باشیم، دوم اینکه تکنولوژی در اینجا باشد. قطعا اگر این تکنولوژی در دست ما باشد، ما روی خیلی از خودروها می‌توانیم کارهای بیشتری انجام بدهیم.

فکر می‌کنید چه میزان اشتغال ایجاد می‌شود؟ طبق برآوردی که ما با آنها داشته‌ایم، حداقل در مرحله اول فقط یک مدل خودرو بیاوریم و متنوع نباشد. حداقل ۲۵ نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم اشتغال دارند. یعنی با هر مدل خودرویی که وارد می‌شود، ۲۵ نفر مشغول به کار می‌شوند.

‌آیا سایر استانداردهای آن هم می‌خواند؟ بله. من نماینده شرکت تیونینگ در ایران هستم. جمهوری اسلامی ایران کاری ندارد که در ایران بنز، ب‌ام‌‌و و پورشه وجود دارد یا خیر؟ به ما می‌گوید شما که خودرو وارد می‌کنید باید در ابتدا استاندارد ای-مارک خودرو را بگیرید. مثلا ای-مارک ب‌ام‌‌و ۵۲۸ را بگیرید. حالا اگر بخواهید ۵۲۸ را وارد کنید، اجازه ندارید. چون آن را فلان نمایندگی وارد می‌کند. من می‌گویم ۵۲۸ را نمی‌آورم و چیزی غیر از آن را وارد می‌کنم که عوض شده است. سوال می‌کنند چه چیزی عوض شده است. توضیح می‌دهیم که این تغییرات روی این خودرو انجام شده است و طبق آن مدارک لازم را ارائه می‌کنیم. در آخر شما استاندارد اصلی و تغییرات را می‌گیرید. همه اینها خودروی ب‌ام‌‌و ۵۲۸ هامان یا ایووک هامان می‌شود. دیگر اسم خودروی شما، خودرویی است که هامان طبق استانداردهای روز اروپا آن را تغییر داده و با نشان تجاری خود معرفی کرده است.

با کدام مدل‌ها شروع می‌کنید؟ فعلا با ایووک هامان شروع می‌کنیم.

خودرویی که برای واردات به آن فکر می‌کنید، کدام است؟ باز هم ایووک هامان ولی کابریولت که بر حسب کوروک آن یعنی دو و پنج در است. بعد از آن روی سایر مدل‌های هامان کار می‌کنیم و این امر بستگی به شرایط کاری ما با شرکت هامان دارد.

برای شروع چند دستگاه از کدام مدل مورد نظر شماست؟ در مورد اینکه چند دستگاه است، هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم. در حال تعیین شرایط فروش آن هستیم. این موضوع بستگی به بازار دارد.

حدود آن را بگویید. تولید این مدل برای هامان محدودیت دارد و بیش از ۲۰دستگاه نیست یعنی اگر این محدودیت پابرجا باشد، ما بیش از ۲۰ دستگاه در ماه نمی‌توانیم وارد کنیم.

یعنی هامان ماهی ۲۰دستگاه برای شما در نظر گرفته است؟ سهمیه‌ای برای ما در نظر نگرفته و باز است. ولی ما حساب کرده‌ایم که به مشتری متعهد می‌شویم. منظور زمان تحویل به مشتری است و ۲۰دستگاه برای این بوده که هامان به ما این تعهد را داده است و ما هم به همین نسبت بتوانیم تعهد خودمان را اجرایی کنیم.

قیمت را بر چه اساسی گذاشته‌اید؟ قیمت را باید کمیته ارزش‌گذاری گمرک تعیین کند چون ما مستقیما از هامان، خودرو را تامین می‌کنیم و قیمت آن مشخص است. اما در مراحل بعدی که زیر‌ساخت‌های تولید در کشور فراهم شد باید سازوکاری در نظر گرفت که هزینه تغییرات از قیمت واردات کم شود، چون در داخل تولید می‌شود و قیمت تمام‌شده خودرو کاهش پیدا می‌کند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهاب ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
    هفته گذشته که دبی بودم به نمایندگی مرکزی مرسدس بنز شیخ زاید رفتم مرسدس بنز اس ۵۰۰ را گذاشته بود ۴۳۵۰۰۰ درهم حدود ۴۳۵ میلیون تومان یا E300 اتاق جدید ۲۰۱۷ را گذاشته بود ۲۷۰۰۰۰ درهم بعد شما میاید ایران همین ماشینهای از آب گذشته به ترتیب ۲/۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون قیمت خورده که معلوم نیست ملاک و معیار این قیمت گذاری چیست و بعضی ها چگونه میتوانند این ماشین را وارد کنند و دیگران نمیتوانند چون به هر حال این ماشینها در خارج از کشور هم جزو خودرو های گران هستند که کمتر کسی قادر به خرید آنها هست ولی همین هم در ایران میشود ۳ یا ۴ برابر بنظر میرسد هدف از واردات محصولات هامان توجیه این موضوع باشد که ماشین خاص هست اما خوب بالاخره از موتور ۲۰۰۰ سی سی که قرار نیست توان یک موتور ۵۰۰۰ سی سی خارج شود

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =