کد خبر: 205616
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۴

تعداد افرادی که به جز خودروی سواری، موتورسیکلت دارند، کم نیست. رفت‌و آمد روزانه به محل کار با موتورسیکلتی که مزایای بسیاری دارد، قوی‌ترین انگیزه برای این افراد است.

به گزارش اخبار خودرو ، تهرانی‌ها برای فرار از ترافیک، آلودگی هوا را افزایش می‌دهند. آلودگی هوا بزرگ‌ترین مشکل تهران است اما بیشتر شهروندان حل و رفع آن را برعهده مسئولان گذاشته‌‌اند و در این مسیر هیچ نقشی برای خود قائل نیستند. برای همین است بسیاری از آنها برای فرار از ترافیک، موتورسیکلت را به‌عنوان وسیله حمل‌ونقل انتخاب می‌کنند.

ادامه روند آلودگی هوا، آلودگی صوتی، حوادث رانندگی و بی‌قانونی را افزایش می‌دهد، این تبعات در کنار عدم نظارت کامل و دقیق بر موتورسواران کم‌کم تهران را به سرنوشت هانوی پایتخت ویتنام دچار خواهد کرد.

[caption id="attachment_205617" align="aligncenter" width="700"]موتورسیکلت ها ، جان و هوا را با هم می‌گیرند موتورسیکلت ها ، جان و هوا را با هم می‌گیرند[/caption]

ترجیح تاکسی‌ موتوری «تاکسی موتوری، گره‌گشای ترافیک تهران»، مدتی است تاکسی‌های موتوری راهی برای دور زدن ترافیک تهران شده‌اند و فرهنگ استفاده از تاکسی‌موتوری در میان مسافران به‌خصوص آنهایی که عجله دارند، هر‌روز جدی‌تر می‌شود. تردد با موتوری‌هایی که سر میدان‌ها و چهاراه‌ها ایستاده بودند، رایج بود و حالا با گسترش اپلیکیشن‌های تلفن‌همراه همان موتوری‌ها در مبدا حاضر می‌شوند و با استفاده از تکنولوژی‌های جدید مسیریاب و ترافیک‌سنج از میان خودروهای سواری که در ترافیک مانده‌اند، به ‌سرعت عبور می‌کنند و مسافران را در کمترین زمان به مقصد می‌رسانند. برای مسافرانی که عجله دارند یا حوصله صبر کردن در ترافیک را ندارند، تاکسی‌موتوری به تاکسی و آژانس‌های آنلاین ارجحیت دارد.»

موتورسیکلت جایگزین یا همراه خودروسواری موتور در ترافیک معطل نمی‌شود، فضای کمی برای پارک نیاز دارد، قیمتش بسیار کمتر از یک خودروی سواری است و البته نظارت دقیقی هم روی آن وجود ندارد. این‌ها دلایلی هستند تا موتورسیکلت جایگزین خودروی سواری شود یا درکنار آن جایی پیدا کند.

تعداد افرادی که به جز خودروی سواری، موتورسیکلت دارند، کم نیست. رفت‌و آمد روزانه به محل کار با موتورسیکلتی که مزایای بسیاری دارد، قوی‌ترین انگیزه برای این افراد است.

تهران در مسیر هانوی آن‌طور که مشخص است موتورسیکلت‌های کوچک، سریع و ارزان‌قیمت کم‌کم جایگزین خودروهای تک‌سرنشین یا آژانس‌های آنلاین می‌شوند، در نتیجه از میزان تردد خودروهای سواری در خیابان‌ها کاسته می‌شود و مسافران مدت زمان کمتری را در ترافیک سپری می‌کنند.

این درحالی‌ا‌ست که نظارت صحیح و قانون‌مندی بر سلامت و تردد موتورسیکلت‌ها وجود ندارد. درنتیجه طبیعی ا‌ست افزایش تعداد موتورها در تهران، میزان حوادث رانندگی، بی‌قانونی، آلودگی هوا و آلودگی صوتی را افزایش دهد. مشکلاتی که در‌حال‌حاضر پایتخت ۷میلیون نفری ویتنام با ۵ میلیون موتور سیکلتی که در آن تردد دارد، دست به گریبان است.

تبعات افزایش تعداد موتورسیکلت‌ها آلودگی هوا از پررنگ‌ترین تبعات تردد موتورسیکلت‌هاست. در‌حال‌حاضر بیش‌از ۱۱میلیون موتورسیکلت در کشور تردد می‌کنند که حدود دوونیم میلیون آنها موتورسیکلت‌های کاربراتوری هستند و به‌دلیل عدم تعیین حدود مجاز آلایندگی موتورسیکلت‌ها از سوی شورای عالی محیط‌زیست و عدم خودکفایی در تجهیزات معاینه‌فنی، سهم آلایندگی‌شان در کلان‌شهرها ۳۰درصد است.

از‌جمله قوانین‌ و مقررات کلیدی درخصوص کاهش آلودگی هوا، ممنوعیت شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری و برنامه‌ریزی برای موتورسیکلت‌های برقی‌ و تولید آن در کشور بوده که تاکنون اقدامات جدی در این راستا صورت نگرفته است.

همچنین براساس آخرین آمار اعلام‌شده در ۱۰ سال گذشته ۵۵هزار نفر از فوتی‌های تصادفات رانندگی، راکبان موتورسیکلت‌ها بودند. در سال ۴ هزار موتورسوار جان خود را در حوادث رانندگی از دست داده‌اند یعنی در هر‌روز ۱۵ نفر.

این در حالی است که از ۱۱ میلیون موتورسوار، تنها ۳۰۰هزار نفر بیمه‌نامه دارند. شاید بتوان گفت یکی ازمهم‌ترین دلایل این میزان مرگ‌و‌میر بالا در حوادث، گذشته از شرایط فیزیکی موتور و آسیب‌پذیرتر بودن آن نسبت به خودرو، عدم فرهنگ‌سازی برای رانندگی موتورسوار و رعایت نکردن دقیق مقررات راهنمایی‌و‌رانندگی از سوی آنان از‌جمله استفاده نکردن از کلاه ایمنی است.

موتورسوارانی که هر مسیری را راه خود می‌‌کنند و سایران را ملزم به رعایت ایمنی آنها می‌دانند. بر اساس اعلام پلیس تعداد افرادی که بدون گواهینامه موتورسواری می‌کنند کم نبوده و بعید نیست با افزایش علاقه به موتورسواری بر تعداد این افراد افزوده شود و آمار حوادث موتورسواری افزایش یابد. تبعاتی که هرچه زودتر باید مورد بررسی و پیشگیری قرار گیرند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =