کد خبر: 209286
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۹

این وانت که در دو مدل تک‌ و دو کابین عرضه می‌شود، از سطح آلایندگی و مصرف سوخت مناسبی برخوردار است. بالا بودن توان و گشتاور موتور سری ۴G این خودرو از ویژگی‌های مثبت آن محسوب می‌شود.

وانت کارا ۲۰۰۰ توانسته است سهم مناسبی از ناوگان حمل‌ونقل داخلی و همچنین بخش عمده‌ای از خودروهای سازمان‌ها و ارگان‌ها را به خود اختصاص دهد. در همین راستا، شرکت بهمن‌موتور صدها دستگاه از این محصول را به سازمان‌ها و ارگان‌ها تحویل داده است.

به گزارش« اخبار خودرو » ، این خودرو که در دو مدل تک‌ و دو کابین عرضه می‌شود، از سطح آلایندگی و مصرف سوخت مناسبی برخوردار است. بالا بودن توان و گشتاور موتور سری ۴G این خودرو از ویژگی‌های مثبت آن محسوب می‌شود. این موتور ۴سیلندر و ۱۶سوپاپ که ساخت شرکت DAE چین با طراحی میتسوبیشی ژاپن است با حجم ۲۰۰۰سی‌سی، ۱۲۵ اسب‌بخار قدرت و ۱۶۵‌نیوتون‌متر گشتاور دارد و مصرف سوخت آن ۸٫۸لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر با سطح آلایندگی یورو۴ است.

[caption id="attachment_209289" align="aligncenter" width="700"]وانت کارا ۲۰۰۰ وانت کارا ۲۰۰۰[/caption]

نکته قابل‌اتکای این پیشرانه در مقایسه با موتور مزدا، ۲۰درصد توان بالاتر، ۱۰درصد گشتاور بیشتر و ۲۰درصد مصرف سوخت کمتر نسبت‌به موتور مزداست که از امتیازات آن محسوب می‌شود. ضمن این‌که کارا ۲۰۰۰ به سیستم ترمز ABS و EBD و کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین نیز مجهز است.

در هفته‌های گذشته که سازمان ملی استاندارد سه مدل از خودروهای سبک باری بهمن‌موتور را در لیست خودروهای فاقد ۶ استاندارد جدید قرار داد، برخی تصور کردند کارا ۲۰۰۰ نیز در تیررس ممنوعیت تولید است اما یکی از مدیران گروه خودروسازی بهمن اعلام کرد سه مدل خودرویی که استاندارد توقف تولید آن را اعلام کرده است یعنی وانت تک‌کابین و دوکابین مزدا و کارا ۱۷۰۰بنزینی و دوگانه‌سوز خطوط تولیدشان قبلا از سوی این شرکت متوقف شده و دیگر تولید نخواهند شد. اما کارا ۲۰۰۰ از استانداردهای لازم برخوردار است و تولیدش ادامه دارد.

 

استانداردهای کارا

این خودرو در سال‌های اخیر موفق به دریافت استاندارد یورو۴ و همچنین انجام تست های نویز و بخارات بنزین در آزمایشگاه موسسه استاندارد ایران شده است.

ضمن اینکه یک دستگاه از این خودرو به شرکت TUV کشور چک جهت انجام تست EMC ارسال شده و هماهنگی لازم به منظور تست سیستم ایربگ توسط شرکت CONTINETAL در کشور آلمان انجام شده است.

از سوی دیگر آزمون های تکمیلی خودرو در آزمایشگاه های شرکت ایتراک و ایپکو و آماده‌سازی ۶دستگاه خودرو برای تست های COP انجام شده است.

موتور ۴G94S امکان ارتقا به استاندارد یورو۵ را هم دارد. با توجه به توان مناسب این موتور، امکان استفاده آن روی محصولات دیگر شرکت بهمن‌موتور وجود دارد، همچنین امکان تجهیز این موتور به سیستم دوگانه‌سوز CNG از دیگر قابلیت های این موتور به شمار می‌آید.

جایگزین مناسب وانت مزدا

کارا خودرویی است که در کلاس خودروهای کار قرار می‌گیرد. این خودرو که توسط بهمن‌موتور عرضه می‌شود، براساس پلت‌فرم مزدا، وانت تولید شده است و می‌توان گفت نسخه به‌روزسانی‌شده مزدا محسوب می‌شود که بهمن‌موتور آن را به‌عنوان جایگزین وانت مزدا معرفی کرد.

وانت کارا با دو موتور ۱۷۰۰ و ۲۰۰۰ سی‌سی تولید می‌شد که به‌ترتیب به نام‌های کارا ۱۷۰۰ و کارا ۲۰۰۰ نام گرفته بودند. هر یک از این موتورها شامل نسخه تک‌کابین و دوکابین هستند.

گروه بهمن، تولید وانت کارا در مدل ۱۷۰۰ را پیش‌تر متوقف کرده است. سیستم گیربکس به‌کاررفته در تمام نسخه‌ها، ۵ سرعته دستی است. همچنین این خودرو دارای استاندارد آلایندگی یورو۴ است.

کمپرسور مکانیکی با گاز R134a و سیستم تهویه مطبوع از دیگر تجهیزات به‌کاررفته در وانت کارا هستند. این وانت با قیمتی مناسب پاسخگوی نیاز مشتریان است.

طراحی بدنه خودروی کارا گرچه یادآور شکل و شمایل وانت خوشنام مزداست اما با تغییراتی در بخش رام اصلی شاسی، تقویت کفی و بهبود بخش‌های دیگر بدنه برای افزایش استحکام همراه بوده است.

طراحی داخلی نیز زیباتر شده و از دو ایربگ برای ارتقای سطح ایمنی سرنشینان بهره گرفته شده است. موتور این محصول از قدرت و تکنولوژی روز برخوردار است. از دیگر مزایای این خودرو می‌توان به افزایش ایمنی و رفاه سرنشینان اشاره کرد.

موتور چینی‌ژاپنی

شرکت بهمن‌موتور به دلایل بسیاری که در ادامه به ذکر آن‌ها خواهیم پرداخت، تصمیم به جایگزینی موتور این خودرو با نمونه‌ای توجیه‌پذیر کرد. نمونه‌ای که علاوه بر حفظ و ارتقای کیفیت، قیمت این خودرو را هم دستخوش تغییرات چندانی نکند و ویژگی‌ رقابتی بودن آن را از بین نبرد.

شرکت عصربهمن، چند شرکت تولیدکننده موتور و چندین نمونه موتور را به منظور جایگزینی به بهمن‌موتور معرفی کرد که پس از بررسی نمونه نهایی، موتور شرکت DAE چین (شریک تجاری شرکت میتسوبیشی ژاپن) معرفی شد که در مقایسه با موتور مزدا، موتور جدید ۲۰درصد توان بالاتر و ۱۰درصد گشتاور بیشتری دارد و نسبت به موتور مزدا از ۲۰درصد مصرف سوخت کمتری برخوردار است.

با توجه به مشخصات موتور و گیربکس DAE تغییراتی چون طراحی و ساخت رام اصلی شاسی و همچنین فیکسچرهای جدید خطوط تولید شاسی، تغییرات مربوط به کفی اتاق، طراحی الحاقی کفی و قالب برش جدید، طراحی و قالب سازی نمونه فن برقی به همراه بادگیر جدید، طراحی دسته‌سیم موتور و دسته‌سیم اصلی خودرو و طراحی براکت جدید کمپرسور کولرتغییراتی برای خودرو انجام شده است.

ضمن اینکه این خودرو با تغییراتی در زمینه طراحی براکت های مربوط به دسته موتور، رابط گیربکس و پایه نگهدارنده منیفولد هوای موتور، طراحی گاردان جدید با توجه به افزایش توان و گشتاور در موتور، طراحی و ساخت قالب اتصال میل فرمان، طراحی سیستم اگزوز و کاتالیست و ساخت فیکسچرهای تولید سیستم اگزوز، طراحی داکت هوای ورودی موتور و هماهنگی برای به‌روزرسانی دستگاه های عیب یاب موتور در سیستم خدمات پس از فروش همراه بوده است.

مدیر وقت پروژه جایگزینی موتور وانت مزدا در همان زمان از مونتاژ این موتور در داخل کشور خبر داده و گفته بود: تولید چند مدل مختلف از این موتور در گروه بهمن امکان‌پذیر شده است که شرایط به‌کارگیری روی سایر خودروهای باری گروه بهمن را نیز دارند.

وی همچنین امکان ساخت داخل و جایگزینی قطعات در مراحل ساخت و مونتاژ موتور را از مزایای راه اندازی این خط تولید بر شمرده و گفته بود: این موتور جزو موتورهای طراحی‌شده سری ۹ میتسوبیشی ژاپن به شمار می‌آید که در‌حال‌حاضر به عنوان به‌روزترین موتور تولیدی شرکت DAE محسوب می‌شود.

دلایل جایگزینی موتور وانت مزدا

بهمن‌موتور با جایگزینی موتور این خودرو اهداف بسیاری را دنبال کرد. واگذاری بخش مربوط به تولید موتورهای وانت مزدا ژاپن به شرکت فورد آمریکا از سال ۲۰۱۲ و به‌دنبال آن توقف توسعه و ارتقای موتورهای وانت در شرکت مزدای ژاپن یکی از دلایلی است که در جایگزینی موتور وانت مزدا در شرکت بهمن موتور تاثیرگذار بود.

همچنین لزوم توجه به استانداردهای اجباری جدید خودرو در ایران و الزام تجهیز خودروها به استانداردهای آلایندگی یورو۴ و همچنین EOBD، عدم امکان ارتقای موتور وانت مزدا به سیستم های جدید کنترل موتور، شرایط اقتصادی چند سال اخیر و تحریم شرکت های خودروسازی و لزوم همکاری با یک شرکت تولیدکننده موتور با قابلیت همکاری مطمئن و دائم از دلایلی هستند که پروژه جایگزینی موتور وانت مزدا را تسریع کرده است.

بهمن‌موتور از وانت‌ سه‌چرخ تا ترالورد

گروه بهمن در سال ۱۳۳۱ و در راستای فعالیت در زمینه حمل‌و‌نقل دریایی و حق‌العمل کاری نمایندگی‌های تجاری، به‌نام شرکت سهامی ایران‌خلیج‌کو تاسیس شد.

این شرکت در سال ۱۳۳۷ اولین محصول خود را تولید کرد. ورود بهمن‌موتور به تولید وانت‌های مزدا، ابتدا با مدل وانت سه‌چرخ آغاز شد که از یک موتور ۶۰۰ سیسی برخوردار بود.

در ادامه موتور مزدا ۱۰۰۰، مزدا ۱۶۰۰ و مزدا ۲۰۰۰ کاربراتوری و از سال ۱۳۸۲ تاکنون مزدا ۲۰۰۰ انژکتوری در حال تولید است که بیشترین تیراژ وانت مزدا مربوط به مدل ۲۰۰۰ انژکتوری می‌شود.

وانت کارا هم‌زمان با سه مدل دیگر اواخر سال ۹۲ از سوی شرکت بهمن‌موتور رونمایی شد. وانت کارا با سیاست رقابت با باری‌های سبک موجود در بازار، تولید و عرضه شد. برای تولید وانت کارا ۱۰۰میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام شده بود و بهمن‌موتور آن را بزرگ‌ترین پروژه خود عنوان می‌کرد.

داخلی‌سازی وانت کارا که در زمان آغاز تولید ۲۶درصد بود، در سال ۹۲ به ۷۸درصد رسید و درحال‌حاضر نیز تنها کمتر از ۵درصد قطعات این خودرو از خارج تامین می‌شود.

هم‌زمان با این مدل، بهمن‌موتور از وانت کارو نیز رونمایی کرد که یک وانت کوچک درون‌شهری با حجم موتور ۱۰۵۰سی‌سی، استاندارد یورو۴ و قابلیت نصب ایربگ بود اما نتوانست به‌اندازه کارا موفق عمل کند.

بهمن‌موتور در ادامه به سگمنت وانت‌پیکاپ‌ها ورود کرد و خودروهایی همچون پیکاپ کاپرا، پیکاپ ایسوزو و کاپرا۲ را در سبد محصول خود قرار داد. در نمایشگاه خودروی امسال تهران نیز بهمن‌موتور از وانت ترالورد رونمایی کرد که پرچمدار جدید وانت‌پیکاپ‌های این شرکت محسوب می‌شود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شیخی اسماعیل DE ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
    5 0
    چرا کارا ۱۷۰۰ تولیدش متوقف شده مشکلی داشت.
  • حسن IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
    1 1
    سلام دنبال خرید وانت مزدا بودم که متوجه شدم دیگه موتور ژاپنی استفاده نمیکنه !! کارا با موتور چینی به درد هیچی نمیخوره تا حالا مشتریا مزدا رو میخریدن بخاطر موتور ژاپنیش
    • حامد IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
      5 1
      عیب ایرانی جماعت اینه همه جا نظر میده بدون هیچ تخصصی شما متن بالا کامل بخون چند جا دیگه تحقیق کن بعد بیا نظر بده
    • امیر IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
      0 0
      چون موتورش جواب این ماشین رو نمی‌داد و پیکان بود
  • محمد IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    3 0
    اقا حامد عيب دوستاني مثل شما كه از وسايل و خودروهاي بيكيفيت چيني استفاده ميكنند هميشه سعي در بهتر جلوه دادن اون محصول هستند در حالي كه خودشون از اين تعميرگاه به اون لوازم فروش دنبال قطعات گران وبي كيفيت و كم ياب مثلا خودرو چيني شون هستند . خودرو چيني نياز به تحقيق نداره . خودرو چيني يعني اشغال پر اپشن.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =