کد خبر: 210284
تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۶

اتوبوس‌های تمام‌الکتریکی خودران می‌توانند ۱۱ مسافر را با سرعت ۲۴ کیلومتر بر ساعت جابه‌جا کنند .این اتوبوس‌ها می‌توانند با حسگرهای موجود در ایستگاه‌های اتوبوس، چراغ‌های راهنمایی و علائم جاده ارتباط برقرار کنند.

به گزارش« اخبار خودرو » ، صنعت خودرو که پیش‌تر روی مباحثی مانند جایگزینی سوخت‌های فسیلی با نمونه‌های سازگار با محیط‌زیست متمرکز شده بود، چندی است پا را فراتر گذاشته و روی خودروهایی خودران کار می‌کند. خودران بودن دیگر تنها مختص خودروهای کوچک نیست و این مبحث به دنیای خودروهای سنگین نیز ورود کرده است.

این خودروها که به‌طور معمول کمترین میزان آلایندگی را دارند، قرار است در سطح شهرها و با کاربری‌های مختلفی ازجمله درون‌شهری و نمایشگاهی مورد استفاده قرار گیرند.

[caption id="attachment_210285" align="alignleft" width="300"]اتوبوس‌ های خودران اتوبوس‌ های خودران[/caption]

پیش از این شرکت بنز به‌فکر ساخت نمونه‌ خودران به‌منظور استفاده در ناوگان حمل‌ونقل عمومی افتاد و از تست‌های این شرکت نیز سربلند بیرون آمد. حالا بعد از پیشرفت‌هایی که در این دو سال در خودروهای خودران شکل گرفته است، خبرهایی از حضور نمونه‌های کوچک‌تر این خودروها در استکهلم سوئد شنیده می‌شود.

پای خودران‌ها به سوئد باز شد

سوئد قصد دارد دو اتوبوس خودران الکتریکی را در خیابان‌های استکهلم در طرحی ۶ ماهه آزمایش کند. شرکت مخابراتی اریکسون با همکاری یک تهیه‌کننده فناوری و حمل‌ونقل در سوئد طرح ۶ماهه آزمایش دو اتوبوس خودران الکتریکی در خیابان‌های عمومی استکهلم را اجرا می‌کنند.

این آزمایش با هدف بررسی عملکرد خودروهای خودران در شرایط دنیای واقعی و کنار خودروها، دوچرخه‌سواران و عابران انجام می‌شود. این اتوبوس‌های تمام‌الکتریکی خودران می‌توانند ۱۱مسافر را به‌طور رایگان با سرعت ۲۴کیلومتر بر ساعت را در شرایط هوایی معمول جابه‌جا کنند.

قابلیت‌های خودران این اتوبوس‌ها در بستر API Connected Urban Transport (CUT) شرکت اریکسون فراهم شده است. اتوبوس‌ها با کمک این فناوری می‌توانند با حسگرهای موجود در ایستگاه‌های اتوبوس، چراغ‌های راهنمایی و علائم جاده ارتباط برقرار کنند، درحالی که سیستم‌های مشابهی در کشورهایی مانند هلند به طور موفقیت‌آمیز آزمایش شده است.

بنز؛ طلایه‌دار اتوبوس‌های‌ شهری خودران

شرکت مرسدس‌بنز نخستین خودروسازی بود که صحبت از ساخت اتوبوس‌های خودران شهری کرد. هرچند این خودرو نخستین نمونه اتوبوس خودران نبود اما اولین نمونه‌ای است که برای سیستم حمل‌ونقل عمومی طراحی شد.

شرکت بنز نام این محصول خود را اتوبوس آینده گذاشته بود که در نخستین تست خود توانست مسیر ۲۰کیلومتری فرودگاه اسخیپول آمستردام تا شهر هارلم را با موفقیت طی کند و پیچ‌های جاده، تقاطع‌ها و مناطق مسکونی را بدون کمک راننده بگذراند.

این اتوبوس از جدیدترین سیستم خودران مرسدس موسوم به سیتی‌پایلوت (CityPilot) استفاده می‌کند. این سیستم اجازه می‌دهد اتوبوس در مسیرهای ویژه تا حداکثر سرعت ۷۰کیلومتر تا حدی به‌طور خودران حرکت کند. البته در همه شرایط، یک راننده باید برای نظارت بر ایمنی در اتوبوس حضور داشته باشد.

اتوبوس آینده مرسدس‌بنز با توجه به داشتن جی‌پی‌اس، رادار و دوربین، فقط برای خط ویژه طراحی نشده و می‌تواند در ایستگاه‌ها توقف داشته، از تونل‌ها عبور کند، با چراغ راهنمایی ارتباط برقرار کند و در مواجهه با موانع و عابران‌پیاده ترمز کند.

برخلاف سایر خودروهای خودران، این اتوبوس به شبکه شهری متصل است، از این رو می‌تواند با چراغ‌های راهنمایی و سایر زیرساخت‌های شهری ارتباط برقرار کند.

همچنین هوش مصنوعی این اتوبوس به آن اجازه می‌دهد راحتی بیشتری را در زمان حرکت برای مسافران فراهم کند. مرسدس همچنین قصد دارد از فناوری نیمه‌خودران برای ارتقای بهره‌وری دستگاه‌های انتقال قدرت خود که درصد آلایندگی آن‌ها نزدیک صفر است، استفاده کند.

اتوبوس‌های خودران در سنگاپور

سنگاپور هرچند ازجمله کشورهایی است که شاید در زمینه ساخت اتوبوس‌های خودران اقدامی انجام نداده اما جزو نخستین کشورهایی است که آمادگی خود را برای استفاده از چنین محصولاتی اعلام کرد.

سنگاپور با گرم‌شدن بحث اتوبوس‌های خودران، آزمایش آن‌ها را با هدف نظام‌مند کردن و تجهیز آنها به تکنولوژی هوشمند راه‌اندازی کرد تا در نهایت برنامه استفاده از این اتوبوس‌ها در جاده اصلی و شلوع سنگاپور اجرایی شود.

سازمان حمل‌و‌نقل زمینی این کشور در یک پست فیس‌بوک اعلام کرد این آزمایش را با دو اتوبوس هیبرید برقی شروع خواهد کرد که مجهز به سنسور هستند و یک کالج محلی نرم‌افزار ناوبری برای کنترل این اتوبوس‌ها را ساخته است. پس از آماده شدن، این اتوبوس با پیمودن فاصله‌ای تقریبا ۴.۱کیلومتری آزمایش شد.

تصادفی که پروژه خودران‌ها را در سوئیس متوقف کرد

هرچند این اتوبوس‌ها می‌توانند بسیار کاربردی باشند و زندگی‌ راحت‌تری را به ارمغان بیاورند اما نمی‌توان آن‌ها را خالی از دردسر دانست. وسایل نقلیه خودران هنوز آن‌طور که باید و شاید پیشرفت نکرده‌اند و نتوانسته‌اند ایمنی صد درصدی را برای مردم به همراه داشته باشند.

در همان‌ سال‌هایی که کشورهایی مانند سنگاپور برای استفاده این خودروها پیش‌قدم شدند و خودروسازان مطرح جهانی مانند بنز به طراحی و تولید این قبیل خودروها پرداختند، تصادف یک اتوبوس خودران در سوئیس خبرساز شد.

اتوبوس‌های خودران پست‌باس (PostBus) در شهر سیون سوئیس از سال ۲۰۱۵ مورد آزمایش قرار گرفتند اما برخورد یکی از این اتوبوس‌ها با یک خودروی ون که در محلی پارک شده بود، باعث شد روند این آزمایش‌ها متوقف شود.

پست‌باس، شرکت سازنده این اتوبوس‌ها در واکنش به این اتفاق با انتشار یک بیانیه در فضای آنلاین گفت: «دلیل توقف این آزمایش‌ها برخورد یکی از اتوبوس‌های بدون راننده به در بازشده عقب یک ون است که در گوشه خیابان پارک کرده بود.

به‌همین دلیل پست‌باس و کمپانی خودروساز همکار، علل این حادثه را تجزیه و تحلیل خواهند کرد و اقدامات لازم را انجام خواهند داد.» این اتوبوس خودران سوئیسی وسیله نقلیه چندان سریعی نیست.

این خودرو با ۱۱ سرنشین حداکثر سرعتی برابر با ۱۲ مایل بر ساعت (حدود ۱۹ کیلومتر بر ساعت) دارد و توسط یک اپراتور و از راه دور کنترل می‌شود. هرچند این تصادف چندان مهم به‌نظر نمی‌رسید اما همین برای پست‌باس کافی بود تا پروژه خود را به حالت تعلیق درآورد.

تصادف خودران مسافری در لاس‌وگاس

مشکلات منعکس‌شده از حوادث قبلی وسایل نقلیه خودران بیشتر مربوط به آن بود که سنسورها در شرایط غیرعادی کور می‌شدند. به‌عنوان مثال یک خودروی خودران گوگل برای تغییر خط در جاده با یک اتوبوس برخورد کرد و دلیل آن عمل نکردن سنسورها و تشخیص ندادن این اتوبوس اعلام شد.

همچنین یک خودروی ساخت تسلا که روی سیستم اتوپایلوت تنظیم شده بود، با یک درخت تصادف کرد. خودروی دیگری نیز از تسلا با عقب یک تریلر برخورد کرد و کارشناسان دلیل آن را عدم تشخیص سنسورهای ماشین بین خط‌سفید افق انتهای جاده با خط سفیدی که روی تریلر قرار داشت، می‌دانند و به همین علت ماشین موفق نمی‌شود که در زمان مناسب ترمزها را وارد عمل کند.

دومین تصادف مربوط به اتوبوس‌های خودران در شرایطی رخ داد که تنها ۲ساعت از آغاز استفاده عمومی آن در لاس‌وگاس آمریکا گذشته بود.

این اتوبوس در یکی از خیابان‌های آمریکا در حال حرکت و اولین اتوبوس خودران عمومی آمریکا لقب گرفته بود، با یک کامیون تصادف کرد و صدمه جزئی دید. در جریان این تصادف کسی آسیب ندیده یا مجروح نشده است.

یکی از مسافرانی که در این اتوبوس خودران حضور داشت در مورد تصادف یادشده گفت: «اتوبوس در جای خود متوقف بود که کامیونی با آن برخورد کرد و این اتفاق چند بار رخ داد.»

باتوجه به اینکه قابلیت حرکت به عقب برای اتوبوس یادشده تعریف نشده بود، اتوبوس یادشده پس از برخورد قادر به جابه‌جایی نبود. بر اساس اعلام پلیس راننده کامیون مقصر این حادثه بود که به علت حرکت به عقب غیرقانونی با اتوبوس خودران برخورد کرده است.

حسگرهای اتوبوس وجود کامیون را ثبت کرده بودند و به منظور جلوگیری از برخورد، آن را متوقف کردند. اما کامیون به حرکت خود به عقب ادامه داد و به اتوبوس برخورد کرد.

اتوبوس کوچک یادشده توانایی جابه‌جایی هشت نفر را دارد، مجهز به نمایشگر رایانه‌ای و فاقد فرمان و پدال ترمز است. این اتوبوس که توسط شرکت فرانسوی Navya تولیدشده از جی‌پی‌اس، حسگرهای برقی و فناوری‌های دیگر برای مسیریابی استفاده می‌کند و حداکثر سرعت حرکت آن ۲۵کیلومتر در ساعت است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =