کد خبر: 213090
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹

در نتیجه تنش‌های تجاری به‌وجود آمده میان واشنگتن و چین، دوخودروساز بزرگ آلمان یعنی ب‌ام‌و و دایملر برای تصمیم‌گیری درخصوص ادامه تولید خودروهای شاسی‌بلند خود در خارج از خاک ایالات متحده دچار مشکلات فراوانی شده‌اند.

به گزارش « اخبار خودرو » ، تعرفه ۲۵درصدی اعلام‌شده از سوی چین روی خودروهای تولیدشده در ایالات متحده که به چین صادر می‌شوند، حدودا ۲۷هزاردستگاه خودروی صادراتی به چین را شامل می‌شود که در این میان سهم فروش محصولات این دوخودروساز آلمانی که در خاک ایالات‌متحده تولید شده‌اند، ۷میلیارد از کل ۱۱میلیارددلار خواهد بود.

[caption id="attachment_213091" align="aligncenter" width="700"] تاثیر تنش تجاری چین و آمریکا بر آینده خودروسازان آلمانی[/caption]

کابوس ژرمن‌ها

تحلیل‌گران موسسه اونکور اخیرا اعلام کردند: «این تعرفه واردات در اصل متوجه آلمان جنوبی خواهد شد و نه ایالات متحده. افزایش ۲۵درصدی تعرفه، تاثیری منفی به ارزش ۱٫۷۳میلیارددلار بر اقتصاد کمپانی‌های آلمانی واقع در جنوب این کشور خواهد گذاشت.»

ب‌ام‌و که به‌لحاظ حجم صادرات، بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو از ایالات‌متحده به‌شمار می‌رود، بزرگ‌ترین کارخانه‌ خود را در شهر اسپارتنبرگ ایالت کارولینای جنوبی راه‌اندازی کرده‌ و حالا با تعرفه ۹۶۵میلیون‌دلاری مواجه است.

سهم دایملر نیز از تعرفه صادرات به چین ۷۶۵میلیون‌دلار خواهد بود. در کارخانه اسپارتنبرگ تولید مدل‌های X3، X4، X5 و X6 ب‌ام‌و صورت می‌گیرد و بالاگرفتن بحث‌های تجاری میان آمریکا و چین باعث شده است مقامات این کمپانی به فکر انتقال تولید مدل‌های پرفروش‌تر خود مانند X5 به بیرون خاک آمریکا بیفتند. اما شکی نیست که هرگونه تغییر مکان تولید، مستلزم صرف میلیون‌ها یورو هزینه و چندین ماه‌‌ زمان برای راه‌اندازی کارخانه جدید است و در نتیجه اقدامی بلند‌مدت محسوب می‌شود.

پیتر شوارتزنبائر عضو هیات‌مدیره ب‌ام‌‌و اخیرا در گفت‌وگو با رویترز در این‌باره گفته است: «ما باید تصمیماتی را اتخاذ کنیم، مثلا این‌که کارخانه‌هایمان را از کارولینای جنوبی به مکزیک منتقل کنیم که این مساله در چشم‌انداز ۲۰ تا ‌۳۰ سال آینده ما قرار دارد. اگر هربار که توئیتی منتشر می‌شود، بخواهیم استراتژی‌‌مان را عوض کنیم، عقلمان را از دست خواهیم داد.»

ضرری برای همه

سال میلادی گذشته حدود ۱۸درصد از کل خودروهای ب‌ام‌و که در سراسر جهان به فروش می‌رسند، ساخت کارخانه اسپارتنبرگ بودند. این یعنی ۱۰۰هزارو۲۰۳دستگاه خودرو و به همین خاطر کمپانی ب‌ام‌و هشدار داده که افزایش بیشتر میزان تعرفه به ضرر تمامی سهامداران این شرکت خواهد بود.

چین پیش‌تر تهدید کرده بود که میزان تعرفه‌های واردات خودرو و سایر محصولات آمریکایی را تا میزان ۵۰درصد افزایش خواهد داد تا تصمیم ترامپ را برای افزایش تعرفه واردات محصولات مختلف ازجمله خودرو و قطعات مربوطه تلافی کند.

گروه خودروسازی ب‌ا‌م‌و در واکنش به شاخ و شانه کشیدن‌های طرفین این تنش در بیانیه‌ای اعلام کرد: «گروه خودروسازی ب‌ام‌‌و طرفدار تجارت آزاد جهانی است: کمپانی ما دارای یک شبکه تولید جهانی و بازار فروشی در سراسر جهان است.»

اقدامات آتی

در ماه‌های اخیر و در بحبوحه تنش‌های مربوط به افزایش تعرفه، ب‌ام‌و صادرات X3 از ایالات‌متحده به چین را متوقف کرد و در عوض برای فروش این مدل خود در چین، از محصولاتی که در کارخانه‌های روسلین در آفریقای جنوبی و شنیانگ چین تولید شده بودند، استفاده کرد.

ب‌ام‌و اعلام کرد: «۳۵درصد از خودروهایی که به چین صادر شدند، ب‌ام‌و X3 بودند که دیگر از اسپارتنبرگ به چین صادر نخواهند شد.»

تصمیم‌گیری برای افزایش ظرفیت تولید در خاک چین همچنین ناشی‌از اقدامات الزام‌آور ازسوی دولت چین است که تولیدکنندگانی همچون ب‌ام‌و را به افزایش بومی‌سازی در این کشور ملزم می‌کنند.

دایملر، کمپانی مادر برند مرسدس-بنز از ارائه جزئیات مربوط‌به صادرات خود از ایالات‌متحده به چین خودداری کرده و گفته است: «ما درباره مذاکراتی که در پیش است اظهارنظر نمی‌کنیم، اما واضح است که با دقت همه شرایط را تحت‌نظر داریم.»

از دیگر کمپانی‌هایی که تحت‌تاثیر افزایش تعرفه قرار خواهند گرفت، می‌توان به تسلا و فورد اشاره کرد. در این میان سرنوشت پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی هم بر تصمیم‌گیری خودروسازان در خصوص آینده تولید در ایالات متحده تاثیر خواهد گذاشت.

 

وعده‌های شیرین رئیس‌جمهور چین

در عین حال شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین در سخنرانی خود در مجمع اقتصادی آسیا درباره یک «فاز جدید گشایش اقتصادی» صحبت کرد و وعده‌هایی را درخصوص روابط تجاری چین با سایر کشورها مطرح کرد که شامل کاهش تعرفه واردات خودرو، افزایش سهم سرمایه‌گذاران خارجی در چین و بهبود شرایط سرمایه‌گذاری در این کشور می‌شد.

با این‌که خودروسازان نگران دوبرابرشدن تعرفه واردات خودرو به چین بودند، شی جینپینگ از کاهش چشمگیر تعرفه ۲۵درصدی فعلی خبر داد و گفت چین به‌دنبال افزایش واردات خود است.

گرچه این وعده‌ها بسیار جذاب به‌نظر می‌رسند، اما به گفته کارشناسان این نخستین بار نیست که چنین ادعاهایی مطرح می‌شود و باید منتظر ماند و دید آیا در عمل اتفاقی رخ خواهد داد؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =