جگوار لندروور

به گفته تحلیل‌گران خودرویی، جگوار لندروور تولیدکننده بریتانیایی خودروهای لوکس که مالکیت آن به تاتاموتورز هند تعلق دارد، باید هرچه سریع‌تر اقدام به مدرن‌سازی برنامه‌ریزی تجاری خود کند، زیرا هزینه‌های سرسام‌آور و فزاینده در حال کاهش چشمگیر سودآوری این شرکت است.

به گزارش «اخبار خودرو»،    این نظر پس از آن اعلام شد که تاتاموتورز کمپانی مادر جگوار لندروور در تاریخ 30ژوئن نتایج مربوط به سودآوری این شرکت را در سه ماهه نخست سال 2018 اعلام کرد. براساس گزارش‌های منتشر شده جگوار لندروور در این مدت ضرری 343میلیون‌دلاری را متحمل شده که در مقایسه با سودآوری 742میلیون دلاری این خودروساز در مدت مشابه سال گذشته رقم بسیار قابل‌ملاحظه‌ای محسوب می‌شود.

  چالش‌های موجود
این در حالی است که سایر خودروسازان اروپایی نیز با مشکلاتی دشوار دست و پنجه نرم می‌کنند. این خودروسازان در کوتاه مدت باید با سرعتی زیاد از محصولات دیزلی به محصولات بنزین‌سوز روی بیاورند، زیرا خودروهای گازوئیل‌سوز به شکلی گسترده محبوبیت خود را میان مشتریان اروپایی از دست داده‌اند. سیاستمداران اروپایی در سال‌های اخیر توجه خود را بر خطرات خودروهای دیزل برای سلامت جامعه متمرکز کرده‌اند. انتظار می‌رود سهم بازار خودروهای دیزل تا پایان سال 2018 در آلمان (که بزرگ‌ترین بازار خودروی اروپا است) تا میزان 42درصد کاهش پیدا کند. این در حالی است که در سال 2015 خودروهای دیزل در این کشور 52درصد از بازار را به خود اختصاص داده بودند. سال گدشته 90درصد از فروش محصولات جگوار لندروور را در بریتانیا (که بزرگ‌ترین بازار این خودروساز است)، خودروهای دیزل تشکیل می‌دادند. همچنین تاثیر تهدیدهای آمریکا و چین را در خصوص افزایش تعرفه واردات و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بر وضعیت فعلی جگوار لندروور نباید نادیده گرفت. اگر میان سران بریتانیا و اتحادیه اروپا بر سر تسهیل تجارت موافقتی صورت نگیرد، جگوار لندروور در تولید خود با مشکلاتی فراوان روبه‌رو خواهد شد. تا پیش از این بسیاری از قطعات موردنیاز جگوار-لندروور بدون هرگونه محدودیت واردات و آزادانه از سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا تامین می‌شد. در کنار این حقایق، این نکته را نیز باید افزود که از ماه آینده تمام خودروسازان اروپایی باید خود را با قوانین جدید مربوط به مصرف سوخت خودروها هماهنگ کنند که بسیار سخت‌گیرانه‌تر از قوانین قبلی هستند و مانع از هرگونه تخلف و تقلب توسط خودروسازان می‌شوند که تا 30درصد مصرف واقعی سوخت خودروها را تحریف می‌کنند. کاهش سهم بازار دیزل‌ها نیز رسیدن به استانداردهای جدید را بسیار دشوارتر می‌‌کند. 

  انتخاب سخت برای جگوار دوست‌داشتنی
جگوار لندروور برخلاف برندهایی مانند مرسدس‌بنز، ب‌ام‌و، آئودی و پورشه که بخش عمده‌ای از بازار خودروهای لوکس را در دست دارند، نقشی حاشیه‌ای در این بازار ایفا می‌کند و به همین خاطر این تغییرات بیش از هر برند دیگری برندهای لوکس این خودروساز را با خطر روبه‌رو می‌کند. 
از سوی دیگر به باور برخی از کارشناسان مانند پروفسور فردیناند دودنهوفر از مرکز تحقیقات خودرویی در دانشگاه دویزبرگ‌اسن آلمان جگوار لندروور دارای مدل‌های بسیار زیاد و بیش از اندازه‌ای است. چنان‌که می‌دانیم جگوار دارای 6 مدل است (بدون در نظر گرفتن مدل الکتریکی آی-پیس)؛ سدان‌های XE، XF، و XJ که با سری‌‌های 3، 5 و 7 ب‌ام‌و رقابت می‌‌کنند؛ مدل‌های شاسی‌بلند F و E پیس و مدل دو سرنشین اف‌تایپ. فروش کلی جگوار در سال گذشته 180هزاردستگاه بود، یعنی به‌طور میانگین در طول یک سال تعداد 30هزار دستگاه از هریک از مدل‌های این برند به فروش رسیده است. آقای دودنهوفر گفت: «این الگوی تجاری مناسبی نیست. آ‌ن‌ها به فروش بیشتر هر یک از محصولات‌شان احتیاج دارند یا باید برخی از مدل‌هایشان را از دور خارج کنند. شما نمی‌توانید با فروش تنها 30هزاردستگاه از هر مدل خود با ب‌ام‌و یا مرسدس‌ رقابت کنید.» به باور او عملکرد جگوار لندروور در چین، به‌رغم تولید در این کشور، بسیار ضعیف بوده است. دودنهوفر معتقد است که لوکس‌ساز بریتانیایی در چین به اشتباه سرمایه‌گذاری زیادی را روی خودروهای دیزل انجام داده و به اندازه کافی به فکر توسعه خودروهای هیبرید، بنزنین‌سوز و تمام الکتریکی نبوده است. جان وورمالد، تحلیل‌گر موسسه اتوپلیس نیز با این مساله موافق است که برند جگوار نمی‌تواند با رقبای آلمانی رقابت کند، اما به باور او می‌توان در عملکرد لندروور پتانسیلی را برای سودآوری مشاهده کرد.  

  امیدواری به لندروور
ورمالد در حساب توییتر خود در این باره نوشته است: «جگوار با وجود محصولات فوق‌العاده‌اش برای رقابت با ب‌ام‌و، مرسدس و آئودی که تقریبا در کلاس قیمتی مشابهی قرار دارند، بسیار کوچک است. این درست است که مشکل دیزل‌ها برای آن‌ها دردسرساز شده، اما این چیزی است که همه خودروسازان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. مساله اصلی برای جگوار این است که این برند از قاره اروپا چندان فراتر نرفته است. به‌طور عکس، لندروور در موقعیتی کاملا منحصربه‌فرد قرار دارد. البته نه در بازار خودروهای آفرود شبه نظامی و کشاورزی، زیرا این بازار را همتایان آمریکایی و ژاپنی قبضه کرده‌اند؛ بلکه در بازار شاسی‌بلندهای لوکس که از رقبایی مانند جیپ فراتر رفته و از لحاظ قیمتی می‌تواند به خوبی از پس رقبایی مانند ب‌ام‌و و مرسدس برآید.» در هر صورت آن‌طور که کارشناسان خودرویی می‌گویند، هزینه‌های ثابت جگوار لندروور رشد بیشتر و سریع‌تری از فروش این خودروساز داشته و در سال‌های آتی این شرکت با چالش‌های بزرگی روبه‌رو خواهد شد. 
پیش‌بینی می‌شود که این شرکت در آینده‌ای نه چندان دور برای کاهش هزینه‌ها مجبور به اتخاذ تصمیماتی دشوار مانند حذف برخی از مدل‌های خود از خط تولید شود. 
 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =