به‌گفته این وکیل پایه‌یک دادگستری، مشکل اصلی در برخورد با این موضوع در بازدارندگی قوانین کشور ما نیست، بلکه نبود فرهنگ رانندگی و عدم رعایت حق دیگران است.

به گزارش «اخبار خودرو»،   «قوانین تنبیه و مجازات برای رانندگی حین مستی بازدارنده است.» این بخشی از صحبت‌های یک حقوقدان درباره مجازات رانندگانی است که هنگام رانندگی مشروبات الکلی مصرف کرده‌اند. به‌گفته این وکیل پایه‌یک دادگستری، مشکل اصلی در برخورد با این موضوع در بازدارندگی قوانین کشور ما نیست، بلکه نبود فرهنگ رانندگی و عدم رعایت حق دیگران است.

به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو»، دو روز گذشته خبر راننده مستی که هفت نفر را با خودروی خود زیر گرفت و پنج نفر از آنها را به کام مرگ کشاند، برای تهرانی‌ها شوک‌آور بوده است. این اتفاق باعث شد باردیگر حرف‌و‌حدیث‌ها درباره عدم بازدارندگی قوانین مجازات و تنبیه برای رانندگی هنگام مستی در کشور ما داغ شود و برخی‌ معتقدند این قوانین برای برخورد با رانندگان مست کافی نیست. برخی کارشناسان بر این باورند در بیشتر کشورهای جهان، قوانین به مراتب سختگیرانه‌تری برای رانندگی در حالت مستی وضع شده و منظور از مجازات، میزان بازدارندگی آن بدون خشونت است.

  قانون چه می‌گوید؟
در سال‌های گذشته آمار پرونده‌های تصادفات رانندگی هنگام مستی در حال افزایش بوده و بر‌اساس آمار رسمی در سال 94 حدود 3هزار مورد رانندگی در حالت مستی گزارش شده بود. همچنین به‌گفته مسئولان، در کشور ما عامل ٢٠درصد تصادفات مرگبار، مصرف الکل بوده و بیش‌از ٥٠درصد سوانح ناشی‌از مصرف الکل، موجب مرگ شده‌اند.
طبق ماده718 قانون جزای اسلامی هرگاه فردی با وسیله نقلیه‌موتوری در حالت مستی اقدام به رانندگی کند، عمل وی جزو موارد مشدد و تشدید‌کننده محسوب می‌شود و قانون‌گذار مجازاتی بیش‌از دوسوم حداکثر مجازت، تعیین خواهد کرد. ضمن اینکه طبق این ماده قانونی، فرد خاطی یک تا پنج‌سال هم از رانندگی محروم خواهد شد.
مطابق با قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی حین مستی علاوه‌بر جریمه 400هزارتومانی و ضبط گواهینامه به مدت شش‌ماه، پرونده قضایی برای فرد خاطی تشکیل شده و وی به مرجع قضایی نیز معرفی خواهد شد. به‌گفته پلیس؛ شرب‌خمر علاوه‌بر تخلف رانندگی، به لحاظ قانونی نیز جرم محسوب می‌شود و برابر قانون مجازات اسلامی، علاوه‌بر حد شرعی که 80ضربه تازیانه است، مجازات حبس تعزیری نیز برای فرد خاطی در نظر گرفته 
شده است.
  قوانین بازدارنده هستند
در این‌باره عبدالصمد خرمشاهی، حقوقدان و وکیل پایه‌یک دادگستری به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «قوانین تنبیه و مجازات که برای رانندگی هنگام مستی در قانون کشور وجود دارند، کاملا کافی و بازدارنده هستند. در‌واقع قوانین راهنمایی‌و‌رانندگی برای برخورد با رانندگان مست سختگیرانه بوده و ضعفی در قوانین وجود ندارد اما ریشه مشکل را باید در فرهنگ رانندگی مردم جست‌وجو کرد.»
این وکیل دادگستری در ادامه توضیح داد: «در بیشتر کشورهای پیشرفته، کمتر کسی به خود اجازه تخلف می‌دهد زیرا با جرائم سنگینی مواجه می‌شود. در‌عین‌حال حقوق دیگران را نیز رعایت می‌کند. فرهنگ رانندگی در این کشورها بالاست و مردم ناظر و ناظم خود هستند. در کشور ما افزایش جرائم نقدی و شدت تنبیه تاثیری در کاهش تخلفات رانندگی ندارند، زیرا آموزش و فرهنگ‌سازی در این زمینه بسیار پایین است و برخی رانندگان به حق وحقوق همدیگر و مردم احترام نمی‌گذارند.»
خرمشاهی با تاکید بر اینکه خلأ قانونی در برخورد با رانندگی در حالت مستی نداریم، گفت: «نشستن پشت فرمان خودرو توسط راننده‌ای که الکل مصرف کرده، خلاف قانون است. اما برخی از این افراد خود را ملزم به رعایت قوانین نمی‌دانند و به‌راحتی حقوق دیگران را نادیده می‌گیرند و در بعضی موارد نیز اتفاقات ناگواری رخ می‌دهد. درواقع فرهنگ رانندگی در کشور ما نهادینه نشده و بیشتر رانندگان در حین رانندگی خلاف می‌کنند که رانندگی هنگام مستی هم بخشی از این تخلفات محسوب می‌شود.» 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =