در آغاز سال میلادی جاری و هنگام برگزاری نمایشگاه دیترویت اعلام شده بود که گروه خودروسازی ب‌ام‌و با عرضه سدان سری ۵ و کراس‌اوور X2، فروش بازار لوکس‌ها را در دست خواهد گرفت

به گزارش« اخبار خودرو » ، هارالد کروگر مدیر ۵۳ساله ب‌ام‌و در مدت ۳ساله ریاست خود با چالش‌های فراوانی روبه‌رو بوده است: از بحث‌های گسترده و عمده درباره خودروهای دیزل در اروپا گرفته تا الکتریکی‌سازی ناوگان محصولات و رقابت شدید و آتشین با خودروسازان کهنه‌کار و رقبایی که تازه از راه رسیده‌اند.

کروگر اخیرا در گفت‌وگو با ماهنامه آلمانی «منجر مگزین» اعلام کرد که شرکتش به‌زودی مدل‌های جدیدی را به بازار معرفی خواهد کرد که تهاجمی‌ترین محصولات تاریخ ب‌ام‌و خواهند بود. او انگیزه ب‌ام‌و برای عرضه چنین محصولاتی را پیشی‌گرفتن از رقیب آلمانی خود یعنی مرسدس‌بنز عنوان کرد.

[caption id="attachment_211030" align="aligncenter" width="680"]هارالد کروگر مدیرعامل ب‌ام‌و هارالد کروگر مدیرعامل ب‌ام‌و[/caption]

تقلا برای بازگشت به سکوی اول

به باور کروگر مهم‌ترین نکته در رابطه با آینده این است که ب‌ام‌و با سازماندهی مجدد، به یک گروه «حمل‌ونقل و فناوری» بدل شود.

به گفته او «وقتی پای مساله فروش به میان می‌آید، این کافی نیست که در صدر بازار باشید. پیشتاز بازار بودن به‌لحاظ کیفی و کسب رضایت مشتریان، هدفی است که ما دنبال می‌کنیم و همین هدف کارکنان ما را هیجان‌زده و پرانگیزه می‌کند.»

او همچنین افزود: «در سال ۲۰۲۰ ما به‌لحاظ حجم فروش باری دیگر رهبری بازار را در دست خواهیم گرفت. من تیم خودم را به سمت این هدف هدایت می‌‌کنم، هرچند که رسیدن به آن کار ساده‌ای نیست.»

با این‌‌حال هدف اصلی ب‌ام‌و همچنان حفظ درآمدهای ناخالص بین ۸ تا ۱۰درصد از کل فروش خواهد بود. برند ب‌ام‌‌و تا سال ۲۰۱۷ ازنظر حجم فروش از رقیب اصلی خود یعنی مرسدس‌بنز جلوتر بود، اما در این سال مرسدس موفق شد ۲۰۰هزاردستگاه بیشتر از محصولاتش را بفروشد.

فقط در بریتانیا، در مدت ۱۸ماه منتهی به ژوئن ۲۰۱۷ (تیرماه جاری) مرسدس‌بنز موفق شد ۶هزاردستگاه بیشتر از ب‌ام‌و فروش داشته باشد. این دورقیب صد ساله آلمانی همچنین در عرضه خدمات حمل‌ونقل نیز شدیدا با هم در رقابت هستند.

درحالی‌که دایملر مشغول کار روی اپلیکیشن همسفری کارتوگو، خدمات رزرو تاکسی با نام مای‌تاکسی و اپلیکیشن مسیریابی موول است، ب‌ام‌و هم مالکیت درایوناو، پارک ناو و چارج‌ناو را در دست گرفته و همچنین موسسه تحقیقاتی خود را با نام موبیلیتی ریسرچ راه‌اندازی کرده است.

حالت تهاجمی ب‌ام‌و

در آغاز سال میلادی جاری و هنگام برگزاری نمایشگاه دیترویت اعلام شده بود که گروه خودروسازی ب‌ام‌و با عرضه سدان سری ۵ و کراس‌اوور X2 باری، فروش بازار لوکس را در دست خواهد گرفت.

به باور نیکلاس پیتر مدیر مالی ارشد ب‌ام‌و، عرضه این این مدل‌ها به اضافه یک نسخه به‌روز‌رسانی شده از مدل X3 به ب‌ام‌و کمک خواهد کرد تا در تمام بازارهای مهم از جمله چین و ایالات متحده به فروش بالایی دست پیدا کند.

هارالد کروگر مدیر‌عامل ب‌ام‌و در ماه مه به سهامداران خود گفته بود که این شرکت وارد «حالت تهاجمی» خواهد شد و با عرضه مدل‌هایی جدید جایگاه قبلی خود را از دست بزرگ‌ترین رقیبش درخواهد آورد.

ب‌ام‌و در سال جدید میلادی عرضه مدل جدید X2 و شاسی‌بلند فول‌سایز X7 را با امید پیشی‌گرفتن از مرسدس بنز آغاز خواهد کرد.

قرار گرفتن در جایگاه دوم و افت فروش در سال ۲۰۱۷ هارالد کروگر را در موقعیت سختی قرار داده و او برای جبران این موقعیت مجبور به تغییر تاکتیک شده است.

یکی از اهدافی که کروگر به‌طور جدی دنبال می‌کند، عرضه دست‌کم ۱۲‌خودروی تمام‌الکتریکی تا سال ۲۰۲۵ است.ب‌ام‌و نیز مانند سایر مهره‌های حاضر در خودروسازی در تلاش است تا با افزایش میزان سودآوری خود سرمایه‌گذاری در فناوری‌های جدید مربوط به شکل‌های جدید رانندگی و مقاومت در برابر چهره‌های جدیدی همچون تسلا و ویمو، جایگاه خود را در صنعت حمل‌و‌نقل حفظ کند.

براساس گزارش‌های اعلام‌شده، ب‌ام‌و در سال جاری مخارج توسعه خود را به ۷‌درصد کل فروش افزایش خواهد داد که نسبت‌به ۶‌درصد فروش در سال ۲۰۱۷ رشد محسوسی به‌حساب می‌آید.

سرسخت و هدفمند

تغییر و تحولات راهبردی گروه خودروسازی ب­‌ام‌­و همین حالا پشت‌پرده در جریان است. مقامات ب‌­ام‌­و در تلاشند تا جای ممکن تحولات ب­‌ام‌­و را سرعت ببخشند.

کروگر در این خصوص گفته: «ما می­‌خواهیم ب­‌ام‌­و را به یک کمپانی ارائه‌دهنده خدمات حمل و نقل و یک گروه حمل و نقل بدل کنیم.» واضح است که رئیس هیات مدیره ب­‌ام‌­و همچنین با مقاومت‌هایی از سوی دیگر مدیران روبه‌­رو باشد اما خود او این مساله را مشکل بزرگی نمی‌­داند. او در این باره می‌­گوید: «شاید برخی من را دست­ کم گرفته باشند؛ اما من می‌توانم سرسخت و مقاوم باشم.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =