ایران خودرو

لازم است برای بقای صنعت خودروسازی کشور وحفظ برند ایران خودرو به تجربه سایر شرکت های خودروسازی که به متخصصان سپرده شدند و رشد کردند ، نگاهی داشته باشیم چرا که مدیریت دولتی ها و شبه دولتی ها در ایران خودرو چیزی برای سهامداران باقی نگذاشته است .

صحبت از ایران خودروست،غول خودروسازی ایران که هنوز کسی پیکان تولیدی این کمپانی خوش آوازه و معروف که خودروی لاکچری دهه ۴۰ و ۵۰ ایران بود را از یاد نبرده است.

گروه صنعتی ایران خودرو که اینک با سرمایه ثبت شده ۱۵۳۰ میلیارد تومان، تولید بیش از ۷۵۰ هزار دستگاه انواع پژو، تندر ۹۰، سوزوکی ویتارا ، رانا و… فروش سالانه ۳۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی و سود خالص کمتر از ۹۰ میلیارد تومانی همچنان عنوان غول خودروسازی ایران را یدک می کشد، در سال۹۶ توانست فقط۵۷ ریال سود به ازای هر سهم محقق کند که فقط ۶ ریال آن را در مجمع سالانه بین سهامداران تقسیم کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»، روز یکشنبه همین هفته مجمع ایران خودرو برای تعیین تکلیف ترکیب جدید هیات مدیره برگزار  می شود .بررسی آخرین ترکیب سهامداری ایران خودرو نشان می دهد که حقوقی هایی همچون تدبیر سرمایه آراد، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران،بازرگانی سهر ایرانیان کیش، سرمایه گذاری نگار نصر، صندوق بازنشستگی کشوری و زیر مجموعه ها و صبا تامین بیش از ۶۰ درصد از سهامداران ایران خودرو را در اختیار دارند .حال آنکه اداره گروه صنعتی ایران خودرو توسط هیات مدیره ای متشکل از ایدرو ، تعاونی کارکنان ایدرو،سرمایه گذاری سلیم،شرکت سازه و ساختمان ایرانیان و شرکت پیشگامان بازرگانی گلیار تاکنون انجام می شود.

نکته اینجاست که همچنان دولت در این گروه خودروسازی نفوذ زیادی دارد و یکی از دلایل درجا زدن این خودروسازی و تحقق سود حداقلی برای سهامداران حقیقی وحقوقی شرکت، همین دولتی ماندن ایران خودرو و البته هیات مدیره غیر تخصصی غول خودروسازی ایران است.

رصد ترکیب هیات مدیره و البته ترکیب سهامداران ایران خودرو نشان می دهد که در این شرکت خودروسازی دولتی ها و شبه دولتی ها نفوذ بیشتری نسبت به سهامداران تخصصی دارند وهمین موضوع سبب شده تا هزینه های مالی ۲۰۳۷ میلیارد تومان در سال ۹۶ برای این شرکت رقم بخورد وسهام شرکت از ابتدای سال جاری تاکنون با سقوط ۲۵ درصدی مواجه شود، در حالی که بازار سهام در این مدت بیش از ۳۰درصد رشد کرده است!

در واقع ایران خودرو در سال جاری ۲۵ درصد به سهامداران خود ضرر زده و در مجمع سالانه تنها۶ ریال سود به ازای هر سهم تقسیم کرده است!لازم به یادآوری است که ضرر و زیان شرکت های ایران خودرو دیزل و ساپکو در صورت های مالی ایران خودرو محاسبه نشده است .

شاید مجمع یکشنبه فرصتی باشد برای سپردن اداره ایران خودرو به گروه های تخصصی تر و حرفه ای تر .

لازم است برای بقای صنعت خودروسازی کشور وحفظ برند ایران خودرو به تجربه سایر شرکت های خودروسازی که به متخصصان سپرده شدند و رشد کردند ، نگاهی داشته باشیم چرا که مدیریت دولتی ها و شبه دولتی ها در ایران خودرو چیزی برای سهامداران باقی نگذاشته است .

منبع : بورس 24

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شاهین IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    7 0
    تمانی این اخباری که چند روزه تو سایت ها نشر میشه نشان از پشت پرده ای میدهد که به خبرنگار ها داده شده کمر مصرف کننده بشکند. این حرفا زمانی درست و منطقیه که واردات خودتو تماما ازاد بشه وقتی گروه تخصصی میاد در مورد شرایط خودرو تو این وضع مملکت صحبت میکنه از گروه های دیگه هیچ انتظاری نمیره. ازاد شدن قیمت هزاران شرط داره از مجموعه های نظارتی بگیر تا اصلاح قانون واردات. ازاد کردن قیمت اقلانی که با زندگی مردم رابطه مستقیم دارد هیچ منفعی برا دولت نداره اصلاح قیمت باید به صورت شیب دار و بعد از تنظیم قانون های نظارتی باید صورت بگیره وگرنه مردم فقیر بدبخت صحله مرگ در انتظارشو نه.همین شرایط رو ببینید نزدیک 3ماه خودرو نقدی نیست و این شرکت ها خودرو سازی هیچ تعهددی ندارن و هیچ کسم ناظر نیست.. این پست حرف مردمه لطفا تایید کنید اگر اندازه ای به مردم ارزش قایل هستید

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =