تویوتا

هفته گذشته دو وب‌سایت رسمی چینی اعلام کردند که تویوتا قصد دارد مرکز تولیدی خود در تیانجین را طوری توسعه دهد که بتواند به سالانه 1000خودرو تمام الکتریکی و 110هزارخودرو موسوم به پلاگین هیبرید را تولید کند

به گزارش «اخبار خودرو»، در روزهای اخیر برخی از منابع داخلی اعلام کرده‌اند که کمپانی تویوتا موتور قصد دارد تولید سالانه خود را در بندر تجاری تیانجین چین به میزان 120‌هزار دستگاه خودرو افزایش دهد. این تصمیم به عنوان بخشی از یک راهبرد میان‌مدت در راستای بهبود روابط تجاری چین-ژاپن اتخاذ شده است. برنامه بزرگ‌ترین خودروساز ژاپنی درخصوص بالا بردن ظرفیت تولید سالانه خود در حدود یک چهارم در بندر مهم چین، بستر لازم را برای افزایش فروش تویوتا در چین و رسیدن به هدف فروش سالانه دو میلیون خودرو در سال فراهم می‌کند؛ یعنی افزایشی معادل 50درصد. 

توسعه ظرفیت

توسعه در تیانجین تمایل تویوتا را به افزایش قابل توجه ظرفیت تولید خود در چین نشان می‌دهد و این احتمال را قوی‌تری می‌کند که تویوتا یک یا دوکارخانه مونتاژ جدید را در بزرگ‌ترین بازار خودرو جهان افتتاح کند.

به گفته منابع آگاه احتمال افزایش صادرات محصولات تویوتا به چین نیز وجود دارد. این اقدام درست در زمانی صورت می‌گیرد که چشم‌انداز تجاری چین با ایالات متحده نامعلوم و مه‌گرفته به‌نظر می‌رسد.

براساس گفته‌های منابع آگاه داخلی تویوتا که نخواسته‌اند نامشان فاش شود، تویوتا قصد دارد شبکه‌های فروش خود را در چین به میزان قابل‌ملاحظه‌ای افزایش دهد و به‌عنوان بخشی از راهبرد خود بیشتر بر فناوری خودروهای الکتریکی متمرکز باشد.

تویوتا سال گذشته در چین 1.29‌میلیون دستگاه از محصولاتش را به فروش رسانده و در حالی‌که فروش این شرکت برای سال جاری 1.4میلیون دستگاه پیش‌بینی شده، محدودیت‌های موجود در تولید مانع از افزایش چشمگیر فروش این شرکت در چین می‌شوند. در حال حاضر ظرفیت سالانه مرکز تولید تویوتا در تیانجین چین 510هزار دستگاه خودرو است، در حالی‌که تویوتا به‌طور کلی و با احتساب تولید دو جوینت‌ونچر خود، ظرفیت تولیدی بالغ‌بر 1.6دستگاه خودرو را دارد.

ظرفیت تولید اعلام شده توسط خودروسازان مربوط‌به ساعات کاری استاندارد در شبانه‌روز می‌شود و ساعات اضافه‌کاری را دربرنمی‌گیرد. با درنظرگرفتن ساعات اضافه‌کاری یک کارخانه مونتاژ می‌تواند ظرفیت تولید خود را 20 تا 30درصد افزایش دهد. 

چشم‌اندازی جدید

هفته گذشته دو وب‌سایت رسمی چینی اعلام کردند که تویوتا برای توسعه تولید خود در این شهر بندری موفق شده مجوزهای لازم کمیسیون توسعه و اصلاح شهری را کسب کند. این دو وبسایت- از جمله وبسایت‌ رسمی توسعه منطقه تیانجین که مرکز تولید تویوتا در آن واقع است- اعلام کرده‌اند که این خودروساز ژاپنی قصد دارد مرکز تولیدی خود در تیانجین را طوری توسعه دهد که بتواند به تولید سالانه 1000خودرو تمام‌الکتریکی و 110هزار خودرو موسوم به پلاگین هیبرید برسد. در این اظهارات مشخص نشده که از چه زمانی تویوتا تولید این خودروهای اضافه را آغاز خواهد کرد. مقامات رسمی تویوتا در چین هم از پاسخ به این پرسش سر باز زده‌اند.

کارخانه‌های تویوتا در تیانجین که خودروهایی مانند تویوتا کرولا و ویوز در آن ساخته می‌شوند به یکی از جوینت ونچرهای تویوتا در چین تعلق دارند و توسط آن اداره می‌شوند. براساس گزارش‌های منتشر شده در وب‌سایت‌های چینی، این جوینت ونچر که با همکاری گروه فاو تاسیس شده قصد دارد چیزی معادل 1.76میلیاردیوآن (257میلیون‌دلار) را صرف توسعه کارخانه‌های تویوتا در تیانجین کند. 

بهبود روابط 

برخی اوقات چین به بازاری دشوار برای کمپانی‌های ژاپنی بدل می‌شود. در سال 2012 پس‌از بالاگرفتن بحث‌های دیپلماتیک بر سر مالکیت جزیره‌هایی که در چین با نام دیایو و در ژاپن با نام سنکاکو شناخته می‌شوند، میزان فروش خودروهای تویوتا و سایر خودروسازان ژاپنی در چین بسیار کاهش پیدا کرد. از آن زمان تویوتا تاکید خود را بر رشد پایدار و تدریجی گذاشته و از پروژه‌های بزرگ و پرمخاطره برای توسعه تولید خود در این کشور دوری می‌کند.

به گفته مقامات تویوتا پس از بازدید رسمی لی که چیانگ، نخست وزیر چین از ژاپن که در ماه مه صورت گرفت، رویکرد تویوتا در قبال چین به شکل قابل‌ملاحظه‌ای تغییر کرده است.

در مدت این سفر آقای لی که چیانگ به همراه آکیو تویودا، رئیس خانواده تویوتا، از کارخانه‌های تویوتا در جزیره هوکایدو واقع در شمال ژاپن بازدید کرد. از آن زمان تویوتا به دنبال پررنگ‌ترکردن حضور خود در چین بوده است.

طبق اعلام مقامات تویوتا، این شرکت در کنار ارتقای ظرفیت تولید به فکر توسعه قابل‌ملاحظه شبکه توزیع خود برای برندهای تویوتا و لکسوس در چین است. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =