کد خبر: 208468
تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۸

موسسه مورگان استنلی نیز با پیش‌بینی رکودی ۵درصدی اعلام کرده است انتظار دارد فروش خودرو در سال ۲۰۱۸ به ۱۶٫۵میلیون دستگاه برسد.

به گزارش « اخبار خودرو » ، درحالی‌که انتظار می‌رود فروش نهایی امسال بازار خودرو در ایالات متحده نشان‌دهنده اندکی رکورد باشد، نتیجه‌ بررسی‌های سرمایه‌گذاران بانکی و کارشناسان اقتصادی حاکی از آن است که میزان این رکود در سال ۲۰۱۸ افزایش بیشتری خواهد داشت.

تعداد کارشناسانی که جرات کرده‌اند به پیش‌بینی بازار خودروی آمریکا بعد از سال ۲۰۱۸ بپردازند زیاد نیست، اما براساس پیش‌بینی موسسه مالی مورگان استنلی در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ با از دور خارج شدن فناوری‌های موجود در خودروهای کنونی، اوضاع چنان دچار آشفتگی خواهد شد که ممکن است دولت این کشور را مجبور به پرداخت سوبسید کند.

[caption id="attachment_208469" align="aligncenter" width="700"]پیش‌بینی افت فروش برای بازار خودروی ایالات متحده پیش‌بینی افت فروش برای بازار خودروی ایالات متحده[/caption]

در همین حین پیش‌بینی‌ها برای افت فروش در سال ۲۰۱۸ از ۱٫۵‌درصد تا ۵‌درصد کاهش متغیر است. براساس پیش‌بینی‌های موسسه تحقیقاتی BMI بازار خودروی آمریکا بعد از افت ۱٫۱‌درصدی در سال میلادی جاری افتی ۱٫۵‌درصدی را در سال ۲۰۱۸ تجربه خواهد کرد.

طبق اعلام این موسسه در سال ۲۰۱۸ انتظار می‌رود به‌رغم افزایش تورم و کاهش درآمد خانوارهای آمریکایی، هزینه‌های صرف شده بر کالاهای غیراساسی با نرخی بیشتر از آن‌چه پیش‌بینی‌شده است، رشد داشته باشند. اما فاکتورهای مربوط‌به صنعت همچون رشد اقلام دست‌دوم و فروکش‌کردن تقاضای پنهان دست کم برای دو سال آینده تاثیری منفی بر بازار خواهند گذاشت.

مرکز تحقیقات خودرویی (CAR) در دانشگاه دویسبرگ-اسن آلمان پیش‌بینی بدبینانه‌تری دارد و معتقد است در سال‌۲۰۱۷ بازار آمریکا با فروش ۱۷٫۲میلیون دستگاه خودرو و کامیون، افتی ۲‌درصدی را تجربه کرده و در سال آینده نیز ۱٫۵‌درصد کاهش فروش خواهد داشت.

پرفسور فردیناند دودنهوفر از مرکز CAR در این باره می‌گوید: «به‌رغم رشد اندک اقتصادی ۲٫۵‌درصدی در ایالات متحده، بازار خودروی آمریکا در سال آینده فروشی کمتر از سال جاری خواهد داشت. در سال‌های اخیر موجودی خودرو در آمریکا در نتیجه تخفیف‌های زیاد و وام‌های ارزان، به میزان قابل‌ملاحظه‌ای احیا شده است و حالا در بازار خودروی اشباع‌شده این کشور نشانه‌هایی از رکود دیده می‌شود.»

بانک سرمایه‌گذاری آلمانی نورد ال‌بی نیز برای بازار خودروی آمریکا به ترتیب رکودی ۱٫۵‌درصدی و ۵‌درصدی را برای سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ پیش‌بینی می‌کند. نورد ال‌بی به این نکته اشاره کرده که این سال‌ها بازار آمریکا بعد از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۹ که میزان فروش خود را به ۱۰٫۶‌میلیون دلار رسانده بود، فروش بسیار خوبی را تجربه کرده است.

موسسه مورگان استنلی نیز با پیش‌بینی رکودی ۵درصدی اعلام کرده است انتظار دارد فروش خودرو در سال ۲۰۱۸ به ۱۶٫۵میلیون دستگاه برسد.

اما این تمام کار نیست و پیش‌بینی نسبتا تلخ اخیر این موسسه برای سال‌های بعد از ۲۰۱۸، با این ایده که فناوری‌های ارزان و سریع به اتصال‌پذیری، ایمنی و الکتریکی‌شدن کمک شایانی خواهد کرد و درنتیجه موجب کاهش جذابیت و منسوخ شدن خودروهای اخیر خواهد شد، موجب خالی شدن دل بسیاری از مدیران ارشد خودرویی در آمریکا شده است.

آدام جوناس تحلیل‌گر موسسه مورگان استنلی در این باره می‌گوید: «ما بر این دیدگاه‌ پافشاری می‌کنیم که چیزی حدود ۲تریلیون دلار از ارزش بازار خودرو دچار مخاطره شده و به یک چالش اعتباری برای مصرف‌کنندگان خواهد انجامید که امکان خرید را هم برای خودروهای نو و هم برای خودروهای دست دوم کاهش خواهد داد. این امر ممکن است در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ مداخله دولت را برای تزریق سرمایه به این بخش الزامی کند تا میزان فروش سالانه از ۱۵میلیون دستگاه کمتر نشود. به باور ما تا پایان دهه اخیر مداخله دولت تنها راه ممکن برای جلوگیری از کوچک شدن بازار خودروی آمریکا خواهد بود.»

ازجمله رویدادهایی که در سال ۲۰۱۸ می‌توان انتظار بروز آن را در بازار خودروی آمریکا داشت، معکوس شدن روند برون‌سپاری کارها توسط خودروسازان بزرگ آمریکایی است که مدت‌هاست میان آن‌ها رواج دارد. انتظار می‌رود خودروسازان بیشتری مانند تسلا سعی کنند کارهای تولید را، در کارخانه‌های خود انجام دهند.

آدام جوناس در ادامه گفته است: «مطالعات صورت‌گرفته توسط موسسه ما حاکی از تغییر رویه‌ای حائزاهمیت در تفکر خودروسازان است و به‌نظر می‌رسد اکثر آن‌ها روند سنتی «بساز یا بخر» را در تصمیم‌گیری‌های خود، مورد بررسی‌ مجدد قرار داده‌اند.کمپانی تسلا مهم‌ترین عامل در تغییر خودروسازی طی دهه‌های اخیر بوده و بیشترین ادغام عمودی را در بازار انجام داده است. ما مخاطره‌ای نوظهور را متوجه تامین‌کنندگان بزرگی می‌بینیم که آینده خود را براساس ادامه همکاری با خودروسازان بزرگ و تصمیم آن‌ها برای برون‌سپاری کارها بنا کرده‌اند. به باور ما این ریسک وجود دارد که روند برون‌سپاری معکوس شود.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی بهادری ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
    بخاطر کیفت بالای خودروهاشونه اما ما فقط به فکر تولید خودرو با تیراژ بالا هستیم اونا ماشیناشون خراب نمی شن که بخوان خودروی جدید بخرن
  • مهدی بهادری ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
    اونا ماشیناشون خراب نمی شن که بخوان خودروی جدید بخرن

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =