کد خبر: 208410
تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸

موضوع بازگشایی مجدد سایت ثبت‌سفارش خودروهای وارداتی با آنکه برای واردکنندگان شیرین بود اما اخبار ضد‌و‌نقیض درباره آن، این شیرینی را با دودلی همراه کرد.

به گزارش « اخبار خودرو » ، در حالی که سه‌شنبه‌شب گذشته رئیس انجمن واردکنندگان خودرو خبر از قول مساعد وزیر برای بازگشایی سایت ثبت‌سفارش خودروهای وارداتی تا روز چهارشنبه داده بود و برای ساعاتی این سایت بالا آمد و به‌روزرسانی شد اما انتشار اخباری از قول فرهاداحتشام‌زاد، مبنی‌بر مسدود شدن دوباره این سایت بار دیگر موجی از نگرانی را به‌وجود آورد.

افت ۷۲ درصدی درآمدهای دولت از واردات خودرو

ضمن اینکه در این مدت برخی خبرگزاری ها نیز با انتشار نسخه‌ای قدیمی از تعرفه‌ها پیشنهادی که براساس آن واردات خودروهای بالای ۴۰هزار دلار ممنوع شده بود، براین نگرانی دامن زدند.

اما آخرین ساعات روز کاری چهارشنبه، رئیس انجمن واردکنندگان درباره آخرین وضعیت دستورالعمل جدید واردات خودرو گفت این دستورالعمل نهایی شده است و در مرحله ابلاغ قرار دارد. ضمن اینکه لیست خودروهای مجاز قابل‌ورود در سایت ثبتارش نیز پیش از مسدودشدن، در‌حال به‌روزرسانی بود.

در این لیست محصولات ب‌ام‌و شرکت پرشیا‌خودرو، محصولات دی‌اس شرکت آرین‌موتور‌تابان، محصولات تویوتا شرکت ایرتویا همچنین محصولات رنو نگین‌خودرو، نیسان جهان‌نوین‌آریا، سانگ‌یانگ رامک‌خودرو، میتسوبیشی آرین‌موتور پویا، هیوندای کرمان‌موتور، کیااطلس‌خودرو قابل‌مشاهده بودند.

اما درعین‌حال بنابر گفته‌های فرهاد احتشام‌زاد باز شدن زمان سایت ثبت‌سفارش بستگی به چابکی دفتر مقررات و صادرات سازمان توسعه تجارت دارد که چه زمان سیستم را فعال کنند. چرایی این موضوع و روند ازسرگیری کار سایت ثبتارش را با مهدی دادفر، دبیر این انجمن واردکنندگان درمیان گذاشتیم.

وضعیت ثبت‌سفارش یک روز پس از قول وزیر، در چه مرحله‌ای است؟

آغاز ثبت‌سفارش خودروهای وارداتی در دولت تصویب شده، در مرحله شماره‌گذاری و ابلاغ است. در‌حال‌حاضر خودروها در حال بارگذاری روی سایت هستند.

با این روند چه زمانی را برای ابلاغ موضوع پیش‌بینی می‌کنید؟

با توجه به اینکه برای راه‌اندازی سایت حداقل زمان در نظر گرفته شده است، فکر می‌کنم هیات دولت این کار را به سرعت پیگیری می‌کند. احتمالا با توجه به انتقادها سرعت عمل بیشتری به کار خواهند داد.

دفتر مقررات و صادرات سازمان توسعه تجارت چقدر در این زمینه مطابق زمان‌بندی پیش می‌رود؟

هرچند همچنان انتقادهایی به عملیات دولت در چنین زمینه‌هایی از جمله به نحوه تعیین تعرفه و حتی پیش از این به بسته بودن ثبت‌سفارش داریم. اما در‌حال‌حاضر آقای وزیر برای بازگشایی سایت قول داده است و تاکنون از وزیر در هیچ موضوعی به‌این‌شکل قول نگرفته بودیم. قرار بخش خصوصی با آقای روحانی و دولت، وجود فضای گفت‌و‌گو برای تصمیم‌گیری در فضای مشارکتی و تعامل بین دو بخش بوده است اما دولت هنوز آنچنان‌که باید، برای تحقق این وعده تلاش نکرده است.

دولت که طرفدار فعالیت بخش خصوصی است.

انتظار داریم در برخورد با بخش خصوصی، یک‌طرفه به قاضی نروند، ما صاحب‌نظران عرصه خودرو هستیم و باید با ما مشورت شود. به‌هر‌حال سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی کشوریم و جامعه خدماتی ما ۱۰هزار نفر پرسنل دارد.

نمایندگان مجلس و دستگاه‌های نظارتی نیز بر سر موضوع ثبت‌سفارش خودرو به دولت تذکر داده‌اند که بسته شدن ثبت‌سفارش خلاف قانون بوده است.

پیش‌تر اعلام شده بود وزیر صنعت در مجلس گفته رکود بازار تولیدات داخلی یکی از دلایل بسته شدن سایت ثبت‌سفارش بوده است. نظر شما در این باره چیست؟

حمایت از تولید داخلی با ارز حمایتی، بستن ثبت‌سفارش و محدود کردن واردت، دخالت دولت در تولید و انتصاب مدیران مانند این است کسی سرش شکسته باشد و ما پای او را آتل‌بندی کنیم.

مدیرعامل اسبق شرکت سایپا نیز چند روز پیش در مصاحبه‌ای گفت اصلا بحث واردات خودرو ربطی به تولید ندارد. مشکل خودروسازی ما جای دیگری است. ۸۲‌درصد خودروهای تولید داخل زیر ۴۰میلیون‌تومان قیمت دارند

در‌حالی‌که قیمت خودروهای وارداتی حداقل ۱۲۰‌میلیون‌تومان بوده و این یعنی بازار هدف آنها با هم متفاوت است. حتی تضاد منافعی هم وجود ندارد. پس تضاد کجا ایجاد می شود؟

درواقع باید بگویم تضاد آنجا ایجاد می‌شود که تولیدکننده داخلی را تشویق به واردات کنیم، یعنی خودروی خارجی را با نام داخلی نامگذاری کنیم. ما روزانه ۸۲میلیون لیتر بنزین می‌سوزانیم که متوسط مصرف تولیدات صنعت داخلی ۹٫۵ تا ۱۰ لیتر در یک‌صد کیلومتر است. قیمت بنزین هم که در کشور ما نصف قیمت جهانی است.

درواقع به این موضوع توجه نمی‌کنیم اگر خودروهای داخلی بنزین را به میزان اصلاح‌شده مصرف می‌کردند، روزانه چقدر در مصرف سوخت و البته هزینه‌های آن صرفه‌جویی می‌شد.

در بحث اسقاط خودرو هم تمام مسئولیت را بر دوش واردکنندگان خودرو می‌گذاریم و تولیدکنندگان داخلی را از این موضوع مبرا می‌کنیم. آلودگی هوا از این موضوع ناشی می‌شود.

دولت به‌عنوان رقیب واردات عمل می‌کند و یارانه نقدی به خودروسازان می‌دهد. جمع جبری این هزینه‌ها گاهی از صرفه تولید هم بیشتر می‌شود، در حالی که در کشورهای دیگر صنایع خودرو، خصوصی‌سازی شده اند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
    کشور ایران این همه جوان دارد و حتی یک ماشین خوب با تعرفه جهانی برای دلخوشی اونها نیست ، شاید یکی از دلایل حضور اکثر جوانان در تظاهرات همین باشد کارشناسان و مشاوران حکومت باید دقیق دلایل ایجاد ناراضی و اعتراض ها را مشخص و نسبت به اصلاحات لازم پیگیری نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =