کد خبر: 213124
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۲

افزایش قیمت خودروها در چند وقت گذشته به دلایل متعددی رخ داده است‌. از جمله می‌توان به افزایش تعرفه‌ها، سخت شدن شرایط واردات‌، تصویب آیین‌نامه‌های پی‌در‌پی برای واردات خودرو و در‌نهایت افزایش قیمت ارز ‌اشاره کرد.

به گزارش « اخبار خودرو » ،  همه این موارد باعث شده است قیمت‌های رسمی و بازار افزایش یابد و بدین ترتیب شاهد افزایش شدید قیمت خودروها در بازه قیمتی ٨٠‌میلیون‌تومان به بالا باشیم‌.

[caption id="attachment_209228" align="aligncenter" width="700"]اگر بازار خودرو از لحاظ وضعیت حاکم بر آن را بتوان به چهار مرحله تقسیم کرد باید گفت بازار خودروی ایران از مرحله سونامی امواج یا همان بازار ملتهب ناشی از افزایش قیمت عبور کرده و به مرحله شکافت هسته‌ای یعنی توقف خرید و فروش رسیده است. با وجود افزایش تعرفه‌های واردات و رشد نرخ ارز از آنجا که نرخ تورم و سود بانکی در کنترل و اختیار دولت است بنابراین نمی‌توان گفت التهاب بازار خودرو در سال‌های 90 و 91 تکرار شده است. احتمالا از نیمه دوم سال آینده بازار خودروی ایران وارد مرحله آرامش (عروسک) و پس از آن مرحله درخت پیر یعنی تعادل خواهد شد. پیش‌بینی بازار خودرو برای ماه‌های آینده[/caption]

در نهایت تمام این مسائل باعث شده است مشتریان بالقوه بازار خودرو به‌خصوص در بازه قیمتی ١٠٠ میلیون‌تومان به بالا قدرت خریدشان کاهش یابد و این کاهش قدرت خرید به‌دلیل افزایش قیمت‌ها باعث شده است بازار در رکود بیشتری فرو برود‌.

از سوی دیگر این رکود باعث می‌شود شرایط بازار هر روز پیچیده‌تر شود‌. چنانچه شرایط به همین نحو ادامه یابد، شاهد کاهش شدید حجم واردات خودرو در سال جاری خواهیم بود و این به معنای کاهش درآمد دولت از محل واردات است، هر‌چند به‌دلیل افزایش ١٠٠درصدی تعرفه‌های واردات، دولت کاهش درآمدی را تجربه نخواهد کرد زیرا درآمد دولت از واردات هر یک دستگاه خودرو در سال ٩٧ معادل در‌آمد واردات دو خودروی مشابه در سال ٩۶ خواهد بود.

از طرف دیگر کاهش عرضه خودروهای وارداتی باعث رونق خرید و فروش خودروهای دست‌دوم وارداتی و همچنین خودروهای تولید داخل در بازه قیمتی ٨٠ تا ٢٠٠ میلیون‌تومان خواهد شد‌.

در واقع اگر بخواهیم با توجه به مولفه‌های بازار به پیش‌بینی بازار خودرو در سطح کلان بپردازیم، باید بگوییم که شاهد رکود نسبی بازار‌، کاهش واردات خودرو‌، افزایش رونق خرید و فروش خودروهای وارداتی دست‌دوم‌ و افزایش فروش خودروهای تولیدی خواهیم بود‌.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    شکر خدا هر سال بهتر از سال قبله همینجوری پیش بره چند سال دیگه باید خر سوار بشیم
    • لهرای RO ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
      0 0
      خدا‌ غضب‌ بکنی‌ ما‌ دیگه‌ غیر‌ زیر‌ گل‌ ماشین‌ سوار‌ بشیم
  • لیدروارداتی ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    جهنم
  • دارکوب ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    معلوم نیست افزایش قیمت ها تا کجا و کی ادامه خواهد یافت ؟؟!!!! چرا می بایستی حدود ۱۰۰ میلیون و کمی بیشتر به قیمت برخی از مدلها اضافه شود ؟؟؟!!!! واقعا” که چه وضعیت وضع تعرفه ها و نرخ ارز است ، ….. مسئولین انگار نمی دانند ، تصمیمات آنها چه تاثیری بر روی قیمت ها می گذارد …..انگار خیلی دوست دارند،سازمان گسترش و ایران خودرو و سایپا و کرمان موتور و….. از این آشفته بازار سود ببرند !!!!!!!! کجای دنیا برای یک خودروی ۱۲۰ میلیون تومانی باید بین ۳۲۰ تا ۳۸۰ میلیون پرداخت کرد ؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!! واقعا” نمی دونم چی بگم ……………با ارزش پول مردم بازی می کنند و پول را به پشکل و تاپاله تبدیل کرده اند …..
  • بی نام ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    1 1
    این همه از خودرو سازان با تعرفه های بالا حمایت شد، نتیجه چه شد؟ آیا مثل کره جنوبی خودرو ساز شدیم؟ آیا توانستیم از صادرات خودرو درآمد ارزی کسب کنیم؟ آیا توانستیم ارز از صادرات قطعه ارز کسب کنیم؟ در این سالها خودروسازان این همه فرصت های طلایی را از دست دادند و همچنان ناتوان در طراحی پلتفرم، موتور ، گیربکس، سیستم تعلیق و ...آیا بهتر نبود به جای این همه سرمایه گذاری در خودرو که ثمره ی چندانی نداشته است در بخش های دیگری مثل نساجی، پوشاک، کفش، تولید کالاهای الکترونیکی، و صنایع سبک و روستایی سرمایه گذاری می کردیم
  • مهدي ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    2
    به عنوان يك ايراني خجالت ميكشم، الان پول هم بخواي بدي اين خودروها رو بخري با اين قيمت هاي نامتعارف، اولاً پيدا نميشه،ثانياً منت هزارتا دلال و غيره رو بايد كشيد،افسوس از اين مديريت ضعيف و دلال گونه
  • بهروز RO ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
    0 0
    دیگه‌ ژلت‌ هم‌ نمیتونیم‌ بسونیم‌ چ‌ برسه‌ ماشین‌ الان‌ قیمت‌ خر‌ هم‌ با‌ این‌ دلار‌ بی‌ شک‌ رفته‌ بالا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =