کد خبر: 205869
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۸

بحث تولید همواره به عنوان یکی از گزینه‌ها روی میز مذاکرات قرار داشته و دارد. حتی مطالعات این کار نیز انجام شده و نتایج آن مورد تحلیل و بررسی ب‌ام‌و قرار گرفته است. ولی این موضوع به تصمیم شرکت مادر بستگی دارد. اینکه ب‌ام‌و می‌خواهد در این بخش در ایران حضور داشته باشد یا خیر

به گزارش اخبار خودرو ، واردکنندگان در ماه‌های اخیر یکی از بدترین دوران حیات کاری خود را تجربه می‌کنند. چراکه مسدود شدن سایت ثبت‌سفارش عملا تمام برنامه‌های آنان را به‌هم ریخته است. با این حال این بخش از صنعت خودرو همچنان امیدوار به آینده، مشغول گذراندن امور خود است.

پرشیاخودرو نیز یکی از فعالان این بخش در صنعت خودرو است و به‌عنوان نماینده ب‌ام‌و در ایران فعالیت می‌کند. بسته بودن ثبتارش دلیلی است تا در‌حال‌حاضر این شرکت هدف خود را برافزایش سطح کیفی خدماتش متمرکز کند.

به‌همین دلیل اخیرا پرشیاخودرو اقدام به مستقل کردن واحدهای مختلف خود کرده است تا علاوه‌بر استفاده از شرایط فعلی برای پیشبرد اهداف کیفی خود بتواند سرعت وگسترش ارائه خدمات به مشتریان را افزایش دهد.

در این میان آنها به ایجاد واحد مستقل خرید‌و‌فروش خودروهای دست‌دوم نیز اقدام کرده‌اند. این موضوع در کنار اهداف پرشیاخودرو و راه‌های تحقق آنها در کنار مباحثی درخصوص صنعت و بازار خودروی کشور، از جمله موضوعاتی بودند که در گفت‌وگو با پیام صالحی ، مدیرفروش و بازاریابی پرشیاخودرو ، نماینده ب‌ام‌و در ایران مطرح شد.

[caption id="attachment_205875" align="aligncenter" width="700"]پیام صالحی پیام صالحی[/caption]

سایت ثبت‌سفارش بیش‌از ۵ماه است که مسدود شده، در‌حال‌حاضر فعالیت‌های پرشیاخودرو به‌عنوان نماینده ب‌ام‌و در ایران بر چه محوری قرار دارد؟ با توجه به بسته بودن سایت ثبت‌سفارش فرصتی برای هدایت مجموعه به‌سوی افزایش کیفیت دست داد تا کمیت. به‌همین دلیل اقدام به تمرکز‌زدایی از بخش‌هایی از شرکت کردیم.

این کار انجام شد تا با چابک‌تر کردن بخش‌های مختلف مجموعه در شرایط فعلی بتوانیم به فعالیت‌های بیشتر با سرعت و کیفیت بالاتر بپردازیم، ازجمله منفک کردن بخش‌هایی مانند قطعات و اکسسوری.

درواقع هرکدام از این واحد‌ها در بیزینس‌یونیت جداگانه‌ای در حال انجام هستند تا بتوانند سریع‌تر فارغ از بروکراسی‌های اداری، خدماتی با کیفیت، سرعت و دقت بالاتر به مشتریان و سرویس‌های بهتری ارائه دهند.

همچنین برای بخش توسعه خدمات نیز برنامه‌هایی در دست اقدام است. به‌عنوان مثال می‌توان به افزایش تعداد نمایندگی‌های خدمات پس‌از فروش پرشیاخودرو از ۱۳به ۱۷نمایندگی تا پایان سال اشاره کرد.

چون درحال‌حاضر نمی‌توانیم خودروهای جدید وارد کنیم، مجبور هستیم به‌نوعی شرایط کاری خود را مدیریت کرده تا درنهایت ببینیم دولت چه تصمیمی خواهد گرفت.

یعنی اگر واردات بلامانع بود این اهداف کیفی را در دستور کار نداشتید؟ خیر، بلکه صددرصد دنبال محقق کردن این اهداف بودیم. این برنامه‌ از سال پیش آغاز شد، مانند جدا شدن بخش امداد و رینگ‌لاستیک از سیستم که به صورت مستقل فعالیت خود را انجام بدهند. اما توقف واردات باعث شد فعالیت خود را بیشتر بر این امور متمرکز کنیم.

برای سال کاری پرشیاخودرو که از بهمن تا دی ماه است، واردات چند دستگاه خودرو از محصولات ب‌ام‌و برنامه‌ریزی شده بود؟ پیش‌بینی فروش بیش‌از ۲هزارو۴۰۰دستگاه بود که متاسفانه با شوک‌های پیش‌بینی‌نشده مواجه شدیم. یک مورد شوکی بود که در آستانه سال نو با آن روبه‌رو شدیم و دیگری همین وضعیت فعلی است که برنامه‌ریزی‌های ما را به‌هم‌ریخته و احتمال عدم تحقق اهداف برنامه وجود دارد. ولی باز هم بستگی به شرایط و قوانین بازگشایی ثبت‌سفارش دارد.

اگر وضعیت فعلی ادامه یابد، پرشیاخودرو در چه مسیری حرکت خواهد کرد؟ به‌طور طبیعی همانگونه که متعهد هستیم به ارائه خدمات پس از فروش ادامه خواهیم داد و احتمال دارد بخش فروش در صورت تصمیم دولت مبنی‌بر توقف واردات خودرو، فعالیت خود را به‌سمت خودروهای کارکرده متمرکز کند.

یعنی ایجاد واحد جدید و مستقل برای خرید خودروهای کارکرده صرفا به‌دلیل عدم واردات است؟ بله چون به‌هر‌حال بخشی از هزینه‌های شرکتی که بیش‌از ۲۰۰پرسنل دارد باید به یک شکل تامین شود. هدف اصلی از راه‌اندازی این بخش علاوه‌بر ارائه خدمتی دیگر به مشتریان، این است که بتوانیم ارزش خودروهای دست‌دوم را در بازار تنظیم کنیم و آنها را به قیمت واقعی و منطقی خود برسانیم. همان‌طور که اشاره کردم در کل شرکت باید بتواند به حیات خود ادامه بدهد.

قیمت‌گذاری این خودروها چگونه خواهد بود؟ آیا بر‌اساس عرف بازار است یا توافق با مشتری؟ در‌حال‌حاضر همکاران ما روی الگویی کار می‌کنند تا بتوانند براساس آن قیمت تقریبی خودروهای دست‌دوم را در بازار منصفانه تعیین کنند. در این میان؛ سال تولید، میزان کارکرد و شرایط فیزیکی خودرو نیز موثر خواهد بود. به‌بیان دیگر عرف بازار در آن رعایت خواهد شد اما به هر حال می‌خواهیم تغییرات محسوسی را در بازار خودروهای کارکرده ایجادکنیم تا مشتری با خرید ب‌ام‌و پس از مدتی احساس نکند متضرر شده است.

در نشستی که اوایل سال جاری داشتیم، عنوان شد توانایی تولید ب‌ام‌و در ایران را دارید. اگر شرایط به همین منوال پیش برود، آیا واقعا توان تولید وجود دارد و مقرون به صرفه خواهد بود؟ همان‌طور که در آن جلسه هم عنوان شد، بحث تولید همواره به‌عنوان یکی از گزینه‌ها روی میز مذاکرات قرار داشته و دارد. حتی مطالعات این کار نیز انجام شده و نتایج آن مورد تحلیل و بررسی ب‌ام‌و قرار گرفته است. ولی این موضوع به تصمیم شرکت مادر بستگی دارد. اینکه ب‌ام‌و می‌خواهد در این بخش در ایران حضور داشته باشد یا خیر، تصمیم ب‌ام‌و خواهد بود. در بحث هزینه فایده نیز طبیعتا باید بحث صادرات مطرح و لحاظ شود. چراکه تولید صرف برای مصرف داخلی به‌هیچ‌وجه جوابگوی هزینه‌ها نخواهد بود.

مشخصا می‌خواهم بدانم آیا توان تولید یک خودروی باکیفیت و صاحب برند در ایران وجود دارد؟ چرا نداشته باشد؟ همین‌الان در مصر ب‌ام‌و تولید می‌شود، یعنی هم برای مصرف داخلی و هم پوشش بازار آفریقا ب‌ام‌و در مصر خط مونتاژ دارد و به‌صورت سی‌کی‌دی مشغول کار هستند یا هند و چین نیز همین طور.

در این کشورها الزاماتی مانند ایران ازجمله تعیین درصد داخلی‌سازی وجود دارد؟ اگر این الزامات هم وجود نداشته باشد، قوانین آنها به‌شکلی است که به‌نوع دیگری آنها را ملزم به رعایت برخی اصول کرده است. به‌عنوان مثال تعرفه گمرکی در چین یا هند آنقدر بالاست که لاجرم خودروساز به این فکر افتاده است برای گرفتن بازار داخلی‌سازی کند.

البته این مساله دلیل براین نیست که اگر تعرفه در ایران افزایش پیدا کند، حتما این اتفاق در ایران هم رخ خواهد داد، چون بازار ایران با چین و هند قابل مقایسه نیست. ولی به‌هر‌حال خودروساز باید محاسبه کند اگر بخواهد در ایران خط تولید راه‌اندازی کند، آیا می‌تواند مصرف منطقه را تامین کند یا خیر؟

به بیان دیگر نتایج مطالعاتی را که در اختیار آنها قرار داده‌ایم، خودشان باید تحلیل کرده و به‌نتیجه برسند. ضمن اینکه گزینه تولید را برای تیم تولید ب‌ام‌و معرفی کرده‌ایم.

آنها علاقه نشان داده‌اند. اما به‌هر‌حال باید به این نتیجه برسند آیا ایران می‌تواند کشور مطمئنی برای سرمایه‌گذاری و صادرات باشد یا خیر؟ این در حالی است که فعلا مصرف خاورمیانه از اروپا تامین می‌شود. در این شرایط برای ب‌ام‌و به صلاح خواهد بود که یک یا حتی چند مدل را در منطقه تولید کند تا هزینه‌هایش را کاهش بدهد.

بدون در نظر گرفتن وضعیت فعلی، آیا قصد افزایش هدف‌گذاری برای فروش را دارید؟ ابتدا باید بگویم اگر این وضعیت پیش نمی‌آمد فروش ۲۴۰۰دستگاه قابل‌تحقق بود و با تغییر استراتژی در نظر داشتیم میزان فروش خود را افزایش بدهیم.

آیا استراتژی و مدل‌های خاصی را درنظر داشتید؟ بله. با ورود مجدد سری۱ و سری۳ به بازار. این خودروها چون نسبت به سایر مدل‌ها قیمت پایین‌تری دارند، از نظر تعداد فروش می‌تواند به ما کمک کنند. آغاز تدریجی این استراتژی از سال گذشته بود و زمانی کارها به سرانجام رسید که سایت ثبت‌سفارش بسته شد. البته الان نیز در دستور کار قرار دارد و در صورت بازگشایی ثبت‌سفارش این استراتژی را دنبال خواهیم کرد تا سهم بیشتری از بازار به دست بیاوریم.

آیا درحال‌حاضر خودرو برای فروش دارید با انبارها خالی شده‌اند؟ خوشبختانه در انبارها موجودی داریم. هنوز X3، سری۷ و سری۲ اکتیو تورر را موجود داریم و منتظر هستیم تا نتیجه تصمیم دولت برای واردات مشخص شود.

به‌نظر شما تعرفه واردات توانسته به صنعت خودروی ایران کمک کند؟ این تعرفه نه آن زمان که ۹۰درصد بود و نه الان که بین ۴۰ تا ۵۵درصد است، نتوانسته به افزایش کیفیت خودروهای داخلی کمک کند. فکر می‌کنم شاید اگر خودروسازان داخلی تمرکز خود را بر افزایش کیفیت قرار می‌دادند، الان اوضاع کاملا متفاوت بود و شرایط فرق می‌کرد.

چون به نظر من، بخشی از دلیل‌بسته بودن سایت ثبت‌سفارش به خروج ارزمربوط می‌شود و بخش دیگر نیز با هدف حمایت از تولید داخلی صورت گرفته است ولی باید ببینیم آیا این حمایت از تولید داخل الزاما به افزایش کیفیت منجر خواهد شد یا خیر!

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =