کد خبر: 207696
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰

اگر کمپانی‌های آقای ماسک مخصوصا تسلا نتوانند به وعده‌های خود عمل کنند و در تاریخ معین پروژه‌هایشان را تحویل دهند، چه می‌شود؟

به گزارش اخبار خودرو ، حالا دیگر تمایل ایلان ماسک برای تعیین کردن اهداف غیرواقعی و دور از دسترس برای همه آشکار شده است. به باور اکثر افراد، ماسک برای برانگیختن و انگیزه دادن به افراد درگیر پروژه‌هایش، این کار را انجام می‌دهد تا آن‌ها تمام تلاش خود را بکنند، اما همه ما می‌دانیم تعیین اهداف غیرواقعی شیوه درستی برای پیشروی نیست. زیرا همین کار بود که به رسوایی بزرگ فولکس‌واگن منجر شد.

تصور بر این است که منطق ماسک در استفاده‌از این رویکرد، راه‌انداختن جاروجنجال دررابطه با پروژه‌های کمپانی‌ها است. اما اگر کمپانی‌های آقای ماسک مخصوصا تسلا نتوانند به وعده‌های خود عمل کنند و در تاریخ معین پروژه‌هایشان را تحویل دهند، چه می‌شود؟

مسلما یکی‌از حقایقی که ماسک می‌تواند همواره به آن اشاره کند، این است که او اساسا درحال متحول کردن یک صنعت صد ساله است و هیچ شکی نیست که این کار بسیار دشوار است.

[caption id="attachment_207697" align="alignleft" width="376"]ایلان ماسک ایلان ماسک[/caption]

یکی از حوزه‌های مهم برای مدیرعامل تسلا که به‌طور مشخص برای رسیدن به آن عجله دارد، فناوری‌های خودران در ماشین‌هاست. در اواخر سال۲۰۱۵، ماسک مدعی شد تنها دو سال تا رسیدن به خودروهای تماما خودران فاصله دارند، اما حالا دو سال گذشته و به‌نظر می‌رسد فاصله زیادی تا رسیدن به سطح پنجم حمل‌ونقل خودران داریم.

این تنها اشتباهی نیست که آقای ماسک در‌خصوص خودروهای قابل کنترل توسط هوش مصنوعی مرتکب شده است. او می‌توانست بگوید این صرفا یک پیش‌بینی است و نه یک وعده و درنتیجه به جای زیرسوال بردن عملکرد کمپانی خود، مهارتش در فال گرفتن برای آینده را نشان می‌داد.

هرچند این کارآفرین بی‌باک و جسور ادعا کرده است تا پایان همین سال میلادی (یعنی ظرف چند روز آینده) یک خودروی تسلای نامعلوم خواهد توانست ساحل شرقی تا ساحل غربی ایالات متحده را بدون دخالت راننده بپیماید. این ادعا به‌نوعی رجزخوانی بود و نشان می‌داد که تسلا در رقابت برای تولید خودران‌ها، دست بالا را دارد و پیشقراول عرضه این فناوری خواهد بود.

اما آقای ماسک پیش‌بینی نکرده بود قطع همکاری و جدایی از کمپانی موبایل‌آی، تسلا را مجبور به بازنویسی تمام نرم‌افزار اتوپایلوت۲ خواهدکرد.

ایلان ماسک احتمالا تصمیم گرفته است با رونمایی از تریلر خودران سمی و دومین سری رودستر، حواس‌ها را از صفر خودران وعده‌داده‌شده پرت کند و به نظر هم می‌رسد این تاکتیک او جواب داده باشد.

حالا نشریه بریتانیایی «الکتریک» خبر داده است که در کنفرانس «سیستم‌های پردازش اطلاعات نورونی» ماسک پیش‌بینی خود را برای عرضه خودروهای تمام خودران (در سطح پنجم)، دو سال دیگر به تعویق انداخته است. او همچنین در این کنفرانس گفته است تا یک سال دیگر، هوش مصنوعی، برتر از هر انسانی رانندگی خواهد کرد.

تسلا درخصوص تصمیمش برای اتکا کردن به دوربین‌های ویدیویی، رادارها و سنسورهای فرا‌صوتی، به‌منظور رسیدن به سطح پنجم از حمل‌ونقل خودران، قاطع و ثابت قدم بوده است، در حالی‌که سایر فعالان در این عرصه تمرکز خود را بر فناوری لیدار گذاشته‌اند.

ماسک گفته است تمام خودروهای تسلا که از اواخر سال گذشته تولید شده‌اند، دارای سخت‌افزار لازم برای حرکت کاملا خودران هستند و تنها به نرم‌افزار مورد نیاز برای این کار احتیاج دارند.

این‌طور به‌نظر می‌رسد که مالکان این خودروها، دست‌کم باید دو سال دیگر صبر کنند تا بتوانند از مزایای ایده‌هایی که سال ۲۰۱۶ پولش را داده‌اند، بهره‌مند شوند، اما می‌توانند دلشان را به این خوش کنند که اطمینانشان به وعده‌های ایلان ماسک، توانسته به توسعه فناوری کمک کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =