کد خبر: 198308
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۴

مراسم امضای قرارداد احداث کارخانه تولید لاستیک خودرو در شهرستان زابل استان سیستان‌و‌بلوچستان بین شرکت صنایع «آریا‌تایر‌هامون» و شرکت «سابیر» برگزار شد.

به گزارش اخبار خودرو ، در این نشست، محمدرضا نعمت‌زاده،‌ وزیرصنعت‌،معدن و تجارت، علی‌ربیعی، وزیر کار، تعاون و رفاه‌اجتماعی و همچنین منصور معظمی، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ایدرو) و علی اوسط‌هاشمی، استاندار سیستان‌و‌بلوچستان حضور داشتند. قرار است تا ۴ سال آینده سالانه ۵۰‌هزار تن تایر با برند «آریا‌تایر‌هامون» در شمال استان سیستان‌و‌بلوچستان تولید شود.

[caption id="attachment_198309" align="aligncenter" width="700"]مراسم امضای قرارداد احداث کارخانه تولید لاستیک خودرو آریا‌ تایر‌ هامون مراسم امضای قرارداد احداث کارخانه تولید لاستیک خودرو آریا‌ تایر‌ هامون[/caption]

در حاشیه این نشست محمدرضا نعمت‌زاده‌ وزیرصنعت‌، معدن و تجارت، در پاسخ به این پرسش که تقریبا هیچ صادراتی در حوزه تولید تایر در کشور وجود ندارد، به «دنیای خودرو» گفت: «برای اینکه مصرف داخلی ما بیش‌از تولید و ظرفیت تولید است. صادرات تایر داریم اما میزان آن بسیار ناچیز است و در حال‌حاضر واردکننده تایر هستیم. به دنبال این هستیم تکنولوژی مناسب داشته باشیم که بتوانیم صادرات انجام دهیم. خواهان این هستیم ۵۰درصد تایرهایی را که قرار است در سیستان‌و‌بلوچستان تولید‌شوند، به صادرات برسند.»

در این نشست نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ایجاد کارخانجات تولید تایر در کشور گفت: «ما در دوران ریاست‌جمهوری برادر بزرگوارمان مرحوم آیت‌الله رفسنجانی حدود ۵ کارخانه جدید تولید تایر احداث کردیم. البته احداث این کارخانه‌ها توسط بخش خصوصی و همچنین عمومی با هم انجام شد.»

نعمت‌زاده با بیان اینکه با تولید آن کارخانه‌ها خوشبختانه کشور از جهت تامین تایر خودرو بی‌نیاز شدند، افزود: «اما با توجه به رشد جمعیت و خودرو و همچنین افزایش تولید خودرو در کشور ما را مجبور به واردات ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار تن لاستیک از خارج کشور کرد.»

وی در ادامه گفت: «از ابتدای آغاز این دولت هدف ما این بود که درخصوص تولید لاستیک بتوان سرمایه‌گذاری کرد. در این رابطه اصل را بر این گذاشتیم به مناطق کمتر توسعه‌یافته برویم و در آنجا نسبت‌به ایجاد کارخانه اقدام کنیم. خوشبختانه در این راستا یک واحد تولیدتایر اخیرا در کردستان به دست رئیس‌جمهور افتتاح شد. همچنین طرحی را نیز در لرستان شروع کردیم که با مشارکت بخش خصوصی و ایدرو قرار است به بهره‌برداری برسد.»

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در ادامه تکمیل طرح‌های دولت برای مناطق کمتر توسعه‌یافته، در استان سیستان‌‌و‌بلوچستان نیز طرح تولید تایر و ایجاد یک کارخانه در دستور کار قرار گرفته است، می‌گوید: «در شهرستان زابل نیاز به اشتغال وجود دارد. به‌خاطر مشکلات ناشی از خشکسالی، کشاورزی چندان پر‌رونق نیست و ما طرح ایجاد صنایع بزرگ در این استان را در نظر گرفتیم. بعد از مطالعات بسیار به این نتیجه رسیدیم یک واحد ۵۰هزار تنی لاستیک را احداث کنیم، حدود ۲۵هزار تن آن تایر خودروهای سواری و ۲۵ هزار تن آن مربوط به خودروهای تجاری است.»

وی در ادامه با بیان اینکه این پروژه با سرمایه‌گذاری صددرصدی ایدرو انجام خواهد شد، گفت: «به دلیل اینکه بخش خصوصی حاضر به سرمایه‌گذاری در این منطقه نشد، ایدرو به‌صورت کامل سرمایه‌گذاری را انجام داد.بخش خصوصی بیشتر برای سرمایه‌گذاری در مرکز کشور اعلام آمادگی کرده بود اما ما می‌خواستیم در مناطق کمتر توسعه‌یافته این کار انجام شود.»

در این مراسم منصور معظمی، رئیس ایدرو با اشاره به پیشرفت ۱۲درصدی ساخت کارخانه گفت: «از یک سال قبل کلنگ‌زنی این کارخانه آغاز شده و ۱۲درصد پیشرفت فیزیکی داشته است هرچند این میزان مورد قبول وزیر صنعت، معدن و تجارت نیست اما با امضای این قرارداد شاهد پیشرفت کار خواهیم بود.»

وی ادامه داد: «قرار بر این است تولید ۵۰‌هزار تنی انواع لاستیک خودرو که شامل ۲۵‌هزار تن لاستیک سبک و ۲۵ هزار تن لاستیک سنگین است نیز توسط این کارخانه به مرحله تولید برسد.»

مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به این که صددرصد سهام این کارخانه مربوط به ایدروست، بیان کرد«۸۴۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در این خصوص انجام شده است و در مدت چهار سال این طرح در شهرک‌صنعتی رامشار زابل به بهره‌برداری می‌رسد. علاوه‌بر این با احداث این پروژه شاهد ایجاد اشتغال مستقیم ۱۳۴۴ نفری خواهیم بود.»

معظمی ادامه داد: «مبلغ قرارداد موردنظر ۱۶۰ میلیون یوروست و ۸۵‌درصد تامین مالی توسط فاینانس خارجی و ۱۵درصد توسط منابع داخلی مدنظر قرار گرفته است.»

در ادامه علی ربیعی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی ضمن قدردانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایدرو برای حل‌و‌فصل مشکلات انجام کار از تصمیم دولت برای توجه ویژه به مناطق محروم خبر داد و افزود: «در زابل تنها ساخت یک کارخانه مطرح نیست، بلکه دولت نگاه چندوجهی به این طرح داشته است و این فعالیت را در راستای برنامه خود در سرمایه‌گذاری در مناطق محروم می‌بیند.»

وی ادامه داد: « به دنبال این هستیم سهم استان سیستان‌وبلوچستان را از GPD کشور افزایش دهیم و نرخ بیکاری را به پایین ترین سطح ممکن برسانیم.»

ربیعی بیان کرد: «در تایرسازی رامشار زابل بیش از ۱۰۰۰ نفر مستقیم به‌کار گرفته می‌شوند اما ۲ برابر این تعداد شغل غیرمستقیم ایجاد می‌کند که این مهم بر وضعیت منطقه بی‌شک اثر قطعی خواهد گذاشت.»

وی تصریح کرد: «در سیستان‌و‌بلوچستان کار زیاد داریم و برنام‌ ریزی برای سرمایه‌گذاری در بخش خدمات، روستاها، صنعت ICT، بسته‌بندی مواد غذایی و گردشگری در حال انجام است و در دولت دوازدهم خبرهای خوشی برای این استان محروم خواهیم داشت.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
    احسنت
  • عدالت ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
    والا تا جای ما شنیدیم محروم های این استان پهناور در جنوب استان هست ن درشمال استان ولی کارخانجات را درشمال استان احداث میکنند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =