5000 دوچرخه اشتراکی

تهران ازجمله‌ شهرهای جهان است که با ترافیک سنگین، طولانی و آلودگی‌ هوا در جهان شناخته می‌شود و استفاده از دوچرخه برای حل این مشکل باتوجه به محدودیت‌های بسیار زیاد، شبیه رویاست که در کوتاه‌مدت محقق نخواهد شد. 

به گزارش «اخبار خودرو​»، در روزهایی که کشور با مشکلات اقتصادی روبه‌رو است و افزایش قیمت کالاهای اساسی و غیراساسی بر جامعه سایه افکنده اما مدیریت شهری و مسئولان ترافیک پایتخت همچنان در حال آزمودن مسیرها و راهکارهای مختلف برای کاهش ترافیک و عوارض ناشی‌از آن هستند. به هرحال ترافیک تهران روزهای بحرانی و غیربحرانی نمی‌شناسد اما آیا امکان حل این مشکل با گسترش دوچرخه‌سواری وجود دارد؟

در تازه‌ترین تلاش،‌ محسن پورسیدآقایی، معاون ترافیک و حمل‌ونقل شهرداری تهران اعلام کرد قرار است 5000 دوچرخه اشتراکی وارد پایتخت ‌شود. به‌گفته وی این دوچرخه‌ها نسل جدیدی از دوچرخه‌های اشتراکی هستند و تهرانی‎ها می‌توانند پس از استفاده آنها را در هر خیابانی رها کنند.

گویا این دوچرخه‌ها در مسیرهای شرقی - غربی دوچرخه‌سواری پایتخت استفاده خواهند شد.  درراستای گسترش این طرح در آینده قرار است از دوچرخه‌های برقی که با رکاب زدن سیستم موتور آنها فعال می‌شود نیز در مسیرهای شمالی- جنوبی استفاده شود.

کمبود مسیرهای دوچرخه‌سواری 

بسیاری از کارشناسان باتوجه به چالش‌های جدی در مسیر دوچرخه‌سواری در تهران با دیده تردید به این تلاش‌ها می‌نگرند. یکی از جدی‌ترین این چالش‌ها، نبود مسیرهای مناسب برای دوچرخه‌سواری در پایتخت آن هم در مسیرها و شاهراه‌های حیاتی است.

امروز در کشوری مانند هلند 35هزارو400کیلومتر مسیر اختصاصی دوچرخه وجود دارد که در مقایسه با آن، مسیر 300 تا 400 کیلومتری دوچرخه‌سواری در تهران اصلا به‌چشم نمی‌آید.

تنها در آمستردام به‌واسطه مسیرهای مناسب دوچرخه‌سواری حدود 38درصد سفرهای شهری با دوچرخه و در هلند حدود یک‌چهارم این سفرها با دوچرخه انجام می‌شود، همچنین اتحادیه دوچرخه‌سواران این کشور  با بیش‌از 34 هزار عضو فعال، از حقوق دوچرخه‌سواران حفاظت می‌کند.

در شهر کپنهاگ پایتخت دانمارک هم با مساحتی به‌مراتب کمتر از تهران بیش‌از 390کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه‌سواران وجود دارد،نیمی از افراد این شهر دوچرخه دارند و 35درصد افرادی که شاغل هستند با دوچرخه به سرکار می‌روند.

مسیرهای محدود و بدون استفاده دوچرخه در تهران 

در تهران  فارغ ‌از تلاش‌های پراکنده مانند آنچه در منطقه 22 در حال انجام است که ازجمله آنها می‌توان به احداث مسیرهای دوچرخه‌رو اشاره کرد اما درمجموع هیچ طرح راهبردی برای ایجاد این مسیرها تاکنون اعلام نشده یا جزئیات دقیق آن به افکار عمومی اعلام نشده است.

ازطرف‌دیگر محمدعلیخانی، عضو شورای شهر تهران می‌گوید دوچرخه تنها در محلات تهران می‌تواند رونق داشته باشد و امکان استفاده از آن در سفرهای شهری تهران تقریبا غیرممکن است، به همین‌دلیل از 313کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه خط‌کشی و حفاظ‌گذاری‌شده استفاده چندانی نشده و این مسیرها درحال از بین رفتن هستند.

 از سوی دیگر تعداد سفرهای روزانه در شهر تهران 18میلیون‌و600هزار سفر است که سهم مدل‌های حمل‌ونقل شهر تهران برای اتوبوس 21درصد، مترو 18‌درصد، تاکسی 22درصد، خودروهای شخصی 26درصد، مینی‌بوس 6درصد و سایر مدل‌های حمل‌ونقلی نیز 7درصد برآورد شده است.

همین آمار نشان می‌دهد در عمل امکان استفاده از دوچرخه در تهران چندان وجود ندارد و شاید حل کردن مشکل حمل‌ونقل تهران با رواج دوچرخه‌سواری یک آرزوی نسبتا محال یا دوردست باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =