کد خبر: 203782
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۷

در این تفاهم‌نامه شرکت مدیران‌خودرو متعهد شد تا وسایل کمک آموزشی مانند نیم‌موتور، کلاچ جلوبندی و حتی در مواردی خودروی آموزشی را از محل تجهیزات فنی خود در اختیار مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای قرار دهد

به گزارش اخبار خودرو ، چهارشنبه گذشته با امضای محمد‌امین سازگارنژاد، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای کشور، بهرام شریعت، رئیس هیات‌مدیره شرکت مدیران‌خودرو (ام‌وی‌ام) و ژو شاودانگ، مدیر عامل شرکت مدیران‌خودرو (ام‌وی‌ام) تفاهم‌نامه‌ای میان شرکت مدیران‌خودرو و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور امضا شد. براساس این تفاهم‌نامه، آموزش فنی خودروهای ام‌وی‌ام و چری به صورت عمومی به دانش‌آموختگان کشور ارائه خواهد شد.

[caption id="attachment_203783" align="aligncenter" width="664"]بر اساس تفاهم‌نامه میان شرکت مدیران خودرو و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور 32 کارگاه در 31 استان کشور تجهیز خواهند شد بر اساس تفاهم‌نامه میان شرکت مدیران خودرو و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور ۳۲ کارگاه در ۳۱ استان کشور تجهیز خواهند شد[/caption]

آموزش مکانیک خودروهای ام‌وی‌ام و چری به گزارش روزنامه «دنیای خودرو»، بر اساس این تفاهم‌نامه ۳۲ کارگاه مرکز فنی و حرفه‌ای در ۳۱ استان کشور به کمک هر دو طرف تجهیز خواهند شد. در این تفاهم‌نامه شرکت مدیران‌خودرو متعهد شد تا وسایل کمک آموزشی مانند نیم‌موتور، کلاچ جلوبندی و حتی در مواردی خودروی آموزشی را از محل تجهیزات فنی خود در اختیار مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای قرار دهد.

همچنین مستندات و فایل‌های اطلاعاتی آموزشی در اختیار سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای قرارداده شود تا بتوانند از آن به‌عنوان منابع آموزشی استفاده کنند. هزینه آموزش‌ها بسیار کم بوده و هر کسی می‌تواند در این دوره‌ها شرکت کند. هنرجویان پس از اتمام دوره مورد امتحان قرار گرفته و برای آنها گواهینامه صادر می‌شود.

مهم‌ترین نکته در این قرارداد اشتغال‌زایی است. افراد آموزش‌دیده می‌توانند با مدرک خود در نمایندگی‌های مجاز به‌عنوان نیروی آموزش‌دیده و متخصص استخدام شوند. همچنین در تعمیرگاه‌های سطح کشور فعال شوند یا خود اقدام به تاسیس نمایندگی شرکت ام‌وی‌ام کنند. درواقع مکانیک‌های عمومی به تعمیر و نگهداری خودروهای برند مدیران‌خودرو و اخذ نمایندگی این برند ترغیب شوند.

آموزش‌ها در دو زمینه فراهم شده است. اول آموزش فنی و دوم آموزش فروش. البته چنانچه مشهود است بر آموزش فنی خودرو بیشتر تاکید شده تا هنرجویان بر تکنولوژی فنی خودروهای ام‌وی‌ام و چری مسلط شوند.

تجهیز ۳۲ کارگاه در مراکز ثابت آموزش فنی و حرفه‌ای استان‌ها و مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های فنی و حرفه‌ای کرج با در اختیار قراردادن محصولات و تجهیزات و تهیه و تدوین استانداردهای آموزشی موردنیاز موضوع تفاهم‌نامه توسط طرفین تفاهم‌نامه ، برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی از جمله مواردی هستند که طرفین قرارداد در انجام آن توافق کرده‌اند. ضمن آنکه اجرای نیازسنجی آموزشی و ارائه تقویم و سفارش آموزشی به صورت دوره‌ای و معرفی افراد متقاضی آموزش و همکاری در برگزاری مسابقات ملی و بین‌المللی مهارت از دیگر برنامه‌های مشترک سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با شرکت مدیران خودرو است.

حضور مدیران‌خودرو درسراسر کشور شرکت مدیران‌خودرو تاکنون حدود ۲۵۰ هزار محصول خود را در بازار عرضه کرده است و در سطح کشور نزدیک ۱۶۰ نماینده فروش و خدمات پس از فروش دارد. این امر ضرورت ارائه خدمات بهتر برای مشتریان را بیشتر می‌کند.

تلاش برای اشتغال‌زایی در کشور دانشگاه‌های مختلفی وجود دارد اما افزایش مهارت‌ها در آنها مغفول مانده است و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد به همین دلیل آزادسازی توان بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری بخش خارجی می‌تواند در رفع معضل اشتغال تاثیرگذار باشد ولی نباید موضوع افزایش مهارت‌ها را دست کم گرفت. به‌عنوان مثال طرح کار که در دبیرستان‌ها با هدف افزایش مهارت‌ها اجرا شد به این دلیل بود که دانش آموزان بتوانند بعد از دوره‌های آموزشی حداقل مهارت را برای اشتغال خود شناسایی کنند.

بر اساس این تفاهم‌نامه تجهیزات طبق اولویت‌های سازمان فنی و حرفه‌ای کشور و توزیع تجمعی نوع خودرو در کشور در اختیار کارگاه‌ها قرار می‌گیرد. این آموزش‌ها محدودیتی برای زنان و مردان ندارد و در حوزه‌های فروش و خدمات پس از فروش و آموزش‌های فنی، خانم‌ها نیز می‌توانند شرکت کرده و در تمام شبکه‌های خودروسازی کشور اشتغال داشته باشند.

ارتباط صنعت و آموزش تفاهم‌نامه امضاشده یکی از فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی شرکت مدیران‌خودرو است که به‌طور غیر مستقیم در اشتغال‌زایی جوانان نقش دارد. برخورداری، مدیر شرکت فنی و مهندسی شرکت ام‌وی‌ام در این نشست گفت: «ارتباط بین صنعت و مجموعه‌های آموزشی می‌تواند برای کشور بسیار مفید بوده و نقطه عطف این ارتباط می‌تواند انتقال دانش بسیار با ارزش و با تجربه استادان فنی و حرفه‌ای به شبکه خدمات پس از فروش شرکت ام‌وی‌ام باشد. از طرفی انتقال تکنولوژی‌های نوینی که در خودروسازی مدیران‌خودرو در حال ظهور است و به کشور ما نیز ورود پیدا کرده‌اند به بدنه سازمان فنی و حرفه‌ای است. این تعامل دو طرفه می‌تواند موجب ارتقای کمی و کیفی سطح خدمات در هر دو سیستم سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای و شبکه خدمات پس از فروش مدیران‌خودرو داشته باشد.»

سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای کشور ماموریت اصلی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور آموزش، پژوهش، تولید استانداردهای آموزشی و ارزشیابی مهارت نیروی کار کشور است پژوهش بخش مهمی از ماموریت‌های اصلی سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای کشور به شمار می‌رود که چالش‌های اصلی بین آموزش با بازار کار و صنایع را بررسی و برای رفع آن فعالیت می‌کند.

بخش پژوهش، عموما شناسایی صنایع و مهارت‌های موجود در آن‌ها، گردآوری اطلاعات موردنیاز برای تهیه و تدوین استانداردهای مهارت آموزی، نرم‌افزار و سخت‌افزار آموزشی و کمک آموزشی، مطالعه و بررسی است.

همچنین به‌منظور دستیابی به تازه‌های علوم و فناوری روز و همگامی با استانداردهای جهانی، این سازمان همواره سعی بر گسترش روابط بین‌المللی از جمله با سازمان بین‌المللی کار (ILO)، سازمان بین‌المللی مسابقات جهانی مهارت (WSI) و کشورهای مختلف دنیا کرده است.

سیدعلی موسوی، معاون آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در این نشست گفت: «در سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای کشور سه شیوه آموزشی رسمی، غیررسمی و سازمان‌نیافته وجود دارد و متولی دو سیستم آموزشی غیررسمی و سازمان‌نیافته، سازمان فنی و حرفه‌ای است. سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور برای پاسخگویی به چهار ضرورت آموزشی، اجتماعی، اقتصادی و تکنولوژی فعالیت می‌کند و به دلیل دو ضرورت اقتصادی و تکنولوژی تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان فنی و حرفه‌ای کشور و شرکت مدیران‌خودرو (ام‌وی‌ام) امضا شده است. اقتصادی از این بابت که با همکاری افراد هنرجو توانمندی لازم برای ورود به بازار کسب و کار را به‌دست آورده و برای‌شان شغل ایجاد ‌شود. پاسخگویی به ضرورت تکنولوژی نیز از این حیث است که تعداد خودروهای ام‌وی‌ام در کشور کمتر از سایر خودروها نبوده و لازم است سازمان فنی و حرفه‌ای کشور تکنولوژی این خودروها را به کسانی که با این دسته از خودروها مرتبط هستند، آموزش دهد.»

وی در ادامه افزود: «با همکاری پیشروان و رهبران اقتصادی نیازهای آموزشی در آینده مشخص می‌شود. در حال حاضر خودروهایی با تکنولوژی گیربکس اتوماتیک، هیبرید و رادار (فناوری اطلاعات در خودرو) در ایران وجود دارند که آموزش در مورد آنها برای تمام آحاد جامعه در سطح حداقلی لازم است. این امر درپی همکاری با صاحبان تکنولوژی باید انجام ‌شود. بنابراین موسسات آموزش فنی و حرفه‌ای مانند پله‌ای میان پیشروان و رهبران تکنولوژی و بنگاه‌های اقتصادی پاسخگوی نیازهای آموزشی آینده هستند.»

هرچند که تعمیرات تخصصی و خدمات پس از فروش خودروهای ام‌وی‌ام در نمایندگی‌های همان شرکت انجام می‌شود. اما هدف اصلی ما این است که در سطح کشور تعمیرکارانی که زیر مجموعه اصناف کشور هستند و بیش از ۱۰۰هزار نفر هستند با این فناوری‌ها آشنا شوند تا هر زمان و در هرکجا خودروهای ام‌وی‌ام دچار مشکل شدند، بتوانند خدمات تعمیرات را دریافت کنند.

موسوی در ادامه عنوان کرد: «رویکرد سازمان فنی و حرفه‌ای کشور این است که برنامه آموزشی با مشارکت صاحبان مشاغل باشد و فاصله خود را با نظام آموزش رسمی افزایش و فاصله را با بازار کار و نیازهای آن کم کنیم. روند نیاز بازار کار در آینده به سمتی پیش می‌رود که داشتن مهارت و تخصص بیشتر در اولویت است.

در آینده نیاز به کارگر ساده در بازار کمتر شده است و کارگران و تکنسین‌های ماهر و همچنین تکنسین‌های متخصص یکی پس از دیگری جایگزین یکدیگر می‌شوند. در نتیجه افرادی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند بدون تجربه و مهارت جذب بازار کار نمی‌شوند بلکه مهندسانی که تجربه و تخصص در کار اجرایی و عملی دارند، در اولویت بازار کار هستند.»

وی در انتها عنوان کرد: «اصل کار ما در سازمان فنی و حرفه‌ای استانداردسازی مهارت‌ها، دانش‌ها، نگرش‌ها و متوازن ساختن آنهاست تا افراد آموزش‌دیده بتوانند بهترین خدمات و عملکرد را در اجرای کار داشته باشند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =